Menu Zavřít

Rabat označuje srážku z prodejní ceny zboží. Obchodníci jej používají za účelem zvyšování zisků

14. 8. 2023
Doba čtení: 3 minuty
Autor: Depositphotos

Jestliže vám dá obchodník na prodávané zboží rabat, znamená to, že vám poskytuje dodatečnou slevu. Rabat totiž představuje srážku z obvyklé prodejní ceny, která má zákazníky motivovat k dalším nákupům. Pojem rabat se také využívá v daňovém odvětví v USA.

Co je rabat

Termín rabat vychází z italského výrazu rabatto, což by se doslovně dalo přeložit jako srážka. V účetnictví se tímto termínem označuje sleva nebo srážka z obvyklé prodejní ceny. Také může jít o sjednanou srážku z ceny poskytované dodavatelem odběrateli. Obvykle se vyjadřuje v procentech, může se ovšem jednat i o pevnou finanční částku.

Nárok na rabat není automatický. Tento strategický nástroj bývá časově omezený, nebo je vázán na splnění specifických podmínek stanovených prodejcem. Aby zákazník tuto dodatečnou slevu získal, musí předepsané podmínky splnit.

O rabatu se někdy hovoří také v oblasti daní, a to v případě, kdy je daňovým poplatníkům vrácena část dříve zaplacených daní (tax rebate, česky daňový přeplatek). Tento nástroj se používá hlavně v USA. Také jste mohli někdy zaslechnout slovní spojení britský rabat, což se týkalo slevy z odvodů do Evropského společenství (ES).

Proč se využívá rabat v ekonomice

Cílem využíváni rabatu je:

  • zvýšení počtu zákazníků,
  • zvýšení objemu prodeje,
  • zvýšení zisku.

Rabat je jedním ze způsobů, jak může prodejce motivovat zákazníky, aby se k němu vraceli a ochotněji nakupovali. Zákazníci rabaty pochopitelně rádi využívají, protože mohou díky nim nakupovat výhodněji a ušetřit.

V některých zemích je ovšem využívání rabatu omezeno. Podle některých kritiků činí trh nepřehledným, komplikuje srovnávání cen a může poškodit menší podniky, které si nemohou rabaty dovolit. Hrozí zde dokonce vytlačení menší firmy z trhu větším podnikem.

Rabat v obchodě a praktické příklady

  • Pravidelná obchodní srážka – rozdíl mezi maloobchodní a velkoobchodní cenou,
  • množstevní – sleva při nákupu velkého množství zboží,
  • věrnostní – sleva pro věrné zákazníky, většinou je podmíněna členstvím ve věrnostním klubu,
  • reklamní – sleva při zavedení nové prodejny nebo produktu,
  • příležitostný – sezónní slevy, výročí prodejny/firmy/značky,
  • sleva na kazové a jinak opotřebené produkty – může jít o zboží vybalené, vrácené, s poškozeným obalem či použité z předváděcích akcí.

Další typy rabatů

Kromě procentuálního snížení ceny produktu můžete narazit i na jiné typy rabatů:

  • finanční rabat – pevná částka, která se odečte od ceny produktu,
  • kuponový rabat – kuponová sleva, kterou lze uplatnit na vybrané produkty.

U množstevních slev neplatí, že musí být nutně ve formě peněz. Někdy můžete dostat rabat formou více kusů zboží (ke třem kusům dostanete čtvrtý zdarma). V takovém případě hovoříme o takzvaném naturálním rabatu. Také může jít o speciální dárky k nákupu nebo rabat v podobě služeb.

Nepleťte si rabat s marží

V obchodním názvosloví bývá rabat často (chybně) zaměňován s marží. Marže totiž vyjadřuje výnos z prodeje a počítá se jako podíl mezi ziskem a prodejní cenou. Příkladem může být zboží nakoupené od dodavatele za 100 korun. Pokud ho prodáte zákazníkovi za 130 korun, máte na něm 30procentní marži.

Rabat ve vztahu dodavatele a odběratele

Rabat je jedním z oblíbených nástrojů, kterým se dodavatelé snaží motivovat své odběratele. Dodavatel obvykle nabídne odběrateli nějakou slevu z velkoobchodní ceny. Právě to je zmiňovaný rabat, který si pak lidé velice často pletou s marží.

Lichva je nezákonný čin, který může vést až k odnětí svobody na osm let. Podle čeho ji poznáte?
Přečtěte si také:

Lichva je nezákonný čin, který může vést až k odnětí svobody na osm let. Podle čeho ji poznáte?

Jak na výpočet rabatu

Rabat se dá počítat podle tohoto vzorce:

MM25_AI

  • rabat = (sleva/obvyklá prodejní cena) × 100 %.

Výpočet rabatu je tedy velice snadný. Pokud své zboží běžně prodáváte za 100 korun a zákazníkovi ho prodáte za 80 korun, rabat je v tomto případě 20 korun.

Britský rabat jako výjimka sjednaná Železnou lady

Britský rabat se od klasického rabatu využívaného ve světě obchodu liší. V tomto případě jde o slevu z odvodů do společného rozpočtu Evropské unie (respektive dříve do rozpočtu Evropského společenství) pro Velkou Británii. Britský rabat byl sjednán v roce 1984 premiérkou Margaret Thatcherovou. Spojené království bylo tehdy třetí nejchudší zemí z deseti členských států, ale zároveň platilo velmi vysoké příspěvky. Proto jí mohla být udělena výjimka v podobě rabatu.

  • Našli jste v článku chybu?