Židlí za patnáct tisíc nemusíte mít pět
Existuje obor, v němž loňské povodně přispěly k lepšímu. Vytopený showroom společnosti Konsepti na Starém Městě v Praze vedl k další koncentraci designérských a architektonických mozků, a to do pražských Holešovic. Ředitel společnosti Konsepti Tomáš Poucha mluví dokonce o vytvoření „pupku designu“, neboli centra, kde s jistou nadsázkou může vznikat styl doby – alespoň v bydlení.
Vzniká jedinečné místo, kde bude koncentrován designový nábytek do bytů či hotelů, ale díky Vitře i nábytek kancelářský. „Když jsme po povodních sepsali požadavky na nové sídlo,“ vypráví Poucha, „rozhodli jsme se pro bývalou továrnu v Holešovicích. V jejím přízemí již sídlí švýcarská nábytkářská firma Vitra. To už samo o sobě může přitáhnout spoustu lidí,“ míní Poucha.
Holešovice podobně jako londýnské Soho a Dockland, kodaňský Holmen, amsterodamské doky nebo newyorské Soho přitahují stále více zájemců o inspirativní prostředí. Čtvrť je už nyní sídlem předních architektonických a designérských ateliérů, jako je Olgoj Chorchoj, CMC Architects, Tunnel, ateliér Jiřího Pleskota nebo právě showroom švýcarské nábytkářské firmy Vitra.
Kromě architektů a designérů jsou Holešovice zajímavým místem i pro developery. Regeneraci této lokality zahájila společnost Lighthouse Vltava Waterfront Towers s projektem Komplex Lighthouse, který by měl být hotov do poloviny roku 2004. Celkové investice se pohybují kolem dvou set milionů dolarů. Dalším holešovickým projektem je návrh architektonického řešení holešovického přístavu. Návrh předpokládá částečné zachování přístavu. Další prostory by měly být přeměněny na bytové a administrativní plochy a prostory pro využití volného času.
V horizontu deseti let by měly v Holešovicích na ploše 160 tisíc metrů čtverečních vzniknout bytové objekty, rekreační centra, obchody, přístaviště plachetnic a lodí, ale i například cyklostezky. Realizace této části si vyžádá přibližně 375 milionů dolarů.
„Chceme v Holešovicích vytvořit pražskou obdobu londýnského Soha. Každý, kdo sem přijde, bude vědět, že to zde žije a někam směřuje,“ říká Tomáš Poucha. Inspirací pro Konsepti byl i každoroční veletrh designového nábytku v Miláně. „V Miláně se komunita designérů rok od roku rozrůstá, továrny se tam zabydlují a vznikají centra, jejichž cílem není jen prodat, ale překvapit a poskytnout něco navíc. Nestačí jen říci, tak si to kupte,“ dodává Lucie Řezníčková. Takové prostory jsou prý v Hamburku, v Londýně nebo New Yorku.
V tomto duchu se má rozvíjet i „pupek designu“. Plusem továrny, ve které se dříve vyráběly pračky a vodní nádrže, je dostatek míst pro parkování, dostatek kanceláří, kavárna, prosvětlené prostory showroomu, který pojme 250 metrů čtverečních. Navíc jsou tyto prostory známy široké veřejnosti již z dřívějších dob, protože se zde pořádaly výstavy a přednášky zaměřené na design.
Konsepti spolupracovala s nejlepšími českými architekty. Zakládá si na tom, že špičkový zahraniční i domácí design prezentuje jinak než ostatní firmy. Teď má příležitost.
Pozoruhodná koncentrace
Holešovické centrum designu vzniká ve třech fázích:
• V úvodní etapě byl otevřen showroom zaměřený především na architekty. Šéf Konsepti Poucha tvrdí, že pro konečné uživatele není úplně ideální. „Architektům postačí, když jim jsou řešení naznačena, ale nejsou do ničeho tlačeni. Ostatní klienti si ale ve většině případů nedovedou představit nábytek v praxi; jak by se jim například hodil do obývacího pokoje nebo do kuchyně. Mohou zde ale najít inspiraci,“ dodává.
• Pro konečné uživatele bude ve druhé fázi na podzim letošního roku otevřena další část továrny, kterou představuje starý secesní byt majitelů objektu. V jednotlivých pokojích pak bude netradičním způsobem prezentován nábytek. Součástí centra je kavárna, pro klienty bude nejjednodušší, když se s designérem nejprve setkají u kávy, na přednášce nebo na výstavě. Měli by dostat například informace, jaký použít koberec, jaká světla, jakou hudbu, jak vybavit kancelář, jakého architekta si vybrat, kdo má udělat podlahu, kdo má udělat zeď. „Všechny, za koho se můžeme postavit, zde budeme prezentovat,“ dodává Tomáš Poucha.
