Menu Zavřít

Ptejte se, rádi poradíme

24. 1. 2006
Autor: Euro.cz

Autoři bestselleru konzultují s manažery a odpovídají na dotazy

Byl jsem poprvé jmenován do vedoucí funkce. Je to náročná práce a potřebuji poradit, jak bych měl ke své nové roli přistupovat. – Darlington Ntuli, Randburg, Jižní Afrika V prvé řadě je v pořádku, že si uvědomujete význam prestiže. Ne proto, že jste byl povýšen, ale proto, že zřejmě chápete, že být vedoucím pracovníkem znamená, že budete muset změnit své chování. Tohle často lidem, kteří jsou povýšeni do první významné funkce, uniká. A toto přehlédnutí jim kariéru podráží patrně více než jakýkoli jiný důvod. Nástup do vedoucí funkce všechno mění. Než do ní nastoupíte, úspěch je jen na vás. Závisí na vašem výkonu, a snaze. Závisí na vašem hlasování, na vašem chování k těm, kteří za vámi chodí, na vašich správných odpovědích.
Poté, co nastoupíte do vedoucí funkce, závisí úspěch na tom, jak rostou jiní. Záleží na tom, aby lidé, kteří pro vás pracují, byli pohotovějšími, rozhodnějšími a odvážnějšími. Už není důležité to, co děláte jako jednotlivec, s výjimkou toho, jak rozvíjíte a podporujete svůj tým a pomáháte jeho členům, aby měli větší sebedůvěru. Shora se vám určitě dostane patřičné pozornosti, ale jen pokud bude váš tým vyhrávat. Je to velká a rozhodně obtížná změna. Vedoucí funkce vyžaduje úplně nový postoj. Už se nezabýváte tím, jak byste mohl vyniknout, ale tím, jak můžete pomoci svým lidem, aby svou práci dělali lépe. Někdy to vyžaduje přehodnotit to, čeho jste dosáhl v poledních dvaceti letech. Vždyť člověk strávil celý život, základní školou počínaje a posledním zaměstnáním konče, jako někdo, kdo přispívá tak, že umí „zvedat ruku“. Dobrou zprávou však je to, že k vašemu povýšení došlo proto, že někdo nahoře se domnívá, že máte na ten velký skok, jímž se z hráčské hvězdy stává úspěšný trenér.
Co ten skok vyžaduje? Především potřebujete své lidi instruovat. Vyzařujte pozitivní energii v životě i v práci, kterou společně děláte, dávejte najevo optimismus. Starejte se o profesní růst každého člověka. Dávejte svým lidem zpětnou vazbu, nejen při hodnocení v polovině a na konci roku, ale i po zasedáních, prezentacích nebo návštěvách u klientů. Každou významnou událost využijte k tomu, aby byla poučením. Vaše energie bude dodávat energii lidem kolem vás.
Není nutné natírat věci na růžovo. Buďte naprosto upřímný, což je mimochodem jedna z určujících vlastností skutečných vedoucích pracovníků.

Odjakživa jsem slýchával, že „výhra nepřináší žádný prospěch, když člověk ztratí duši“. Budou o nás historikové říkat: „V nové globální ekonomice získali bohatství…, ale zničili rodiny, komunity, a dokonce i národy“? Čemu říkáte vítězství? – Doug Flett, Edinburgh, Skotsko

MM25_AI

Vítězství nemá nic společného s trhy nebo zisky, i když může mít. Vítězství znamená osobní cestu. Je to dosažení cíle, který si zvolíte. V úplné podstatě vítězství znamená úspěch. Vaším cílem by mohlo být vytvořit šťastnou rodinu, naučit děti číst nebo obeplout svět. Pak by to třeba mohlo být vybudovat firmu, která se prosadí na globálním trhu.
Váš dojem, že ekonomický úspěch je nějak ze své povahy mravně zkažený, je zcela mylný. Podívejte se, vítězství v podnikání není hrou s nulovým součtem. Když ve sportu vyhraje jeden tým, tak ten druhý prohraje. Když v podnikání zvítězí jedna firma, tak jsou obvykle i další vítězové. Samozřejmě vedoucí pracovníci a akcionáři, ale i zaměstnanci, distributoři a dodavatelé. Úspěch často vede ke vzniku desítek nových firem, které zásobují „mateřský“ podnik a vytvářejí pracovní místa, životní mízu každé společnosti. Mají-li lidé smysluplnou práci, mohou si svobodně stanovovat cíle, ne pouze přežívat. Mohou svobodně snít.
Zaručeně jsou i tací, kteří kvůli zisku prodají svou duši. To staré rčení se potvrzuje s každou novou zprávou o firemních podvodech. V každé oblasti, od páterů až k politikům, se vždycky najdou zkorumpovaní lumpové. My jsme však přesvědčeni o tom, že většina podnikatelů chce vítězit poctivě. Chtějí hledat nové nápady. Chtějí vymýšlet nové technologie. Chtějí lepší život pro své rodiny, přátele a kolegy.
Budou se historikové v budoucnosti na tyto lidi dívat a říkat, že jejich definice vítězství přinesla světu zkázu? Nebo třeba budou jen říkat, že udělali ze světa lepší místo?

Jack a Suzy Welchovi jsou autory bestselleru Winning (HarperCollins 2005) (česky: Cesta k vítězství, Pragma 2005 – pozn. překl.). Oba rádi odpovědí na vaše dotazy o problémech, před nimiž stojíte při podnikání, ve firmách a v kariéře. Pište jim prosím (anglicky) na e-mailovou adresu thewelchway@BusinessWeek.com. ===== =====
Copyrighted 2006 by The McGraw-Hill Companies, Inc
BusinessWeek

  • Našli jste v článku chybu?