Manažerský panel
Koncem března se Ústavní soud jasně vyslovil proti právní úpravě, která ukládala operátorům mobilních telefonů uchovávat data o hovorech, připojení a lokalizaci klientů. Před pár týdny pak téma sledování klientů dostalo nový rozměr, a to když vyšlo najevo, že operační systém zaznamenává údaje o pohybu a používání oblíbeného telefonu iPhone.
Debata o shromažďování a uchovávání dat proti sobě odjakživa stavěla dva tábory. Na jedné straně stojí obhájci lidských práv, druhá skupina argumentuje bezpečnostními zájmy. Zástupci první skupiny mají jasno: jakékoli shromažďování dat nabourává právo na ochranu soukromí jedince a může vést ke snadnému zneužití. Zastánci bezpečnosti se na druhé straně zaklínají bojem proti terorismu a snadnějším sledováním podezřelých osob. Není jednoduché tento spor rozlousknout. Je zneužití ukládaných dat opravdu takovou hrozbou? A naopak: Kolik zločinů bylo zmařeno díky vyhodnocení dat o fyzickém pohybu osob či jejich chování na internetu?
Do sporu o uchovávání dat tak vstupují obchodní a marketingové zájmy firem, jako jsou výrobci mobilních telefonů a jejich operačních systémů. Znalost informací o našem chování jim pomáhá lépe přizpůsobit poskytované služby potřebám zákazníků, ale například i možnost určitá data dobře zpeněžit.
Mají obchodní společnosti vůbec právo uchovávat a vyhodnocovat data o vašem pohybu? Zákon jim nic takového nezakazuje (tedy zatím). Navíc jako zákazník máte možnost si vybrat zcela jiný telefon, který tyto údaje o vás neshromažďuje.
V praxi se však ukazuje, že daleko více než samotné shromažďování dat vadí lidem jiná věc. To, když nevědí, jaká data a pro jaký účel jsou o nich sbírána. Dokud si komerční subjekty nenastaví jasná pravidla a nedají tyto informace zákazníkům otevřeně vědět, bude sílit tlak, aby tato relativní liberálnost byla striktně omezena.
Větší transparentnost by přitom přinesla výhody pro obě strany. Zákazník bude vědět, kolik a jakých dat o sobě sdílí, komu je poskytuje a jaké služby za to „zdarma“ dostává. Přitom firmy budou mít k dispozici potřebná marketingová data a nebude jim hrozit nelichotivé označení Big Brother.