Protesty obyvatel pensylvánského městečka odvrátily prodej
Kit-Kat se mohl bratřit s nugáty z Hershey. Obyvatelé pensylvánského městečka Hershey ale ukázali, co dovede komunita. Vzepřeli se prodeji „své“ čokoládovny – a uspěli. Mezinárodní gigant Nestlé sklapl naprázdno čelisti.
Hershey patří mezi ikony Ameriky a její „pusinky“ nebo „Reesovy arašídové máslové košíčky“ zná každé tamní dítě. Společnost, kterou založil před více než sto lety Milton Hershey, dnes zaujímá 43 procent amerického trhu s čokoládou a cukrovinkami. Kontroluje ji dobročinná organizace Milton Hershey School Trust. Ta před několika měsíci oznámila, že továrnu prodá, aby „diverzifikovala své aktivity a zisky“. Známá je mimo jiné i tím, že spravuje internátní školy pro pensylvánské sirotky (EURO 31/2002).
Od chvíle, kdy trust zveřejnil svůj úmysl Hershey prodat, započaly se dva zcela odlišné děje. Za prvé, obyvatelé městečka ve strachu, že přijdou nejen o práci, ale i o smysl, který jejich komunitě dali její zakladatelé, počali organizovat mohutné protesty. Za druhé, kolem Hershey začali kroužit tři velcí nápadníci: švýcarská firma Nestlé, britská Cadbury Schweppes a také americký kolos Kraft. Pokud se hovořilo o ceně, ta brzy dosáhla 11,5 miliardy dolarů.
Varovala burza i agentury.
Nejdravějšími kupci se brzy ukázali být manažeři z Nestlé. To oni zvýšili cenu z předpokládaných deseti miliard dolarů, to oni nejvíc doufali, že sloučí svůj dvanácti procentní podíl na americkém trhu se 43 procenty Hershey. (Jejich snažení navíc přišlo krátce poté, co Nestlé získala majoritu ve společnosti Dreyer´s Grand Ice Cream, která je významným americkým producentem zmrzliny.) Ačkoli finanční analytici vyjadřovali nad vysokou cenou rozpaky, mluvčí Nestlé v médiích tvrdil, že firma si může obchod dovolit – a to aniž by se zadlužila, protože zaplatí hotově.
Švýcarská burza ovšem mínila jinak. Na konci srpna klesla cena akcií Nestlé o čtyři procenta a varování přišlo také od agentur Standard and Poor´s a Moody´s. Tři dny poté, co Nestlé nabídla 11,5 miliardy dolarů, shodně prohlásily, že kvůli jistému zadlužení sníží této společnosti nejvyšší ohodnocení.
Co se konkurence týká, od počátku souboje se v ekonomických kruzích hovořilo o tom, že Cadbury Schweppes si takovou koupi dovolit nemůže. Vážně se v souvislosti s Hershey psalo pouze o Kraftu a Nestlé. A to tak vážně, že Financial Times a další deníky přinesly v srpnu informace, že se obě společnosti tajně dohodly na společném postupu a pozdějším rozebrání Hershey. Nestlé by si ponechala klíčové značky čokoládové, Kraft by převzal nejslavnější značky cukrovinek. Tato dohoda měla pomoci zdolat jak protestující obyvatele, tak i případné námitky amerického antimonopolního úřadu. A jak přiznal BBC generální ředitel Nestlé Peter Brabeck, „Nestlé se zákroku Federální komise pro obchod velmi obává. Nemohu uvěřit, že by povolila prodej, z něhož by vyplynula kontrola nad 55 procenty trhu.“ Podle některých odborníků by ovšem ani „parcelační“ taktika nemusela stačit. „Zatímco tandem Nestlé-Hershey by dominoval čokoládovému trhu,“ upozornil pro BBC Leonard Titelbaum z newyorské pobočky Merrill Lynch, „dvojice Kraft-Hershey by zcela ovládla bonbony a cukrovinky.“
Zájmy dětí zvítězily.
Jakýkoli obchod ovšem nakonec zmařily protesty místních lidí a politiků. Protesty, které nezůstaly stát na ulici a popohnaly prodej k soudu.
První žalobu proti prodeji čokoládovny podali zástupci sirotků. Ti tvrdili, že převzetí továrny nadnárodní společností by znamenal konec podpory místním školám a zařízením. „Nemůžeme nechat trust konat jen tak, někdo se musí postavit za zájmy dětí,“ prohlásil Ric Fouad, prezident asociace abiturientů Hersheyovy školy.
Druhou žalobu podal pensylvánský Nejvyšší státní zástupce Mike Fischer. Mezi jeho argumenty patřila obava, že prodej Hershey bude znamenat kruté propouštění a zavírání jednotlivých výrobních částí. „A to,“ konstatoval, „přivodí tomuto regionu sociální i kulturní újmu.“ Státní zástupce Fischer žádal státního soudce, aby stanovil, že obchod musí posvětit výrok soudu.
Na něj se už ale čekat nemusí. Všech sedmnáct členů správní rady Milton Hershey School Trust se v polovině září sešlo v hotelu na periferii Filadelfie a po deseti hodinách jednání rozhodlo, že trust čokoládovnu neprodá. Tlak místní komunity byl silnější. Lidé v ospalém voňavém městečku si oddychli a Kit-Kat si musí hledat jiné nápadníky.