Menu Zavřít

Raději naftu

2. 9. 2009
Autor: Euro.cz

Z focusu vychází skvěle ovladatelné SUV

Stejná platforma neznamená, že by v případě Fordu Kuga šlo o nějak přifouknutý model Focus na vysokých kolech. Obě auta sice sdílejí podvozkovou plošinu, nicméně liší se všemi rozměry, hmotností i designem. To důležité ale z platformy focusu v kuze zůstalo – skvělý potenciál geniálně navrženého podvozku, díky němuž nemá focus ve své třídě mezi auty s předním náhonem konkurenci. Jízdní vlastnosti kugy tedy alespoň papírově mohou atakovat naprostou špičku třídy.
Skutečnost papírové předpoklady v podstatě potvrzuje. Jako všechny přední náhony je kuga přirozeně nedotáčivá. Jednak skvělý podvozek a jednak připojitelný pohon zadních kol přes spojku Haldex to však dokážou podstatně eliminovat. K tomu je však třeba vypnout stabilizační systém (ESP). Pak se kuga chová téměř jako čistokrevná čtyřkolka. Stejně tak, jako je vypínání elektronických asistentů pro běžnou jízdu nevhodné prakticky u jakéhokoli vozu, v případě kugy spolu spojka Haldex a ESP bojují natolik, že bez umlčení stabilizace se charakteristika pohonu 4 x 4 téměř ztrácí. S ohledem na hmotnost a výšku těžiště lze s vozem jezdit až neuvěřitelně jistě.
Když už má SUV pohánět benzinový motor, tak u fordu není jiná volba než osvědčený dvouapůllitrový přeplňovaný pětiválec, který značka montuje do ostrých modelů ST a několika modelů Volvo. Motor přišel ve srovnání s vrcholnými verzemi z Mondea ST o několik koní výkonu ve prospěch zátahu v nižších otáčkách a toto ladění se pro kugu jeví jako zdařilé. Pětiválec zatáhne v reakci na plyn už těsně nad volnoběhem, skoro jako by namísto benzinu konzumoval naftu. Plynulý růst výkonu pokračuje až k šesti tisícům otáček, kde se pětiválec příjemně rozezní. Do čtyř tisíc je v poměrně dobře odhlučněném voze skoro ticho. Takto jej vytáčet se ale vyplatí, jen pokud řidič ujíždí před povodňovou vlnou, protože nárůst výkonu nad pěti tisíci otáčkami už není nijak oslnivý, zato vypálit zrak by řidiči mohla spotřeba, která roste do extrémních výšek. To ale nevadí, v širokém pásmu do čtyř a půl tisíce otáček lze jezdit svižně a s přijatelnou spotřebou, přičemž určitá rezerva se v cestě otáčkoměru do červeného pole ještě skrývá. Benzin ale není nafta a tento konkrétní motor nebyl v žádné své inkarnaci zrovna spořílkem. Kombinovaná spotřeba se pohybuje kolem deseti litrů na sto kilometrů, dálniční cestování odebere každých sto kilometrů zhruba 11 litrů paliva, a pokud řidič plně využívá dynamiku vozu, naroste spotřeba hodně přes patnáct litrů benzinu. Vnitřní prostor vozu je v případě předních sedadel ukázkový, vzadu má ale kuga málo místa pro nohy cestujících. Interiér je kvalitně zpracovaný a dobře ergonomicky navržený. Snad až na dotykový displej, který by bylo vhodné nahradit nějakým klonem iDrive nebo MMI – přece jen je ovládání funkcí vozu ve stylu BMW nebo Audi z hlediska pasivní bezpečnosti lepší. Naopak kladné hodnocení si zaslouží bezklíčové odemykání a startování vozu tlačítkem. Stejně tak příjemné je rozdělení pátých dveří, které lze otevřít buďto celé, nebo jen jejich skleněnou výplň.

bitcoin_skoleni

klady
Pružný a agilní motor
Design exteriéru i interiéru
Nejlepší jízdní vlastnosti ve třídě zápory
Málo místa pro cestující vzadu
Vysoká spotřeba

Tabulka:
Ford Kuga
Motor: přeplňovaný zážehový pětiválec
Objem: 2521 ccm
Výkon: 147 kW
Převodovka: automatická
Zrychlení 0–100 km/h: 8,2 s
Nejvyšší rychlost: 210 km/h
Spotřeba (l/100 km): 13,9/7,6/9,9
Cena: 799 000,- základní

  • Našli jste v článku chybu?