Menu Zavřít

Půlrok s golfovým finišem

15. 7. 2004
Autor: Euro.cz

Český trh

PRAHA (tpk) – Překvapení se nekoná. Jak rok začal, tak také pokračuje, a na českém trhu s novými osobními a lehkými užitkovými vozy to stále oproti loňsku není žádná sláva. Pokles prodejů těch prvních se po šesti měsících zastavil na minus 11,8 procenta, růst těch druhých se snaží ztráty kompenzovat, ale ani 53,1 procenta navíc na ně nestačí. Za půl roku se trh propadl o 5,8 procenta.
Pokud to stejným tempem půjde i nadále, bude letošní rok pro prodejce osobních automobilů nejhorším za posledních devět let. Přitom zatím není důvod čekat změny. Červen bývá spolu s prosincem nejlepším měsícem, pominula jedna z příčin mizerných výsledků, za niž odborníci považovali vyčkávání zákazníků spojené se vstupem do unie. Poslední špatnou zprávou je, že většina horkých novinek roku je už nejméně měsíc na trhu, a ani ty výrazně nepomohly.
Hlavní novinkou je bezpochyby Škoda Octavia, představil se Volkswagen Golf páté generace a nový Opel Astra, ve střední třídě přibyl Peugeot 407, mezi velkoprostorovými automobily se nově objevil třeba Seat Altea. Největší šok připravil konkurenci Golf, kterého se v červnu prodalo 715 vozů. Za pololetí si jej koupilo 1950 zákazníků, což je více než za celý loňský rok.
Zatímco škodovky tradičně dominovaly ve svých segmentech, v ostatních třídách je situace pestřejší. Mezi minivozy po půlroce vede Fiat Panda (567 automobilů), v nižší střední třídě vládne zmiňovaný Golf, luxusním limuzínám zase Audi A8 (89 vozů). Sportovně založení řidiči dali přednost nejčastěji Mazdě RX-8 (67 vozů), do terénu vyjelo nejvíce lidí s Toyotou RAV 4 (128 zákazníků) a velkoprostorové vozy mají na čele Renault Scénic (370 automobilů).
Značka Škoda sice prodala téměř o čtyři tisíce automobilů méně než loni, ale její podíl na trhu kvůli celkové recesi o půl procenta stoupl na 48,2 procenta. Dobře se dařilo největším japonským značkám (kromě Mitsubishi), v první desítce ale nejvýrazněji poskočil Ford. Nebýt červnového nástupu Golfu, stal by se jedničkou mezi importéry. Opačným směrem zatím míří Francouzi Peugeot, Citroën a Renault. Posledně jmenovaný spolu s Opelem ztratil oproti loňsku nejvíce – každý z nich prodal o patnáct set vozů méně.
Prodeje lehkých užitkových vozů stále rostou hlavně kvůli přestavbám terénních a velkoprostorových automobilů a ani na tomto trendu současného trhu se nejspíš nic nezmění. Teréňáků se v této úpravě prodalo přes třináct set, což je s 1253 vozy, které si zákazníci pořídili jako osobní, řadí v celkovém součtu před vyšší střední třídu. Jedinými segmenty, které si mezi osobními automobily polepšily, byly minivozy a sporťáky. Vzhledem k tomu, že v obou třídách jde často o druhé auto do rodiny, nejspíš se letošní nechuť nakupovat automobily netýká toho, že by na tom Česko bylo se životní úrovní hůře než loni.

bitcoin_skoleni

Poločas propadu 67 774 osobních vozů
11 861 lehkých užitkových vozů Garáž ve středu Evropy Deset nejprodávanějších modelů osobních vozů v ČR
model leden až červen 2004 leden až červen 2003 rozdíl

  • Škoda Fabia 23 399 25 727 -9,05 %
  • Škoda Octavia 7927 9012 -12,04 %
  • Volkswagen Golf 1950 1063 +83,44 %
  • Peugeot 206 1933 2040 -5,25 %
  • Hyundai Getz 1560 1503 +3,79 %
  • Škoda Superb 1391 1901 -26,83 %
  • Ford Fiesta 1285 548 +134,49 %
  • Toyota Yaris 1125 930 +20,97 %
  • Ford Focus 1108 1217 -8,96 %
  • Citroën C3 1107 1125 -1,6 %

Pramen: Svaz dovozců automobilů

  • Našli jste v článku chybu?