Svaz průmyslu a dopravy věnoval přípravě Národního alokačního plánu (NAP) mimořádnou pozornost. Usilovali jsme o to, aby NAP byl vytvořen na základě situace a rozvojových záměrů jednotlivých podniků, a chtěli jsme, aby vyjednavači za Českou republiku byli dostatečně argumentačně připraveni obhájit NAP ve výši, která byla schválena vládou.
Svaz průmyslu a dopravy nelobboval za žádné skupiny podniků, ale usiloval o volbu takových metod rozdělování, které by zaručovaly korektní výši emisí pro jednotlivé podniky.
To se projevilo i na zmíněném jednání tripartity 2. června, kde jsme ostře kritizovali to, s jakou nedůsledností byl NAP obhajován v Bruselu. Naše požadavky na finální práce při rozdělování zkrácené kvóty neprosazovaly jednotlivé podniky, ale byly principielní. Požadovali jsme, aby finální varianta zachovala takzvané bonusy alespoň ve výši 80 procent a zohledňovala delší časovou řadu rozvoje podniků. Kladli jsme důraz na to, aby další jednání byla vedena na úrovni expertů a hlavní odpovědnost za zpracování konečného rozdělení neslo MPO, nikoli MŽP. Pokud jde o informaci, že Svaz průmyslu a dopravy je připomínkovým místem, jasně jsme se vyjádřili, že svaz nemůže být arbitrem vyjadřujícím se ve prospěch jedněch podniků na úkor jiných.
Zdeněk Liška
generální ředitel
Svaz průmyslu a dopravy ČR