• V konečné podobě nabídne centrum také kontakty na řemeslníky a dodavatele rozmanitých služeb. Část klientů tvoří také architekti, kteří se takto dostanou k dalším zajímavým firmám. „Chceme vytvořit místo, které není zaměřeno jen na prodávání sedaček, ale centrum, kde se vše sbíhá a každý si něco odnese, kontakt nebo nápad, nebo tu sedačku,“ vysvětluje Poucha.
Jedna židle stačí Lidé utrácejí peníze za exkluzivní auta, proč ne i za exkluzivní design?
Společnost Konsepti byla založena v roce 1996. Jejími zakladateli jsou David Řezníček a jeho manželka Lucie. Na českém trhu společnost výhradně zastupuje přední evropské výrobce nábytku a doplňků.
„Společností, které dnes zastupujeme, je kolem osmi deseti,“ říká Lucie Řezníčková. „Z těch, se kterými pracujeme od počátku, si pozornost zaslouží italská Cassina. Ve svém portfoliu má produkty, které zahrnují křesla od Le Corbusiera až po nejmodernější sofa, křesla a židle. Dalšími našimi partnery jsou Moroso, Kartell, který vyniká plastovým nábytkem, MDF s minimalistickým jednoduchým designem hliníkových sestav nebo Alias. To, co je pro nás na těchto firmách nejdůležitější, je jejich schopnost vyrábět kvalitní věci, které dobře vypadají, dlouho vydrží, ale jsou především funkční. V našem showroomu najde klient například velmi drahé koberce, může si být ale jist, že vydrží padesát let.“
Zmiňovali jste, že současná podoba showroomu je určena hlavně pro architekty. Se kterými českými osobnostmi spolupracujete? POUCHA: Konspeti je postaveno z devadesáti procent na spolupráci s architekty a designéry. Jedna z nových služeb zákazníkům je databáze nejlepších architektonických a designových studií. Na trhu jsme již sedmým rokem a za tu dobu jsme se napojili na kvalitní partnery, jako je Bára Štěpánová a Mimolimit, architektonické studio ADR, D3A, CMC Architects, Olgoj Chorchoj, Cígler a Marani a další.
S jakou reakcí na váš koncept jste se setkali u českých partnerů? POUCHA: Pro spoustu z nich je to nové. Každý týden dostávám několik zpráv od lidí, kteří mají pocit, že se v našem oboru nedá pracovat tak, jako doposud. Je potřeba vysvětlit lidem, že pokud stojí židle deset patnáct tisíc, neznamená to, že jich musí mít doma pět, ale mohou mít jednu. Je pravdou, že někteří lidé nevyužívají služeb architektů. Snažíme se jim vysvětlit, že to není luxus, ale že jim pomohou i ušetří peníze. Architekt má velkou sílu v tom, že prostor změní, dá mu jinou atmosféru.
Jaké jsou poslední trendy v rezidenčním nábytku?
POUCHA: Hlavním trendem je snaha bydlet zajímavě, vtipně a v inteligentním prostoru, být hravý a mít to doma zařízené jinak, než je to běžné. Nemusíme mít nábytkové stěny u jedné zdi. Důležité je netradičně pojmout prostor, aby se tam člověk cítil dobře.
ŘEZNÍČKOVÁ: Většina firem, se kterými spolupracujeme, nás v poslední době nezahlcuje obrovským množstvím produktů, ale soustřeďují se jen na několik velmi kvalitních originálních kusů nábytku. Například italská společnost Alias představila na dubnovém veletrhu v Miláně tři nové věci, Cassina jednu novou sofu. Všechny ale stojí za to. Myslím, že jsme již unaveni z množství nových a nových věcí, kdy ani není možné zaručit originalitu, protože každá již nějakou připomíná. S tím mají občas problém i naši partneři – aby nový produkt byl skutečný originál. V barevnosti současný nábytek trochu kopíruje módu. Moderní zůstává bílá, což je sice velmi nepraktické, ale efektní. Vracejí se barvy jako béžová, hnědá, šedá. Výrobci se začínají pouštět do veselých a příjemných barev.
Co najdou v Holešovicích laici? POUCHA: Přijde sem hodně lidí, kteří si nejprve řeknou, že na designový nábytek nikdy nebudou mít peníze. Nemusí si ale kupovat sedačku za dvě stě tisíc. Může mít doma jedno originální křeslo. Stojí třicet padesát tisíc, je to sice mnoho peněz, ale je to solitér v bytě, který za to stojí, který celý byt zvedne k exkluzivitě, skvělosti. Lidé utrácejí peníze za exkluzivní auta, která nevydrží zdaleka tak dlouho jako originální designový nábytek. Automobily se navíc stále mění. Když však zvolíme návrhy od Le Corbusiera, budou stále vypadat moderně, protože tento design je čistý, není na něm nic, co by se mohlo měnit. Nabízíme samozřejmě i horké novinky, ale i nábytek, který se vyrábí již několik let a stále vypadá dobře.
