Mnoha lidem se zdá o tom, že jsem v teplákách, říká šéf Novy
Vladimír Železný (56) vystudoval publicistiku na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze. Už od roku 1963 působil v Československé televizi jako asistent produkce, později jako redaktor, komentátor a režisér. V roce 1968 se podílel na podzemním vysílání ČST. Později musel odejít z televize do Technického magazínu, nadále však psal pod pseudonymem scénáře k populárně-vzdělávacím pořadům a televizním inscenacím. V roce 1990 se chopil role hlavního dramaturga volební kampaně Občanského fóra a stal se jeho mluvčím. Byl rovněž mluvčím a poradcem českého premiéra. Od roku 1993 je generálním ředitelem společnosti CET 21, která získala licenci k televiznímu vysílání. Už dva roky vede spor o televizi Nova s někdejšími partnery ze společností CME a ČNTS.
EURO: Poté co jste vstoupil do televizního byznysu, jste dosáhl značné prestiže a slávy. Na druhou stranu je vaše působení spojeno s různými spory, arbitrážemi, soudy. Nelitujete, že jste se do toho vůbec pustil? ŽELEZNÝ: To, že jsem se do toho pustil, má logiku. Je to logika této země. V televizní praxi jsem od roku 1963, jsem televizní člověk. Začít podnikat bylo to, co měli udělat všichni, kdo v této zemi v nějakém oboru něco uměli. EURO: Všichni ale nemohou být podnikateli. ŽELEZNÝ: Všichni ne, ale ti, co toho hodně uměli, se měli stát podnikateli. Měli převzít riziko, které to nese, a také odpovědnost. Měli se rozloučit s tím, že se jenom povezou. Odpovědnost převezmete jenom jako vlastník. EURO: Pokud se někdo pouští do podnikání, je to člověk, který má silné ambice. ŽELEZNÝ: Nebo chce hodně peněz. V mém případě to není ani o penězích, ani o ambici. Je to opravdu o odpovědnosti. Je to o tom něco stavět, něco formovat. Pokud prožijete poměrně dlouhý život a nesmíte nikdy řídit ani jednoho člověka, přestože myslíte, že byste ten obor, ve kterém se pohybujete, formoval úplně jinak a k jeho prospěchu, musíte chytit první příležitost za pačesy. Jestli to neuděláte, pak je to zbabělost. EURO: Jaké jsou vaše další ambice v podnikání? Řada pozorovatelů je přesvědčena, že chcete spojovat zdejší soukromé televize, že byste chtěl ovládnout ještě větší podíl na trhu. ŽELEZNÝ: Na soukromém televizním trhu už nemohu mít větší podíl. EURO: Tím tedy popíráte veškeré dohady. ŽELEZNÝ: Ono by to nedávalo logiku. Já bych si tím naředil svůj úspěch. Můj úspěch je řekněme šedesátiprocentní z hlediska reklamního koláče. Přibrání další televize znamená ohromnou investici, ohromné provozní náklady, ale výkon té televize by byl ekonomicky níž než na jedné čtvrtině našeho výkonu. Zdvojnásobil bych naše náklady, i když třeba ne plně, protože bych využil synergie. Ale i kdybych je zvýšil pouze o polovinu, měl bych pouze pětinu příjmů. Co nás ale mimořádně zajímá, je rozvíjení multimediálního komplexu, tedy naopak expanze televize do jiných médií, vybudování vazeb s internetem, tištěnými médii, rádii. Rádia nás mimořádně zajímají. EURO: Máte na mysli i přímé majetkové vstupy do dalších médií? ŽELEZNÝ: Myslím, že s novým zákonem to bude podstatně menší problém. Pouze připomenu, že německá RTL má dvaadvacet rozhlasových stanic. Je to logické, protože televize mají prime time v jinou dobu než rádia. Přitom je možné báječně využít synergie. Náš