Stále aktivní bubeník heavymetalového Citronu Radim Pařízek se v mediálním byznyse v poslední době rozkročil hodně zeširoka. Vedle vysoce výdělečného Rádia Čas nyní spouští televizi pro mladé rodiny Pohodu. Kromě toho s Vladimírem Železným budují digitální síť 4, která hodlá významně narušit byznys Českých Radiokomunikací.
„Televize Pohoda bude zpočátku výborná propagace sítě 4. Plnohodnotný program chceme lidem dát jako dárek k letošním Vánocům,“ říká Pařízek, podle kterého by televize měla zaměstnat až 60 lidí.
* E15: Mnoho lidí si vás bude pamatovat nejen jako bubeníka heavymetalového Citronu, ale i jako člověka, který vrátil Vladimíra Železného do televizního byznysu. Jak jste se vlastně dali dohromady?
Již v roce 2006, kdy stát rozdával digitální licence, jsme se náhodou potkali v jedné restauraci ve Stodolní ulici. Prodávalo se tam jeho víno. Slovo dalo slovo, začali jsme vymýšlet projekt, který rozšířil původní licenci televize Pohoda do většího ekonomického celku. Měli jsme českého investora, od kterého jsme získali příslib miliardy korun.
* E15: Rozšíření licence by však neodpovídalo uděleným podmínkám, které počítaly s dětskou televizí.
S mírnou modifikací by to šlo. Televize by pořád byla pro děti, ale nebyl by to výhradně dětský kanál, což bylo v licenci uvedeno. V rámci možností změn licence se to dalo provést. Poté, co velké televize napomohly zablokovat digitalizaci, se proměnil celý trh. Snížil se objem peněz v televizní reklamě, takže projekt v této podobě ztratil smysl. Mezitím odstartovala TV Barrandov, Z1, nemělo smysl dělat velkou televizi.
Pustili jsme se do tematické televize, která by zaplnila volný prostor na trhu. Dlouho jsme zápasili s vysokými cenami u Radiokomunikací, až se naskytla možnost získat od Telefóniky kmitočty čtvrtého multiplexu.
* E15: Kdo byl oním miliardovým investorem?
Již to není důležité. Byl to významný český investor, dílem i finanční skupina.
Vizionář Železný
* E15: Ve vaší firmě Digital Broadcasting, která provozuje čtvrtý multiplex, má Železný 25 procent. V Pohoda Top Media, která stojí za televizí Pohoda, zase 34 procent. Budou se tyto podíly měnit? Má pan Železný nějakou opci na další podíly?
Nebudou.
* E15: Co jste za tyto podíly od Železného dostal? Know-how, peníze, kontakty?
My jsme se za těch sedm let stali přáteli. Takže to není pouze o vztahu má dáti – dal. Jeho nápady Pohodě vtiskly rysy, které jsou velmi dobré a které vyplývají z jeho vizionářství a přehledu televizního trhu.
* E15: Takže Železného úloha ve vašich televizních projektech je vizionářství, nápady?
Vizionář je asi to nejsprávnější slovo. Železný v celé struktuře Pohody nemá zatím žádnou konkrétní funkci. Je spolumajitelem. Pohoda je náš společný projekt. Já jsem v této chvíli jakýsi projekt manager a on je v pozici vizionáře. Kromě toho řeší i podzimní koncepci Pohody. Ale nepodílí se na počátečním vysílání.
* E15: Takže je i programový ředitel?
Doktor Železný je taková persona, že je zbytečné dávat mu tyto nálepky. Nemá nyní žádnou konkrétní funkci.
* E15: Kdo shání pro televizi kapitál?
Určitý objem financí jsme měli našetřený. Bohužel se tyto peníze rozdělily na Pohodu a výstavbu multiplexu 4. To je další důvod, proč Pohoda nemůže mít ze začátku všechny pořady. Z menší části projekty financujeme úvěrem.
* E15: Dává pan Železný do Pohody vlastní peníze?
Bez komentáře.
Roční rozpočet přes sto milionů
* E15: V pondělí 25. června by měla Pohoda konečně odstartovat. Jak ten start bude vypadat?
