První soukromé rychlíky RegioJet vyjedou na trasu Praha–Ostrava–Havířov už v září. Od roku 2012 by RegioJet chtěl jezdit i z Ostravy do Břeclavi, říká Radim Jančura, majitel firmy Student Agency, která bude vlaky provozovat.
Foto: Student Agency
V jaké fázi je momentálně příprava vlaků RegioJet na provoz na trase Praha–Havířov?
Přípravy na zahájení provozu finišují. Na své povinnosti se školí a připravuje náš palubní personál, stejně tak se připravují vozidla, prodejní systémy a další věci, které s tím souvisejí.
Co pro vás tento projekt konkrétně znamená?
RegioJet stejně jako Student Agency v autobusové dopravě je pionýrem na poli železniční dopravy. Spouštíme projekt, který zatím nemá obdoby v celé střední Evropě – soukromé dálkové vlaky provozované na vlastní podnikatelské riziko s cílem zásadně posunout kvalitu cestování na železnici.
Na jakou klientelu se zaměříte?
Stejně jako u našich autobusů počítáme s tím, že oslovíme široké spektrum zákazníků. Od manažerů, kteří chtějí po cestě pracovat, přes studenty, kteří chtějí jet levněji, až po ženy, pro které je důležité, aby byl vlak čistý a cítily se v něm bezpečně. Oslovíme určitě i zákazníky, kteří dnes často nemají ke svým cestám jinou volbu než drahé Pendolino nebo cestu v několik desítek let starém voze bez klimatizace, jakéhokoli servisu a se špinavou toaletou.
Budete nabízet nějaké zvýhodněné zaváděcí jízdné?
Chystáme trvale výhodné jízdné začínající na 230 korunách pro trasu Praha–Ostrava, kvalitní služby a další zajímavé atributy. Oslovíme také zákazníky ze stanic, jako je například Ústí nad Orlicí, kde dneska nemají jinou šanci než cestovat obyčejným rychlíkem ve 30 let starém voze.
Povedou vaše spoje výhledově i dál než do Havířova?
Počítáme s tím, že budeme postupně navyšovat množství spojů a v prosinci rozšíříme naše služby i dál za Havířov, do Žiliny. Za rok by pak naše vlaky měly jezdit až do Košic. V Havířově budeme mít provozní zázemí pro personál, protože mnoho jeho členů je právě z Ostravska a Havířovska.
Do konce roku byste měli dostat nové vlakové soupravy. Je tento termín reálný?
Ano, v prosinci nasadíme do provozu nové vozy a naše spoje budou jezdit v plném rozsahu devět párů vlaků. Z toho jeden pár vlaků bude zajíždět až do Žiliny, a tak samozřejmě obslouží i města, jako jsou Český Těšín/Cieszyn, Třinec či Čadca.
Uvažujete už o dalších dálkových spojích, kde byste chtěli konkurovat Českým drahám?
V České republice jsou přibližně čtyři trasy, kde je možné jezdit na vlastní komerční riziko bez dotací. Jsou to minimálně trasy, na kterých jezdí vlaky EC, IC, které v západní Evropě taky nikdo nedotuje. Letos jsme nabídli ministerstvu dopravy, že jsme připraveni provozovat vlaky mezi Břeclaví a Ostravou na tzv. Ferdinandce, a to bez dotací. Bohužel ministerstvo si je objednalo opět u ČD, a to za dotace. Již od listopadu tohoto roku budeme usilovat o to, abychom tuto trať převzali od prosince 2012.
Kdy očekáváte, že se RegioJet dostane do zisku?
Velmi brzy. Detaily nemohu říci, ale celý projekt je samozřejmě koncipován jako ziskový.