newsroom, který pracuje celý den, může bez problémů zásobovat rádio zprávami. Hlasatel, který přes den mluví v rozhlase, večer vystoupí na relativně krátkou chvilku na obrazovce. Technologie, mixážní pulty i zvuková aparatura – to všechno je naprosto totožné. My fakticky máme rádio, pouze ho nevyužíváme, protože nemáme frekvence. Rádio je snem každé televize. To jenom u nás se vytvořil takový pocit: proboha, Železnému už nedejme nic. On by měl ohromný vliv. Všichni tady strašlivým způsobem démonizují televizi. Neuvědomují si, že to, co má podnikatelskou logiku, by se mělo v normálních podnikatelských podmínkách prosadit. EURO: Výkonný šéf skupiny Aegis Group, která provozuje celosvětovou síť mediálních agentur Carat, Douglas Flynn má jiný názor. Říká, že tiskoví magnáti si slibují příliš od investic do různých druhů médií. Synergické efekty, pokud jde o reklamní trh, jsou v tomto případě mnohem menší, než když někdo ovládá více televizních stanic. ŽELEZNÝ: To je závažná otázka. Spojování prodávané reklamy do jednoho balíku je zatím pro mediální agentury téměř nepřekonatelným oříškem. V České republice se to velmi málo daří. Ale klienti tíhnou k tomu, aby investovali třeba do fotbalových práv – televizních, rozhlasových, tiskových a jiných po celé Evropě. To zakládá zajímavou možnost pro spojování všeho, co se týká fotbalu – v rádiu, v televizi, v tištěných médiích, v letáku. Chápu, že agentury jsou z této tendence trochu nesvé, protože mají rozdílně orientované nákupčí. Jeden odborník se věnuje televizi, druhý tištěným médiím. Myslím, že vývoj je trochu obejde a střechově – od klienta – je donutí k tomu, že spojování nakonec nastane. EURO: O které rozhlasové stanice a tištěná média máte zájem? ŽELEZNÝ: O všechny… EURO: Spolupracujete s deníkem Super. ŽELEZNÝ: Ano, máme významnou a těsnou spolupráci. Super nevlastníme, nicméně máme smlouvu o výměně informací. Zjistili jsme dokonce, že jsou zajímavým odbytištěm pro nečekaný produkt, pro naše fotografie. Naši kameramani vlastně vytvářejí nekonečný sled fotografií, neboť přes digitální řetězec a v kvalitě dostatečné pro deník bez problémů konvertujete jedno libovolné elektronické políčko do vynikající tištěné předlohy. EURO: Bude možné v blízké budoucnosti mluvit o podobné spolupráci s některou z rozhlasových stanic? ŽELEZNÝ: Zatím ne. Spolupracovali jsme s Alfou, protože do ní investoval náš bývalý partner ze CME a ČNTS. My jsme tehdy pomohli Alfě dostat se velmi rychle do pozice lídra trhu. Zatím se rozhlížíme po scéně, které rádio by bylo ke spolupráci vhodné. Může to být spolupráce stejného typu jako se Suprem, anebo to může být přímé investiční angažmá. To bychom v případě rádia volili raději, protože bychom využili naše technické možnosti. EURO: Mluvíte o ohromné investici, kterou by propojování televizí znamenalo. Velká investice však tak jako tak přijde při přechodu na digitální vysílání. Tam asi bude nutná spolupráce soukromých televizí. Třeba se budou muset dělit o jeden digitální multiplex. ŽELEZNÝ: Za prvé digitál je v nedohlednu. EURO: Určitá příprava existuje. ŽELEZNÝ: Ano, ale nadšení z té přípravy chladne, a to nejenom v České republice. Všichni zjistili, že náklady, které to přináší, nejsou opodstatněné výsledkem. Divák totiž nerozpozná rozdíl mezi digitální a analogovou