Pohoda začne jakýmsi úvodním preview, které bude obsahovat ukázky některých pořadů nebo regionální zpravodajství. Nebude to plnohodnotný program, ten se bude postupně rozšiřovat. Železného koncepce a kreativní nápady přijdou na řadu až na podzim. Plnohodnotný program chceme dát lidem k Vánocům jako dárek. Zatím startujeme s přídomkem „mini“. Pohoda nám ale hlavně ze začátku poslouží k tomu, abychom propagovali multiplex 4.
* E15: Ptám se proto, že i několik dní před startem z televizního trhu nezaznívalo, že by někdo poptával kameramany, televizní grafiky, střihače, techniky a další odborné profese. Jak tedy provoz zajistíte?
My tyto profese poptáváme dlouhodobě, takže nyní najednou nesháníme množství lidí. Máme kádr lidí v Praze a v Ostravě. Hodně uznávám sílu týmu, což mám asi z kapely. Výrazně budeme nabírat až na podzim. Nyní máme asi 30 lidí, celkem by Pohodu mělo dělat asi 60 zaměstnanců a externistů.
* E15: Jak bude vypadat standardní program?
Primární cílovou skupinou jsou mladé rodiny s dětmi. Pohoda bude jiná než stávající televize, bude interaktivní, bude spolupracovat s internetovými médii včetně Skype a podobně. Akvizic nebude tolik, z větší části budeme sázet na vlastní výrobu. Nechci toho příliš prozrazovat již z toho důvodu, že některé věci jsou duševním majetkem pana Železného či součástí dohody o mlčenlivosti.
* E15: Jaký je letošní rozpočet Pohody?
Pohybuje se v řádu desítek milionů korun. Ve standardním režimu by roční rozpočet mohl překročit 100 milionů korun.
* E15: Jak vypadá byznysplán? Dokdy chcete být na provozní nule?
Za normálních okolností za čtyři až pět let. Ale bude to těžké.
Nenacházím konkurenci
* E15: Všichni zainteresovaní shodně tvrdí, že na trhu s televizní reklamou nejsou volné prostředky pro novou televizi. Kde je chcete brát?
Podle mého názoru se trh pro malé televize naopak oživuje. Viz stanice v Atmedia. Klientům se mnohdy vyplatí zacílit přesněji na svoji cílovou skupinu. Dnes je již běžné, když klient doplní velké televize těmi malými podle preferovaných cílových skupin. Za první tři letošní měsíce příjem malých televizí podstatně vzrostl.
* E15: Dobře, ale zrovna u Atmedia je to dané tím, že část jejich stanic se účastní peoplemetrového měření. Tyto malé televize mohou vykázat nějaká čísla, zásah diváka. Začínající Pohoda to bude mít při přesvědčování mediálních agentur hodně těžké.
Ano, první rok bude velmi složitý z hlediska předpokládaných příjmů. Může nám pomoci balíčkování s Rádiem Čas, což je nejposlouchanější moravské soukromé rádio. I v tom budeme jiní.
* E15: Kdo vám bude dělat prodej reklamy?
Jednáme s Atmedia, nabídku jsme dostali i od Media Master, která prodává reklamní čas České televizi a Českému rozhlasu. Uvidíme, jak to dopadne.
* E15: S jak velkým objemem příjmů počítáte letos?
Asi pět až deset milionů korun. Již máme uzavřeno několik smluv přímo s inzerenty.
* E15: Zapojíte se do měření sledovanosti?
Ano, asi příští rok. Pokud se dohodneme s Asociací televizních organizací.
* E15: Koho považujete za nejbližšího konkurenta? Chystaný ČT3, TV Barrandov?
Barrandov ne, ani dětské kanály. Jednu chvíli jsme mysleli, že nejbližší konkurencí bude Prima Cool, ale ta se nyní pohybuje jiným směrem. Nenacházím zde televizi, která by s námi soupeřila na stejném poli. Pohoda bude pro mladou rodinu s dětmi.
Návrat „ředitele“ na obrazovku nevylučuji
* E15: Kde bude sídlo Pohody?
