Spojení sportu s módou se ukázalo jako geniální tah
Až vycházející hvězda norské atletiky Kristine Engesetová dorazí v srpnu na Olympijský stadion v Pekingu, budou jí ostatní atleti závidět. Kolem krku bude mít zlatou placku!
Jako nejcennější medaile vypadá vítězný počin návrhářské soutěže Puma Central Saint Martins, v níž oděvnická firma oslovila studenty vyhlášené londýnské školy Central Saint Martins. Ti měli navrhnout tašku na boty inspirovanou pekingskými hrami.
„Sportovní svět se začíná víc a víc zajímat o módu,“ říká běžkyně na 1500 a 3000 metrů překážek Engesetová. Pro sponzora devatenáctileté blondýnky, jejíž šance na skutečné zlato jsou mizivé, to platí zvlášť. Přes 62 procent akcií Pumy patří francouzskému koncernu PPR (vlastní například módní značku Gucci) a byla to právě Puma, která sport s módou začala v polovině devadesátých let propojovat jako první.
Byl to opravdu geniální krok, když CEO Pumy Joechen Zeitz spojil tuto sportovní značku s módou. Firmu přebíral v roce 1993 po pěti letech v červených číslech. Po uzavření zbytečných továren napumpoval sedmdesát procent zisků firmy do marketingu a vývoje produktů, které stáhl z diskontních řetězců a které naopak začal prodávat v módních buticích, a vrátil Pumu mezi úspěšné.
Nyní se soustřeďuje na akvírování mladých tvůrců, o čemž svědčí právě zmíněná soutěž. „Přemýšlel jsem, co se mi vybaví pod pojmem olympijské hry. První, co mne napadlo, byla medaile,“ komentuje svůj vítězný návrh George Omerod. Za ním následovala kolekce tašek na motivy olympijských kruhů Sandera Laka. Logem olympiády byl inspirováno i dílo Hampuse Bernhoffa - gumovými pásy v barvách kruhů můžete jeho tašku uzpůsobit do rozličných tvarů. Olympijskou kolekci představila Puma během Londýnského týdne módy a vzbudila velmi příjemný rozruch.
Puma má vůbec talenty ráda. Bratři Dasslerové (zakladatelé Pumy a Adidasu) se už před olympiádou v Berlíně i přes stranické legitimace NSDAP neostýchali být prvními sponzory sportovce barevné pleti. Vybrali si Jessyho Owense, který si z Německa vzápětí odvezl čtyři zlata. Kopačky od Pumy nosili například Johan Cruyff, Diego Maradona nebo Pelé. K nejlepšímu fotbalistovi historie se pojí historka, že po domluvě se svým obuvníkem těsně před výkopem finále mistrovství světa 1970 požádal rozhodčího o pozdržení začátku utkání, aby si mohl utáhnout tkaničku. Miliony fanoušků po celém světě se tak mohly z blízka podívat na mágovy boty.
A když Puma podepsala smlouvu se sotva šestnáctiletou tenistkou Serenou Williamsovou, „všichni si klepali na čelo, ale my jsme v ní poznali obrovskou osobnost“, řekl časopisu BusinessWeek Joechen Zeitz. Puma se zařadila mezi marketingové lídry oboru, který si před dvaceti lety nikdo nedokázal ani představit.