Menu Zavřít

Račte se spolehnout

24. 2. 2009
Autor: Euro.cz

Sportovní jízda v dokonalém designu

Porsche je synonymem pro sportovní jízdu. Relativně malá automobilka patří mezi nejziskovější na světě a peněz má management dost na to, aby si koupil celý koncern Volkswagen, objemově naprosto nesrovnatelně větší firmu. Z toho plyne jediné: marže na vozech jsou obscénně vysoké. Je ale otázkou, jestli firma trochu nespí na bobkovém listu. Její postavení v rámci cenového rozložení modelů je totiž poněkud nešťastné. Ke špičkovému ferrari či lamborghini chybí pořádný kus cesty a směrem dolů cenově konkuruje stále více značek. A to takových, které na rozdíl od Porsche musejí zákazníky přesvědčit i jízdními výkony, nejen logem a letitou historií.
Příkladem budiž cayman, původně model, postavený mezi boxstera a 911. Tvrdí se, že auto po prvních testech museli konstruktéři zpomalit, protože bylo rychlejší než 911. Nižší hmotnost, lepší podvozek a ovladatelnost mu zůstala. Stejně jako velký otazník vznášející se nad Carerrou 4S. Odpusťme autu, že nemá sportovní zvuk. To sice mrzí, ale není to podstatné. Větším problémem je, že třeba Audi R8, které je cenově naprosto srovnatelné, dokáže být docela podstatně rychlejší. A to jak na rovinkách, kde se projeví ochota R8 vytočit motor o celých tisíc otáček výš, tak i v zatáčkách. Tam je rozdíl menší, ale těžká záď carrery je přece jen hendikepem oproti ideálnímu rozložení hmotnosti R8.
Vzadu pod kapotou carrery se skrývá čtyřlitrový motor o výkonu 355 koní. Přední kapota je vyhrazena pro zavazadla, tedy pokud se zavazadly rozumí cestovní taška středních rozměrů. Záď vozu se mění podle nastavení normálního nebo sportovního režimu. Sportovní režim a 200 kilometrů v hodině způsobí vysunutí přítlačného křídla automaticky, které jde ovšem vysunout také tlačítkem bez ohledu na rychlost. Uvnitř vozu je kupodivu relativně dost místa. Je to dané tím, že posez v carreře je extrémně nízký a auto je dost široké. Sedadla jsou dost hluboká a carreru je v nich možné protáhnout opravdu ostrými zatáčkami bez toho, že by řidič leštil rameny boční okno. Zadní sedadla jsou nouzová a vejde se na ně tak akorát dětská sedačka nebo dva průměrně vysocí Pygmejové. V modelové řadě 911 je každý druhý prodaný vůz vybaven pohonem všech čtyř kol. Systém 4×4 zlepšuje trakční schopnosti a stabilitu vozu hlavně při jízdě na mokru a velmi rychlém průjezdu zatáček. Oproti standardní carreře zadokolce má Carrera 4S kardanový hřídel k diferenciálu přední nápravy, kterým lze pustit až 40 procent točivého momentu. Přesto si Carrera 4S zachovává svou přetáčivou charakteristiku, která je příčinou vyšší rychlosti R8. Driftem projetá zatáčka je možná zábavná a efektní, čistě projetá je ale rychlejší. Porsche má naopak lepší řízení, které je věčnou bolestí koncernu Volkswagen, a v běžném provozu se lépe brzdí, respektive jeho brzdnou sílu lze snadněji dávkovat.
Carrera 4S rozhodně není špatné auto, i když to vypadá, jako by ho Audi R8 zcela převálcovalo. Není tomu tak. Rozdíly mezi vozy sice jsou spíše ve prospěch Audi R8, ale jde o subjektivní hodnocení řidiče, zaměřeného na precizní a čistou stopu za všech okolností. Větší ochota ke hře může být pro jiné daleko větším přínosem než vteřina na kilometru měřeného úseku. Stejně tak může zabodovat i upovídané řízení carrery na rozdíl od mlčenlivosti volantů od VW. Od perfektního designu vnějšku i vnitřku vozu až k naprosté spolehlivosti a nízké poruchovosti automobilu stojí tohle porsche na vrcholu své cenové třídy. Jen rozdíl oproti konkurenci se hodně dramaticky snížil a v případě Audi R8 klesl až na černočervenou nulu.

Tabulka: Porsche 911 Carrera 4S
Motor: zážehový šestiválec
Objem: 3824 cm3 Výkon: 261 kW Maximální rychlost: 280 km/h Zrychlení: z 0–100 km/h za 5,3 s
Spotřeba: 15,8/7,5/10,5
Převodovka: automatická sedmistupňová dvouspojková Cena: 2 545 000 Kč včetně DPH

bitcoin_skoleni

Klady
špičkový design
spolehlivost
kvalita
hodnota značky

Zápory
konkurence dotahuje jízdní vlastnosti

  • Našli jste v článku chybu?