Fanoušci nejsou pouhým dvanáctým hráčem na hřišti, jak tvrdí otřepané rčení. Blahodárný vliv jejich přítomnosti na stadionu potvrzuje vědecká studie univerzity v Tilburku. Obzvlášť to platí, když fanoušci jedou za svým mužstvem na venkovní zápasy. Pravděpodobnost, že hostující klub prohraje, při absenci věrných roste o 20 procent.
Vědecká studie ekonomického institutu na univerzitě v Tilburgu v Nizozemsku zkoumala poprvé v historii vliv fanoušků v ochozech stadionů na výkon hráčů na hřišti. Analýza využila situaci z roku 2013 v Argentině, kdy měli na fotbalové zápasy zakázán vstup fanoušci hostujících týmů poté, co byl jeden z nich zavražděn.
„Umožňuje to neobvyklou příležitost rozpoznat efekt morální podpory na výkon v reálném prostředí,“ napsali autoři výzkumu.
Analyzovali výsledky 1320 zápasů před zákazem a během zákazu přítomnosti příznivců hostujících klubů. Kromě výsledků to byl i počet gólů, počet střel na bránu, počet rohů a červených karet.
Pravděpodobnost, že hostující fotbalový tým bez přítomnosti svých fandů prohraje, se zvýšila o 20 procent. Navíc hostující tým většinou dostal i více gólů, než tomu bylo před zákazem.
Více byly postiženy velké kluby s pevným jádrem fanoušků, kteří jezdí na venkovní zápasy. Podle autorů se jedná o první empiricky podpořenou studii o vlivu fanoušků na výkon sportovců během soutěžního zápasu.
Studie si dala do názvu titul hymny Liverpoolu „You’ll Never Walk Alone“, jehož fanoušci patří mezi nejvěrnější příznivce svého klubu. Zejména na domácím stadionu umí vytvořit nezapomenutelnou atmosféru.
Fanoušci FC Liverpool zpívají klubovou hymnu You’ll Never Walk Alone v semifinále LM 2005:
Vzpomíná se například na semifinále Ligy mistrů v roce 2005 proti londýnskému klubu Chelsea. Tehdejší rozhodčí Ľuboš Micheľ o zápasu řekl: „Pískal jsem na stadionech Barcelony, Ibrox (stadion skotského klubu Rangers FC), Manchesteru United, Arsenalu. Ale nikdy v životě jsem nezažil takovou atmosféru. Bylo to neuvěřitelné.“ Fanoušky na Anfield Road ocenil i tehdejší trenér Chelsea José Mourinho.
Dále čtěte: