Ruská automobilka AvtoVaz má problémy s prodejem na domácím trhu a chce více exportovat. Jako cíl si vybrala Německo, což je vysoce konkurenční trh. Němci preferují zejména domácí značky, ze zahraničních se nejlépe prodává Škoda. Lada v padesátce nejoblíbenějších modelů nefiguruje vůbec. Cestu na západ má AvtoVazu prošlapat i Čech Jan Ptáček.
Lada Vesta je oblíbený automobil ruského prezidenta Vladimira Putina. Nechal se s ním fotografovat a nyní by měl tento model uspět i na západních trzích. Kromě jiného i v Německu, které je automobilovou velmocí a tamní zákazníci mají z čeho vybírat.
„Chceme také limuzínu Lada Vesta exportovat do Německa,“ přiznal český viceprezident koncernu AvtoVaz Jan Ptáček webu Owc.de.
„V Německu máme obchodního partnera, který se stará o naše ostatní modely,“ dodal viceprezident pro prodej a marketing, který dříve pracoval pro automobilku Renault.
Francouzská automobilka v AvtoVaz vlastní přes konsorcium Renault-Nissan Alliance 26,3 procenta akcií. Továrna v Toljatti (dříve Stavropol) vyrábí značky Lada, Renault, Nissan a Datsun zejména pro ruský trh.
Putin propaguje model Lada Vesta v roce 2015 v Soči.
Potíže na ruském trhu nutí firmu zvýšit export. Od února 2017 se Lada Vesta prodává od ceny 12 490 eur, což je 337 tisíc korun. Prvně byl model představen už v roce 2014 na autosalónu v Moskvě a sériově se vyrábí od září 2015. Motor o objemu 1,6 litru má maximální rychlost 178 kilometrů v hodině.
Lada Vesta patřila v roce 2016 k pěti nejoblíbenějším modelům v Rusku. V Německu to ale nebude mít snadné, konkurence je obrovská, nejoblíbenější modely prodává automobilka Volkswagen.
Do první desítky se loni ze zahraniční produkce dostala pouze Škoda Octavia. S Ladou Vesta cenově srovnatelný Renault Megane skončil na padesátém místě, v roce 2016 si jej v Německu koupilo 19 872 lidí.
Deset nejoblíbenějších modelů v Německu v roce 2016 | |
---|---|
Značka | Počet nových registrací |
VW Golf | 235 935 |
VW Passat | 80 900 |
VW Polo | 72 017 |
Mercedes C-Klasse | 66 898 |
Opel Astra | 65 173 |
VW Tiguan | 63 979 |
Audi A4, S4, RS4 | 61 597 |
Škoda Octavia | 58 683 |
Audi A3,S3, RS3 | 57 176 |
Opel Corsa | 55 191 |
Zdroj: auto-motor-und-sport.de
Prodeje aut loni v Rusku klesly o 11 procent na 1,42 milionu. Přitom celosvětově se loni prodalo 88,1 milionu aut, meziročně o 4,8 procenta více.
Nejvíce rostl trh v Číně, o 13 procent, uvedl výzkum banky Macquarie. Největší propad v prodejích aut zaznamenala Brazílie a pak Rusko. V zemích EU prodeje stouply o 6,8 procenta na 14,6 milionu vozů.
Ruští výrobci doplácí zejména na napjaté vztahy mezi Bruselem a Moskvou, uvedl Owc.de.
Samotný AvtoVaz loni v Německu jakožto největším trhu EU zvýšil tržby o 43 procent, ale prodej je zanedbatelný. Za celý loňský rok dosáhl 1700 vozů. Celkově Lada loni prodala v zahraničí 20 tisíc aut, o třetinu méně, než o rok dříve.
„Celkové prodeje by mohly v tomto roce na ruském trhu růst o pět procent ve srovnání s loňským rokem,“ doufá šéf AvtoVazu Nicolas Maure.
Legendární žigulík. VAZ 2101 (Lada 1200). Vznikl na základě licence Fiat 124.
Podle něj ruská ekonomika poroste a s ní i zájem zákazníků o značku Lada. Ta má na ruském trhu s automobily asi pětinový podíl.
Zda ale nástupce auta, které se kdysi v Sovětském svazu prodávalo pod názvem Žiguli, zaujme náročného zákazníka v Německu, zůstává velkou otázkou.
Manažer Ptáček má smělý cíl. „Chceme náš vývoz v roce 2017 zvýšit nejméně o 50 procent,“ řekl viceprezident bývalého Volžského automobilového závodu.
Související: