Henkel koupí část National Starchu za čtyři miliardy eur
Chemický koncern Henkel pokračuje v akvizicích. Podnik, který má firemní centrálu v německém Düsseldorfu, hodlá od společnosti National Starch odkoupit část jejích výrobních podniků. „Zájem máme především o divizi obalů, produkci lepidel pro obalový průmysl a elektronickou divizi. Akvizice sice zatím nebyla ukončena, ale jsme velice optimističtí,“ tvrdí šéf Henkelu pro střední a východní Evropu Günter Thumser. Vše závisí i na tom, zda americká firma Akzo Nobel dokončí akvizici firmy ICI, jednou z jejíž dceřiných firem je zmiňovaný National Starch. „S Nobelem vyjednáváme takřka rok,“ konstatoval Thumser.
EURO: Jaká je hodnota akvizice,? THUMSER: Přibližně čtyři miliardy eur. A z pohledu obratu činí zhruba 1,8 miliardy. Divize National Starchu zaměstnávají asi čtyři tisíce lidí.
EURO: Do jakého data tedy chce Henkel transakci s National Starchem dokončit? THUMSER: Před námi teď leží jeden velice významný den a to je 1. duben, na který byl stanoven termín převzetí společnosti National Starch firmou Henkel, respektive divizí, o které máme zájem. Akvizice se bude týkat především dvou regionů - Severní Ameriky a Asie.
EURO: Ovlivní nákup i český trh? THUMSER: Nyní mohu pouze konstatovat, že se českému trhu nabízí zajímavá možnost využít odborné znalosti a zkušenosti lidí pracující pro National Starch. Samozřejmě lze těžit z portfolia výrobků a technologií, což může vést k dalšímu rozvoji obchodu v Česku.
EURO: Plánuje Henkel další akvizice? THUMSER: Stále zkoumáme nové příležitosti. Zatím žádný rok se neobešel bez nových akvizic.
EURO: Můžete alespoň odhadnout, kolik společnost vynaloží v příštích deseti letech na nákupy firem? THUMSER: Nikdo není schopen na takovouto otázku odpovědět, protože ve světě byznysu, ve kterém se pohybujeme, hodně závisí na štěstí, příležitostech a spoustě dalších faktorů, které nejste schopen ovlivnit.
EURO: Z jakých prostředků hodlá firma expanzi financovat? THUMSER: Henkel prodá celý nebo část ze svého 29procentního podílu, který ovládá v Ekolabu, firmě s celosvětovou působností, jež se zabývá především průmyslovým čištěním. Důvody pro tento prodej jsou následující: Henkel má jasnou vizi svého dalšího rozvoje, pracovně jí říkáme strategie trojnožky. Spočívá v tom, že se chceme zaměřovat na tři hlavní pilíře - prací a čistící prostředky, kosmetiku obecně a v rámci tohoto segmentu především na výrobu barev na vlasy. Poslední nohou trojnožky jsou lepidla. Navíc jsme se rozhodli, že si v současnosti nebudeme půjčovat peníze od bank, nejen kvůli celkové světové ekonomické situaci, ale i z důvodu, že nechceme přijít o náš současný rating.
EURO: Evropská unie má stále větší požadavky na ekologii, mnoho výrobců tvrdí, že jsou ale často přehnané… THUMSER: Pokud chcete něčeho dosáhnout, je zapotřebí to trochu přehánět, aby lidé byli motivováni ke změně. A právě tak hodnotíme kroky, které podniká unie v této oblasti. Pouze si musíme uvědomit, že Evropa není ostrov sám o sobě. Pokud budeme na evropský průmysl klást čím dál tím větší požadavky z pohledu regulace, tak jej z kontinentu budeme vyhánět. Důležité je přistupovat k ekologickým a podobným opatřením s velkým rozmyslem, uváženě. Stejně tak důležité je stanovená ekologická pravidla dodržovat, protože vás budou nutit k inovacím.
EURO: Plánuje Henkel kvůli ekologickým požadavkům Bruselu stěhování některých provozů mimo Evropu? THUMSER: Určitě ne, naopak. Letos v Evropě otevřeme pět nových závodů, stejný počet jako loni, kdy jsme navíc do stávajících zařízení investovali 150 milionů eur.