První úpravy jedné z nejrušnějších městských komunikací, severojižní magistrály, mají mít podobu prozatím dočasného semaforu s přechodem, autobusové linky a kultivace veřejných prostranství. Uvedla to náměstkyně primátorky Petra Kolínská (Zelení/Trojkoalice). Další proměny dopravní tepny město oznámí na konci června. Plán „zlidštění“ magistrály pro Prahu zpracovává dánská architektonická kancelář urbanisty Jana Gehla.
„V tuto chvíli jsme v polovině prací,“ uvedla Kolínská. Jedno z prvních doporučení dánských architektů podle ní zní nesoustředit se přímo na komunikaci, ale její okolí. Revitalizace by se tak měla dočkat veřejná prostranství okolo hlavního nádraží, Muzea nebo budovy bývalého Federálního shromáždění. Přibýt by měl nový mobiliář a květiny.
Magistrálu denně přejde nebo podejde podle údajů Technické správy komunikací (TSK) až 100 tisíc chodců. Pohyb lidí TSK mapovala zejména v okolí dopravního uzlu I.P. Pavlova. „Je čas začít pěší dopravu řešit,“ konstatovala Kolínská. Mezi kontroverznější změny tak bude například patřit umístění semaforu na magistrálu. „Doporučení zní udělat ho na zkoušku a období v řádu měsíců. Dopravu brzdit nechceme, naopak na magistrálu chceme pustit autobusy,“ zmínila Kolínská. Instalaci semaforu mají předcházet simulace. Cílem je podle Kolínské vytvořit místa, které spojí „oba břehy“ magistrály. Která místa to konkrétně budou, ještě vyplyne z konzultací magistrátu spolu s městskými částmi Praha 1 a 2.
Magistrát zvažuje také zavedení nové autobusové linky, která by jezdila po magistrále. Zda je to možné, už podle Kolínské prověřil organizátor pražské dopravy, společnost Ropid. Pokud se pro tuto variantu město rozhodne, je možné, že linku zprovozní už letos.
Jak si Dánové představují magistrálu. Čtěte:
Magistrála jako městský bulvár? Dánové jí chtějí vdechnout život
Jedním z možných opatření, jak podpořit život okolo magistrály, je podle Kolínské například vybudovat v okolí komunikace zastávky městské hromadné dopravy. Okolo nich by se mohlo začít dařit i obchodům. „Podpora města má být v tom, že do okolí obchodů přivede lidi,“ uvedla Kolínská.
Projekt oživení magistrály se zaměřuje na to, aby se městská dopravní tepna stala přívětivější a přístupnější pro lidi. Zlepšit by se měly podle záměru města možnosti pohybu napříč přes magistrálu, úpravou projdou i parky a náměstí podél ulice. Nepočítá se s žádným radikálním omezením přepravní kapacity.
Dánský urbanista Jan Gehl, jehož kancelář projekt zpracovává, se proslavil především jako odborník na veřejný prostor a život v něm. Jeho přístup je založen na podrobném výzkumu, jak se lidé ve veřejném prostoru chovají a co přispívá k tomu, aby se v něm cítili dobře. Metropolím po celém světě Gehl radí, jak vytvářet příjemná městská prostranství. Jeho služeb využívá Londýn, Vídeň, Kodaň, Oslo či Moskva a New York.
Smlouvu s architektonickou kanceláří město podepsalo loni, za projekt zaplatí bezmála dva miliony korun.