Francouzská automobilka PSA požaduje, aby jí americký General Motors vrátil polovinu částky, za niž jí prodal německého výrobce Opel. Důvodem jsou obavy PSA z pokut, které bude muset zaplatit kvůli vysokým emisím CO2 modelů Opelu.
Požadavek Francouzů se má pohybovat zhruba ve výši 600 až 800 milionů eur. Kupní cena v době prodeje zhruba před čtyřmi měsíci dosahovala 1,3 miliardy eur.
PSA se obává postihů, které očekává v souvislosti se zpřísněním emisních cílů Evropské unie. Tvrdí to web německého deníku Handelsblatt. Podle citovaných zdrojů byly emisní výkony aut Opel po převzetí pro PSA nepříjemným překvapením. Výrobce vozů Peugeot tak vyzval GM k finanční kompenzaci vyšší než půl miliardy eur s tím, že je připraven zvažovat soudní řešení.
Zástupce ani jedné z automobilek se k situaci nevyjádřil. Šéf PSA Carlos Tavares na začátku listopadu uvedl, že dlouhodobě ztrátový Opel je v „dramatické situaci“ a nemá šanci splnit emisní cíl Euro 7, tedy 95 gramů CO2 na kilometr.
Články s vůní benzínu čtěte na webu Autobible.cz
Opel v tom ale není zdaleka osamocen. Podle dřívějších vyjádření z německého autoprůmyslu bude mít s dosažením nových cílů problémy více německých automobilek. Například Daimler byl loni na hodnotě 120 gramů na kilometr.
Evropská unie připravuje další zpřísnění norem od roku 2021. Návrh Evropské komise představené 8. listopadu předpokládá, že průměrné emise osobních a dodávkových aut nově registrovaných v EU budou muset být v roce 2025 o 15 procent a v roce 2030 o 30 procent nižší ve srovnání s rokem 2021.
Pokud výrobce svůj specifický emisní cíl přesáhne, může od komise dostat pokutu 95 eur (asi 2500 Kč) za každý gram CO2 na kilometr navíc za každý v tom roce nově registrovaný automobil.
Limit 95 gramů CO2/km odpovídá spotřebě 3,54 litrů nafty či 4,06 litrů benzínu na 100 km.
Přečtěte si: