Menu Zavřít

Radek Palata: Po čínské dekádě přichází indická

22. 4. 2015
Autor: ČTK/AP

Indie rozjela rozsáhlou kampaň, kterou na sebe hodlá upoutat pozornost světového byznysu. Jestliže první desetiletí tohoto století se neslo v duchu rozvoje Číny, v nadcházející dekádě by měla přijít na řadu Indie.

Necelý rok od nástupu nového premiéra Naréndry Módího z Indické lidové strany do čela země je zřejmé, že hluboké reformy v zájmu hospodářského rozvoje míní tato vláda smrtelně vážně. Co je důležitější, začíná o tom být přesvědčen také rozvinutý svět se svými výrobními podniky i finančními institucemi. Vzniká tak nová rozvojová euforie, která se té předchozí čínské v mnohém podobá.

Skoupější Němci

Indie s koncem studené války prožívala rychlý růst populace. Celých osm set milionů Indů je dnes mladších 35 let, zatímco v Číně nyní nastupuje s generacemi ovlivněnými politikou jednoho dítěte opačný trend. Druhá nejlidnatější země světa tak poskytuje velmi nadějné prostředí pro rozsáhlý průmyslový rozvoj, který vzhledem ke stále převažujícímu zaměstnání populace v zemědělství dosud pokulhával. Takový rozvoj ale potřebuje také příznivé prostředí – infrastrukturu, energetické zdroje, urbanizaci.

O tom všem už premiér Módí s hlavními světovými průmyslovými mocnostmi jednal. A zdá se, že získal jejich podporu, v prvé řadě v USA. V podobném duchu se neslo také dubnové týdenní turné indického premiéra po Francii, Německu a Kanadě. Dostával prakticky vše, nač pomyslel. Trochu skoupější byli snad jen Němci kvůli rozsahu svých styků s věčným indickým rivalem Čínou.

Jádro a letadla

To klíčové ale indický vůdce přece jen získal. Francie posílí indickou obranu moderními stíhačkami Rafale a také modernizací stávajícího parku letounů Mirage 2000. Kromě toho se nadějně vyvíjí i jednání s francouzskou státní společností Areva o dodávkách jaderných elektráren. Jejich dnešní výkon 4560 megawattů hodlá Indie během příštích dvou desetiletí čtrnáctinásobně zvýšit.

K tomu zásadním způsobem přispěje také Kanada. Jednak dodávkami jaderného paliva, jež byly dosud zakázány kvůli prvnímu indickému jadernému výbuchu v roce 1974, a jednak už dříve dohodnutou modernizací stávajících indických jaderných reaktorů, která by podstatně zvýšila jejich výkon. Kanadské finanční instituce zase projevovaly čilý zájem o investice do všeobecného rozvoje Indie s vyhlídkou na stálé a stabilní zisky, jež hledají a budou hledat například tamní penzijní fondy.
Leč zpět do Evropy.

Jistě ne náhodou si Módí k představení své kampaně „Make in India“, tedy „vyrábějme v Indii“, vybral největší strojírenský veletrh, německý Hannover Messe. Zásobovat miliardový trh přímo z místa je pro každou firmu nepochybně lákavá možnost, a proč tedy nepřijmout pozvání, pokud přijde a jsou za ním slušné podmínky. Pochopila to již řada značek: Mercedes-Benz, Volkswagen či Airbus.

I se cly se dá žít

Není divu, že právě automobiloví výrobci chápou rychleji než jiní, neboť na dovoz automobilů uplatňuje Indie cla ve výši od 60 do sta procent. Ovšem na druhé straně i s tím, jak se ukazuje, se dá žít při oboustranné spokojenosti. Kromě toho se ve vztazích s Indií mnohé mění a měnit bude. Zvláště pokud se někdy podaří završit jednání mezi EU a Dillí o volném obchodu. Tím by vznikl trh o síle 1,7 miliardy spotřebitelů.

Nemalou roli hraje také politické souznění, které v evropskoindických vztazích zdůrazňuje především Francie: Indie není závislá na supervelmocích, je samostatná ve svém jednání a otevírá dveře k multipolární diplomacii.

Autor je publicista


Čtěte také:

MM25_AI

Indie obnovuje letectvo, od Francie koupí 36 stíhaček Rafale

Obama přijel do Indie, Módí ho navzdory tradici přivítal už na letišti

  • Našli jste v článku chybu?