Menu Zavřít

První z deseti je v Mostě

1. 12. 2006
Autor: Euro.cz

Centra bezpečné jízdy

FIN25

V Česku vznikne během tří let až deset nových center bezpečné jízdy. Týdeníku EURO to řekl šéf mosteckého autodromu Jiří Kroužek. „První z plánovaných center už půl roku provozujeme v Mostě. Každý řidič si na něm v malých rychlostech do čtyřiceti kilometrů v hodině může vyzkoušet všechny běžné krizové situace. Od polosmyku, celkového smyku, aquaplanningu na dálnici, náledí, hustého deště, až po mlhu v noci, všechno lze vyzkoušet a pod dozorem lektora se naučit reagovat,“ vysvětluje Kroužek. Počítá s tím, že legislativa Evropské unie časem přiměje členské státy, aby výuku bezpečné jízdy zahrnuly do svých zákonů o silničním provozu. „Například v Německu musí tímto školením pravidelně procházet každý řidič, který má právo používat modrý majáček. Na jejich reakcích a zkušenostech závisí lidské životy, a proto by podobným kurzem měli procházet i u nás. Zatím to individuálně řeší například záchranky nebo některé složky ministerstva vnitra.“ Jak Kroužek dodal, povinná výuka bezpečné jízdy se v Německu týká také některých běžných řidičů. Tamní bodový systém se totiž kromě represe snaží řidiče i vychovat. „Po nasbírání určitého počtu bodů řidič musí na školení, ale průkaz mu zůstává. Až po dosažení limitu osmnácti bodů je mu osvědčení odebráno. Podobnou výchovnou roli v našem zákoně postrádám,“ podotýká Kroužek.
Šéf mosteckého autodromu plánuje postavit nejméně jedno centrum v každém kraji. Finanční prostředky na výstavbu budou pocházet zčásti z vlastních zdrojů autodromu a částečně z úvěrů. Náklady na vybudování se mají pohybovat od padesáti do dvou set milionů korun v závislosti na velikosti centra. „Mostecké centrum o rozloze třinácti hektarů stálo tři sta milionů kroun, ale podařilo se nám získat grant ve výši sto dvaceti milionů na obnovu zdevastované krajiny,“ říká Kroužek. Mostecké centrum bezpečné jízdy je krom výjimečné rozlohy přímo napojené na závodní okruh. „Možnosti auta i řidiče v extrémní zátěži, kterou okruh od vozidel vyžaduje, využívají například bezpečnostní agentury či již zmíněné zvláštní složky ministerstva vnitra,“ uzavírá Kroužek.

  • Našli jste v článku chybu?