Největší šanci má prozatím aliance Wings seskupená kolem KLM
Nad začleněním Českých aerolinií do některé ze světových aliancí vládnou i po jednání představenstva v pátek 10. března nejasnosti. Jisté je jediné – z boje o spojenectví vypadl Qualiflyer vedený švýcarským Swissairem. Ve hře tak stále zůstává Star Aliance v čele s německou Lufthansou, Wings, seskupená kolem holandské KLM a Global Aliance sestávající z Air France a americké Delty. „Nabídka Qualiflyeru se zdála zpočátku nadějná, ovšem v mezidobí se tato aliance v podstatě rozpadla, řekl člen představenstva Českých aerolinií Jiří Navrátil. Vedle Swissairu sdružovalo seskupení belgickou Sabenu, rakouské Austrian Airlines a Lauda Air a několik dalších menších společností. Swissair navíc během jednání o spojenectví s ČSA stihl koupit polský LOT, čímž v podstatě ještě před rozpadem diskvalifikoval Qualiflyer ze soutěže. Za vším je privatizace. O co se vlastně při výběru aliance hraje? Na globálním trhu dnes nemohou malé, ale ani gigantické letecké společnosti působit samostatně. Společný odbavovací systém s aliančním partnerem všem snižuje náklady stejně jako koordinace letového řádu a výhodnější rozdělení destinací. Není to ale jediný motiv složitého rozhodování. Zahraniční společnosti vědí, že stát bude České aerolinie privatizovat. Některé už projevily zájem, jako třeba americký Continental ze sdružení Wings, jiné se zatím drží stranou. „Když budou České aerolinie v alianci s Lufthansou, těžko by je v pozdější privatizaci stát prodával Continentalu, říká Jiří Navrátil. Podle jeho slov tak musí vláda přihlížet nejen k výhodám toho či onoho odbavovacího systému, ale i k možnému kapitálovému propojení v budoucnu. V pozadí Airbus i Boeing. Aby toho nebylo dost, výběr partnera sledují z pozadí dva největší světoví výrobci letadel – americký Boeing a evropský Airbus Industrie. Těm jde o budoucí zakázky. ČSA totiž chtějí ve druhé polovině letošního roku modernizovat letový park a oba producenti větří u společnosti, která je už tři roky zisková, dobrou zakázku. „Určitý lobbing je z jejich strany cítit, říká zdroj blízký představenstvu firmy. Airbus, který zatím prodal ČSA pouze dva letouny, si pospíšil s oceněním české společnosti za vysokou spolehlivost provozu obou letounů A 310. Nikdy předtím přitom nebyl tento certifikát udělen, vznikl, jako by byl právě ušit na míru tuzemskému národnímu dopravci. „Důležité ovšem je, že můžeme poskytnout širší spektrum letounů než Boeing, říká viceprezident Airbusu Mohamed El Borai. „České aerolinie potřebují v letní sezoně letadlo o sto padesáti místech, v mezisezoně o stu sedadlech a o Vánocích zase o sto dvaceti. Podle jeho slov vyrábí Airbus všechny tyto letouny a ČSA by v případě jejich koupě nemusely při přecházení z jednoho velikostního typu na druhý přeškolovat posádku. Všechny stroje mají totiž na rozdíl od boeingů shodnou pilotní kabinu. Airbusu by pochopitelně pro ČSA seděl více výběr Global Aliance v čele s Air France, která z velké části používá právě jeho výrobky, než třeba Wings s KLM, která zase vlastní téměř výhradně boeingy. Američané se silnější pozicí. Co se týče Boeingu, ten se zatím s trumfy v rukou ne–ukázal. Je však jasné, že jeho pozice je pevná. Vždyť z pětadvaceti letadel ve službách Českých aerolinií pochází deset z jeho výrobních hal. Tomu odpovídá i množství technického zabezpečení, které je nutné pro jejich údržbu. „Význam selekce partnera pro budoucí nákup letadel se ovšem v médiích přeceňuje, míní Jiří Navrátil. „Třeba Air France také provozuje ke vší spokojenosti boeingy, takže výběr partnera nemusí být zdaleka jednoznačnou cestou k dodavateli letadel. Favoritem je prý Wings. Která z aliancí má tedy největší šance stát se partnerem ČSA? „Ještě zhruba před půl rokem na tom byla nejlépe Star, protože Lufthansa se všem jevila jako nejspolehlivější, říká výše uvedený zdroj. Ovšem podle něj je nyní první na seznamu většiny členů představenstva Wings. „Váhu má především skutečnost, že ČSA už delší dobu při zámořských letech spolupracují s Continentalem, tvrdí. Za Wings následuje Global Aliance a Star je až třetí. Hra je ovšem stále otevřená – všichni soutěžící totiž mají máslo na hlavě. KLM se potýká se ztrátami, navíc se dostává do sporů s alianční Alitalií. Na Air France zase ČSA nemají dobré vzpomínky už z dob nepovedeného spojení ze začátku devadesátých let. U Lufthansy zase existuje obava ze střetu zájmů na středoevropském kolbišti. „Definitivní rozhodnutí musí padnout do letního letového řádu příštího roku, tedy do konce března 2001, tvrdí šéf aerolinií Miroslav Kůla
Pět Aliancí O přízeň zákazníků se uchází pět nadnárodních leteckých aliancí. Aliance Star vznikla v roce 1997 a v jejím čele stojí německá Lufthansa. Dalšími členy jsou Air Canada, United Airlines, Scandinavian Airlines (SAS), Air New Zealand, Thai Airways, Ansett Australia, All Nippon Airways a Varig Brazilian Airlines. Během března a dubna se pak mají připojit společnosti Singapore Airlines, Mexicana Airlines, Austrian Airlines Group a British Midland Airways. K alianci Oneworld patří British Airways, American Airlines, Canadian Airlines, Qantas, Finnair, Iberia, Cathay a Japan Airlines. V alianci Global jsou sdruženy Air France, Delta Airlines a Aero–Mexico. Aliance Wings sdružuje letecké společnosti KLM, NorthWest, Alitalia a Continental Airlines. Společnosti SAir Group, Sabena, Austrian Airlines, Lauda Air, Turkish Airlines, TAP Air Portugal, AOM a Air Littorae jsou členy aliance Qualiflyer.