Menu Zavřít

Putinova Lada chce dobýt německý trh. Pomoci má český manažer

4. 4. 2017
Autor: CC-BY 4.0/kremlin.ru

Ruská automobilka AvtoVaz má problémy s prodejem na domácím trhu a chce více exportovat. Jako cíl si vybrala Německo, což je vysoce konkurenční trh. Němci preferují zejména domácí značky, ze zahraničních se nejlépe prodává Škoda. Lada v padesátce nejoblíbenějších modelů nefiguruje vůbec. Cestu na západ má AvtoVazu prošlapat i Čech Jan Ptáček.

Lada Vesta je oblíbený automobil ruského prezidenta Vladimira Putina. Nechal se s ním fotografovat a nyní by měl tento model uspět i na západních trzích. Kromě jiného i v Německu, které je automobilovou velmocí a tamní zákazníci mají z čeho vybírat.

„Chceme také limuzínu Lada Vesta exportovat do Německa,“ přiznal český viceprezident koncernu AvtoVaz Jan Ptáček webu Owc.de.

„V Německu máme obchodního partnera, který se stará o naše ostatní modely,“ dodal viceprezident pro prodej a marketing, který dříve pracoval pro automobilku Renault.

Francouzská automobilka v AvtoVaz vlastní přes konsorcium Renault-Nissan Alliance 26,3 procenta akcií. Továrna v Toljatti (dříve Stavropol) vyrábí značky Lada, Renault, Nissan a Datsun zejména pro ruský trh.

Putin propaguje model Lada Vesta v roce 2015 v Soči.  Putin propaguje model Lada Vesta v roce 2015 v Soči.

Potíže na ruském trhu nutí firmu zvýšit export. Od února 2017 se Lada Vesta prodává od ceny 12 490 eur, což je 337 tisíc korun. Prvně byl model představen už v roce 2014 na autosalónu v Moskvě a sériově se vyrábí od září 2015. Motor o objemu 1,6 litru má maximální rychlost 178 kilometrů v hodině.

Lada Vesta patřila v roce 2016 k pěti nejoblíbenějším modelům v Rusku. V Německu to ale nebude mít snadné, konkurence je obrovská, nejoblíbenější modely prodává automobilka Volkswagen.

Do první desítky se loni ze zahraniční produkce dostala pouze Škoda Octavia. S Ladou Vesta cenově srovnatelný Renault Megane skončil na padesátém místě, v roce 2016 si jej v Německu koupilo 19 872 lidí.

Deset nejoblíbenějších modelů v Německu v roce 2016
Značka Počet nových registrací
VW Golf 235 935
VW Passat 80 900
VW Polo 72 017
Mercedes C-Klasse 66 898
Opel Astra 65 173
VW Tiguan 63 979
Audi A4, S4, RS4 61 597
Škoda Octavia 58 683
Audi A3,S3, RS3 57 176
Opel Corsa 55 191

Zdroj: auto-motor-und-sport.de

Prodeje aut loni v Rusku klesly o 11 procent na 1,42 milionu. Přitom celosvětově se loni prodalo 88,1 milionu aut, meziročně o 4,8 procenta více.

Nejvíce rostl trh v Číně, o 13 procent, uvedl výzkum banky Macquarie. Největší propad v prodejích aut zaznamenala Brazílie a pak Rusko. V zemích EU prodeje stouply o 6,8 procenta na 14,6 milionu vozů.

Ruští výrobci doplácí zejména na napjaté vztahy mezi Bruselem a Moskvou, uvedl Owc.de.

Samotný AvtoVaz loni v Německu jakožto největším trhu EU zvýšil tržby o 43 procent, ale prodej je zanedbatelný. Za celý loňský rok dosáhl 1700 vozů. Celkově Lada loni prodala v zahraničí 20 tisíc aut, o třetinu méně, než o rok dříve.

„Celkové prodeje by mohly v tomto roce na ruském trhu růst o pět procent ve srovnání s loňským rokem,“ doufá šéf AvtoVazu Nicolas Maure.

Legendární žigulík. VAZ 2101 (Lada 1200). Vznikl na základě licence Fiat 124.

Legendární žigulík. VAZ 2101 (Lada 1200). Vznikl na základě licence Fiat 124.

Podle něj ruská ekonomika poroste a s ní i zájem zákazníků o značku Lada. Ta má na ruském trhu s automobily asi pětinový podíl.

Zda ale nástupce auta, které se kdysi v Sovětském svazu prodávalo pod názvem Žiguli, zaujme náročného zákazníka v Německu, zůstává velkou otázkou.

Manažer Ptáček má smělý cíl. „Chceme náš vývoz v roce 2017 zvýšit nejméně o 50 procent,“ řekl viceprezident bývalého Volžského automobilového závodu.

MM25_AI

Související:

Bavlna a pryskyřice? Byli jsme světová špička, tvrdí bývalý šéf Trabantu

 Trabant P50/Trabant 500

Marxismus v praxi: vedoucí výroby dodávek Barkas šéfuje v Porsche


  • Našli jste v článku chybu?