Přesto nelze popřít, že designový nábytek je určený spíše pro movitější klientelu.
POUCHA: Spoustě lidí se designový nábytek líbí, ale mají pocit, že pro ně není, že si ho nemohou dovolit. To není pravda. Máme určité produkty, které jsou hodně drahé, které si málokdo může koupit. Neplatí to ale zdaleka o všech, některé věci jsou rozhodně přijatelné pro většinu populace. Navíc exkluzivní nábytek třeba od Morosa se dá dědit a díky tvaru a kvalitě vypadá roky stále stejně. Na druhou stranu mám rád, když lidé umí ocenit kvalitu. Myslím, že komu se líbí originální a kvalitní věci, může u nás snadno zjistit, že design je součástí našeho života, a nemusí to být člověk, který může investovat miliardy. je spousta lidí, kteří si mohou designový nábytek dovolit, i když možná vydají víc peněz na zařízení bytu, než kolik původně uvažovali, je to investice. Je také jasné, že stále budou chodit lidé do obchodů jako Ikea, kde dostanou levnější napodobeniny originálů. Ale skutečný design je hlavně o kvalitě provedení i materiálů.
ŘEZNÍČKOVÁ: Jsme rádi, i když si někdo odnese jen jednu židli nebo jednu lampu. Nečekáme na nejbohatší, ale chceme, aby design žil mezi lidmi.
Co je k mání
JAMAICA
Design: Pepe Cortés
Barová stolička je produktem španělské společnosti Amat–3. Ta již více než padesát let zásobuje Evropu rezidenčním a hotelovým nábytkem. Svou proslulost si zasloužila hlavně vybavením restauračních zařízení a obchodů. V produkci Amat-3 dominuje hliník kombinovaný s průmyslovými i přírodními materiály.
LC4
Design: Le Corbusier, Pierre Jeanneret, Charlote Perriand
První verze tohoto lehátka byla vyrobena v roce 1930. Italská firma Cassina zaujímá již po dlouhou dobu výsadní postavení v mezinárodním designu pro eleganci, vysokou kvalitu a distingovanost svých produktů - jsou komfortní, elegantní a zároveň pohodlné. Exkluzivní řada „Cassina I Maestri“ nabízí signovaný nábytek od nejvýznamnějších architektů 20. století - Le Courbusiera, Charlese Renniho Mackintoshe, Franka Lloyda Wrighta a Gerrita Thomase Rietvelda.
LOWSEAT
Design: Patricia Urquiola
Španělská designérka Patricia Urquiola prezentuje čistý minimalistický design. V současné době je jednou z největších osobností světového designu. Pohovku Lowseat navrhla pro italskou firmu Moroso, která je uznávaným výrobcem polstrovaného sedacího nábytku. Základem jejího věhlasu je dokonalý design, vynikající zpracování a používání potahových materiálů nejvyšší kvality. Moroso spolupracuje s vynikajícími designéry jako Javierem Mariscalem, Marcem Newsonem nebo Massimem Losou Ghinim.
TOLEDO
Design: Jorge Pensi
Tato židle, kterou navrhl argentinský designér pro společnost Amat-3, byla určena pro zahrádky španělských pouličních kaváren. V současné době se vyrábí ve čtyřech různých verzích a její využití se tak rozšířilo od zahrad po konferenční místnosti.
DODO
Design: Toshiyuki Kita
Křeslo DODO je novinkou japonského designéra Toshiyukiho Kity, kterou navrhl pro italskou firmu Cassina. Kita se kromě nábytkového designu věnuje i průmyslovým návrhům. Podílel se na projektu multifunkčního komplexu Sony Center v Tokiu. Mezi odborníky je považován za jednoho z nejvíce „evropských“ japonských designérů.
FLEXUS
Design: Paolo Rizatto
Italský designér Paolo Rizatto navrhl tuto sofu pro společnost Alias. Ta je proslulá investicemi do výzkumu technologií a experimentování v oblasti vývoje designu. Portfolio společnosti zahrnuje sedací nábytek interiérový a venkovní, policové systémy, stoly a stolky. Styl firmy Alias vyznačující se jednoduchostí pomáhají formovat designéři jako Alberto Meda, Jasper Morrison, Riccardo Blumer a další.