televizí. Ani já to nerozpoznám. Zjistím pouze, že digitální signál je mnohem více náchylný na počasí. Snáze se rozsype. Buď tam je obrázek, nebo tam není – nic mezi tím. Při jakémkoliv nárazu – klimatickém nebo jiném – obraz zmizí. EURO: V tomto případě však nehrají roli pouze marketingové úvahy, ale i politické závazky. Evropská unie se zavázala, že digitální televizi zavede. ŽELEZNÝ: Do roku 2015. EURO: Některé státy to ale chtějí urychlit. ŽELEZNÝ: Státy ano, ale provozovatelé to už dnes nechtějí urychlit. Přináší to náklady, které obtížně vrátíte z trhu, jenž neporoste s počtem kanálů. Tím, že vytvoříte dalších deset televizních kanálů, neznásobíte desetkrát reklamní trh. Žádný digitální kanál v západní Evropě kromě těch, které už byly vysílány analogově, není otevřeným kanálem. Všechno šlo na placenou televizi. EURO: Vy sám jste mluvil o tom, že nový strategický partner by měl Nově pomoci při přechodu na digitální vysílání. ŽELEZNÝ: Zmínili jsme se také o digitálním vysílání, protože na ně budeme muset být připraveni. Ale to se týká placené televize. V žádném případě nepředpokládáme, že bychom na českém území uživili další Novu reklamou. Česko je schopno uživit 1,7 komerční televize. Ale třetí, čtvrtá, čtrnáctá televize je absurdita. Váš příjem by potom nestačil ani na nákup kamer. Všechny tyto stanice musíte umístit do placené televize. A v placené televizi nemáme žádnou zkušenost. Potřebujeme partnera, který je v ní znalý. EURO: Čelíte řadě soudních sporů… ŽELEZNÝ: Kdo? Jsem minoritní vlastník Novy, Nova žije svůj vlastní život a její soudní spory jsou vyřešeny. Můžeme tedy mluvit o mně jako o soukromníkovi. Na Novu to ovšem nemá žádný vliv. Kdyby mně setli hlavu a veřejně popravili na Václaváku, tak se Nově nic neděje. EURO: Budu mluvit o vás jako o Vladimíru Železném. Je pochopitelné, že v oněch sporech trváte na svých stanoviscích. Při takovém počtu sporů se ale vždy může stát, že se dostanete do vyšetřovací vazby nebo že nějaký spor prohrajete. Obáváte se, že něco podobného může zkomplikovat vaše plány do budoucna? ŽELEZNÝ: Oddělil bych dva druhy sporů: spory obchodní a spory, které vyplývají z trestní odpovědnosti. Spory obchodní můžete prohrát a může na vás něco dopadnout, ale zatím si v nich vedu mimořádně zdatně. Soud nedávno rozhodl, že jsem nadále generálním ředitelem ČNTS a že mé odvolání z této funkce a vyhození ze zaměstnání nemělo opodstatnění. EURO: Druhá strana argumentuje, že jste se tím ředitelem ani nestal. ŽELEZNÝ: Rozhodovalo se o tom, zda odvolání bylo protiprávní, nebo ne. Kdybych ředitelem v minulosti vůbec nebyl, soud by řekl, že nemá o čem rozhodovat. EURO: Nemyslím, že bychom museli nutně zacházet do podstaty jednotlivých sporů. Moje otázka byla míněna obecně. ŽELEZNÝ: Dobře. Samozřejmě můžete připouštět možnost, že něco prohrajete a že se tomu budete muset přizpůsobit. Obchodně, podnikatelsky, finančně. To je normální riziko podnikání. Jinou otázkou jsou trestní obvinění. Zde mám pocit, že jde o objednávku CME. My jsme v této souvislosti odhalili mimořádně závažnou trestnou činnost a předložili jsme důkazy. Jde o důkazy, že Jan Vávra z ČNTS předal příslušné materiály investigativní firmě Chipo, která byla na nás nasazena. Tuto firmu jsme nyní koupili. Dokumentace, která v ní leží, je náhle