V Praze i v Ostravě, natáčecí studia i výrobní kapacity. Větší část bude zřejmě v Praze. Nechci prozrazovat přesnou pražskou adresu, protože hodně souvisí s formátem televize.
* E15: Kdo bude ředitelem televize?
Momentální ředitelkou Pohody je Renata Červená, bývalá marketingová ředitelka Rádií Čas. Dělala i v marketingu Rádia Impuls.
* E15: Vzhledem k ambicím pana Železného bych tady čekal změnu.
Vzhledem k ambicím a zkušenostem pana Železného je možné, že se k této práci vrátí aktivně. Byť zatím říká, že to nechce dělat.
* E15: A bude alespoň nějaké „Volejte řediteli“, kde by si pan Železný mohl znovu sundávat a nandávat brýle a radit národu, co má dělat?
Ten pořad byl ve své době tak úspěšný, že nějakou modifikaci nevylučuji.
* E15: Mimochodem jaká je funkce firmy TV Pohoda, kterou vlastníte společně s Romanem Jeřábkem?
To je držitel licence. Pohoda Top Media je její exkluzivní servisní společnost.
* E15: A pan Železný nechtěl mít podíl v této licenční firmě?
To se tehdy neřešilo. Roman Jeřábek je moje skvělá pravá ruka. Jeho minoritní podíl souvisí i s tím, že podle českých zákonů nemůžete mít stoprocentní podíl v dceřiné firmě.
O čtvrtou síť nemáme strach
* E15: Předpokládám, že Pohodu umístíte do svého multiplexu. S kterými televizními projekty dále jednáte?
Jednáme se všemi. S ČT, Novou, Óčkem, Metropol TV. V poslední době se roztrhl pytel s regionálními televizemi. To je výborná zpráva pro síť 4. Pro Radiokomunikace to bude obtížné, protože pokud se dohodneme s nějakou televizí, nabídneme jí regionalizaci podle krajů. Naše role je vytvořit konkurenční prostředí na televizním trhu. Při vysokých cenách šíření signálu nejde dělat novou televizi, to je hotová sebevražda.
* E15: Na podzim chcete mít se čtvrtou sítí pokrytí asi 86 procent. Ještě na počátku roku to bylo stěží 23 procent. Kolik do toho nárůstu musíte investovat?
Částku v řádu desítek milionů, až nad sto milionů korun.
* E15: Doktor Železný tvrdil, že to zatím kryjete z vlastních prostředků. To jsou jeho, nebo vaše prostředky?
Rezervy a dofinancování úvěrem.
* E15: Pokud většinu investic financujete z úspor, nemáte strach, že případný neúspěch na vás dopadne tíživěji než v případě krytí úvěrem?
Nemáme vůbec strach. Zde je množství televizních projektů, které mají chuť vzniknout a které budou vznikat, až zjistí, že čtvrtý multiplex je kvalitou srovnatelný s ostatními digitálními sítěmi.
* E15: Ještě se pojďme vrátit do loňského roku, kdy jste jednali s Telefónikou o převodu kmitočtů čtvrté sítě. Ten převod nakonec Český telekomunikační úřad schválil. Jakou roli přitom sehrál doktor Železný? Ptám se proto, že má údajně blízko k šéfovi ČTÚ Pavlu Dvořákovi.
O tom nic nevím. Nabídka padla přímo od Telefóniky už o prázdninách minulého roku v souvislosti s mým vyjednáváním o zařazení naší TV Pohoda do sítě 4. ČTÚ neměl žádný důvod tento převod neschválit.
* E15: Telefónica vám kmitočty převedla bezplatně? Nebo za finanční plnění?
Ne, převod byl bezúplatný. Pochopitelně jsme se dohodli, že budeme úzce spolupracovat. A ne proto, že jsme museli, ale proto, že je to pro nás velmi výhodné.
Kauza pro Ústavní soud
* E15: Pojďme dál k vašemu mediálnímu impériu. Jak si stojí Rádio Čas, jaké mělo výsledky v loňském roce?
Rádiu Čas se daří výborně, je to stálice. Náš zisk je za posledních několik let stabilizovaný, pohybuje se stále nad deseti miliony korun.
* E15: Takže televizi Pohoda a stavbu sítě 4 vlastně financujete z milionových zisků Rádia Čas?
Ano. A z nastřádaných rezerv za delší období.
* E15: Jak daleko je budování Rádia Dálnice?
Momentálně je nachystáno pokrytí většiny dálnic a přivaděčů v republice. Nicméně většina dokrývačů je zablokovaná kvůli nevraživosti Lagardere a Londy. Takže projekt nyní stojí a řeší to advokátní kancelář Brož & Sokol & Novák. Věc půjde k Ústavnímu soudu.
* E15: Jak je to konkrétně zablokováno?
Konkurenci se podařilo dosáhnout, aby soudy začal vydávat protichůdná a také zamítavá rozhodnutí k udělení kmitočtů pro dokrývače. Podle nich jsou tyto kmitočty dostatečně bonitní a mělo by na ně být vypsáno výběrové řízení. A to i přesto, že jen úzce pokrývají dálnice, často v neobydlených oblastech.
* E15: Jak naložíte s menšinovým podílem v Hey Média, které vlastníte společně se spolumajitelem Primy Ivanem Zachem? S vlastnictvím asi 18 procent na valných hromadách nic nezmůžete, proč ten podíl Zachovi neprodáte?
Rádiím Hey jsem obětoval několik let života, investoval jsem do nich 45 milionů korun. Pokud by mi pan Zach nabídl adekvátní cenu, tak bych o tom uvažoval. Pokud by se GES se mnou chtěl vypořádat lidsky a eticky, tak bych to bral.
* E15: Zach to koupit chce. Není lepší alespoň nějaká suma než být vytěsněn jako minoritní akcionář?
Případné vytěsnění minoritního akcionáře nekorektním způsobem u nás i v EU postihuje zákon. Pokud jsem řídil rádia já se svým týmem, tak ve čtvrtém roce se již dostávala téměř do nuly, což byl v té době úspěch. Za následné výrazné prodělky si může jen on sám poté, co přebral vedení a odpovědnost na sebe a mně vzal jakoukoli možnost se podílet na společném projektu. Což i přiznával.
Čtěte také:
Pařízek spouští televizi Pohoda, povede ji Renata Červená
Televize Pohoda zahájí vysílání na konci června
Exředitel Novy Železný koupil podíl v TV Pohoda
Ale pořád je tu lidská stránka věci. Rád bych to dořešil, ale pokud si chce někdo zatížit své svědomí takovým činem, a to přes mé zásluhy na tomto projektu, tak je mi to velmi líto. Takové věci se v životě vrací.
* E15: Kromě vedení asi pěti mediálních firem stále aktivně bubnujete u Citronu, jezdíte na turné, natáčíte desky. Jak to zvládáte, když vám táhne na šestý křížek?
Pro mne je to relax, muzika je pro mne velký vnitřní svět. Jezdíme jen po větších festivalech a koncertech, nehrajeme ani tancovačky, ani v klubech. Není to práce v pravém slova smyslu, koncertů máme 20 až 30 za rok. Navíc starý dobrý bigbít je znova v kurzu.
Radim Pařízek (58)
Pochází z Českého Těšína. Vystudoval Přírodovědeckou fakultu Masarykovy univerzity v Brně. Od roku 1981 vede hardrockovou kapelu Citron. V roce 1998 založil Rádio Čas, z nějž se postupně stala nejposlouchanější moravská stanice. V roce 2011 přidal Rádiu Čas jeho druhý program, Rádio Čas Rock. Dohromady se společností GES vytvořil a realizoval projekt sítě Rádií hey (Praha, Brno, Ostrava, Pardubice, Slovensko), kterou také jako generální ředitel v letech 2003 až 2006 řídil. Od roku 2010 pracuje na projektu Rádia Dálnice. Společně s Vladimírem Železným rozjíždí televizi Pohoda a čtvrtou digitální síť. K Pařízkovým koníčkům patří námořní jachting.