Gastronomie
PRAHA (zdf) – Tradiční pohostinské „čtyřky“ jsou na ústupu, a naopak roste význam gastronomických zařízení střední a vyšší kvality. Na jednu ze základních změn v branži upozornila studie, kterou v rámci konference HORECA 2002 prezentovali její autoři Radek Mužík z pořádající firmy Incoma Research a Pavel Attl z Vysoké školy hotelové v Praze 8. Růstový trend v gastronomii v posledních letech zaznamenává také závodní stravování.
Praha je přitom skutečně hlavním městem strávníků. Zatímco z hlediska počtu provozoven představuje metropole sedmadvacet procent trhu, z pohledu obratu jí patří téměř čtyřicetiprocentní díl. Gastronomická branže se v Česku podílí sedmnácti procenty na trhu s rychloobrátkovým zbožím, přičemž průměr Evropské unie je o šest procent vyšší. „Rozvoj bude rychlejší než v Řecku či Portugalsku, přestože se jedná o téměř shodně výkonné ekonomiky,“ uvádí Mužík, přičemž konzervativní prognóza pro rok 2005 odhaduje, že pohostinství bude tvořit dvaadvacet procent rychloobrátkového trhu. To je také důvod, proč dodavatelé potravin a nápojů spatřují v gastronomii stále významnější příležitost k vlastnímu růstu. Větší podíl pro gastronomii nesignalizuje pokles prodeje v maloobchodě – jeho dynamika růstu se však zpomaluje.