majetkem naší spřátelené firmy. EURO: Do jaké míry je třeba mít v podnikání tvrdé lokty? Mám pocit, že způsob, jakým jste převzali agenturu Chipo a její dokumentaci, a poté o tom informovali na tiskové konferenci, již patří k takovému způsobu jednání. ŽELEZNÝ: Opravdu si to myslíte? I když zjistíte, že někdo disponoval diskem, na kterém byly nahrány nejenom všechny vaše účty, účty firmy, ale také výpisy z vašeho spisu StB, a pak ho předal oné investigativní firmě tak jako pan Vávra? Mimochodem ta firma má pohledávku vůči ČNTS a vy dobře víte, jak jsou pro nás cenné pohledávky vůči ČNTS. Vy byste tu firmu nekoupil z ryze podnikatelského hlediska? Pak se seznámíte s dokumentací a s překvapením zjistíte, co vše si ČNTS objednalo za služby. Zjistíte, kolik zákonů v trestní oblasti tím bylo porušeno. Když mě někam odvezou, je to na první straně novin. Když my zveřejníme mnohem závažněji podložené věci, tak jsou to dva řádky a kdoví jestli. Riziko v trestních věcech tu je. Když jsme se rozhodovali, že odejdeme od servisní organizace ČNTS, spolupracovníci se mě ptali: Vyhrajeme to, nebo prohrajeme? Já jsem řekl, že to máme jednoznačně vyhrané, ale za jedné podmínky: že nás tato země nevydá. Můj pocit, že jde o objednávku z druhé strany, je čím dál tím silnější. Této objednávce překvapivě úslužně ustupují některé kruhy v České republice. EURO: Myslíte politické kruhy? ŽELEZNÝ: Já neříkám politické, nemusejí být politické. EURO: Kdo tedy podle vás na tuto objednávku slyší? ŽELEZNÝ: Na to neznám odpověď. Já jenom vidím, že je tu ohromná bublina. Poté, když zjistíte, na základě čeho byla ta bublina vyfouknuta, tak jste zmaten. Mé daňové problémy mně řešili experti, daňoví poradci. Já opravdu daním nerozumím. Málokdo jim v této zemi rozumí při vývoji daňových zákonů, který jsme zažili za posledních šest či sedm let. Já poslouchám své experty, podle nich platím daně. Daňová kontrola dnes dospívá k určitým závěrům a zpochybňuje názory některých expertů. Je to ale čistě expertní diskuse. Experti z jedné finanční instituce se hádají s experty z druhé, jestli je toto zdanitelná položka, toto odečitatelná položka. Už se ke mně donesly úvahy, že zde vzniká dobrá záminka k další bublině, že to může být pěkná trestní kauza. Železný v teplákách je snem. Snem ohromného množství lidí. EURO: Kdo všechno má takový sen? ŽELEZNÝ: Nevím, komu všemu se o tom zdá. Já bych to rád věděl, rád bych ten seznam měl. EURO: Když jsem mluvil o tvrdých loktech, nechtěl jsem posuzovat, zda v konkrétním případě máte pravdu, nebo ne. Měl jsem pouze na mysli způsob, kterým jste to provedli. ŽELEZNÝ: Ten způsob vám připadá brutální? EURO: Neříkám brutální, říkám tvrdý. Není to prostě jednání v rukavičkách. ŽELEZNÝ: My jsme byli až příliš měkcí. Byl jsem zbaven všech funkcí v ČNTS. Jak se dnes ukazuje – protiprávně. Ptám se: stalo se něco druhé straně? Ne. Nadále brala sto procent výtěžku televize Nova. Tak jsme byli tvrdí. Já jsem jí nezastavil tok peněz. Přestože v tu dobu spustila šílenou kampaň proti mně. Brala sto procent výtěžku až do okamžiku, kdy ohrozila naši licenci pirátským vysíláním a nepředložila ke kontrole to, co budeme vysílat. V tom okamžiku nebylo jiného zbytí, pokud jsme nechtěli následujícího dne ráno přijít o licenci. Pak jsme to střihli a začali vysílat sami.