V prvním pololetí proběhla konference E-MEET EXPORT 2020,
která nabídla vývozcům v době koronaviru exportní konzultace online. Chystá
CzechTrade podobnou akci na podzim?
Ano, červnová akce měla od podnikatelů velice pozitivní
ohlas, proto na začátek listopadu chystáme další setkání našich zahraničních
kanceláří s exportéry, abychom jim pomohli při přípravě exportních plánů na
příští rok. Půjde o jeden z náhradních programů za bohužel zrušený Mezinárodní
strojírenský veletrh v Brně.
Všech 50 ředitelů zahraničních kanceláří poradí zájemcům,
jaké mají jejich produkty a služby ve světě šance. Kvůli bezpečnosti jsme
stejně jako v červnu zvolili formu online spojení.
Mezi novinky, které letos agentura v reakci na
koronavirus zavedla, patří online vzdělávací exportní semináře. Jaký je na ně
ohlas?
Virtuální semináře se těší veliké oblibě i proto, že je
všechny vysíláme živě. Exportérům maximálně vycházíme vstříc, aby i v této éře
zůstali v kontaktu se zahraničím. Doposud jsme realizovali 25 online
vzdělávacích akcí, které sledovalo na 1700 účastníků. Obrovský zájem o ně je od
samého počátku krize. Třeba seminář o Německu jsme uskutečnili hned třikrát.
Mezi odbornými tématy je letos hitem online expanze, problematika e-shopů. Z pohledu teritorií vévodí evropské země, jako již zmíněné Německo, dále Rakousko, Itálie, Skandinávie, Velká Británie, ze vzdálenějších trhů pak Latinská Amerika.
Radomil Doležal |
Vystudoval zahraniční obchod na Vysoké škole ekonomické v Praze. První zkušenosti s exportem strojírenských výrobků získal v PZO Merkuria.
Po roce 1990 vedl jako ředitel dceřiné společnosti vstup mezinárodní firmy Campingaz na český a slovenský trh a v dalších letech i konsolidaci aktivit a rozšíření portfolia značek v regionu. Od roku 2004 zodpovídal v rámci skupiny Coleman za rozvoj trhu v 11 nových členských zemích EU. Zabýval se také privátním byznysem v oblasti developmentu komerčních nemovitostí. Agenturu CzechTrade vede od roku 2014. Hovoří anglicky a německy. Mezi jeho koníčky patří lyžování, tenis a rád cestuje. |
Jaká další témata a teritoria chystáte v online
vzdělávání?
Exportéři se mohou i ve druhém pololetí těšit na informace o
aktuálním dění a praktické rady od ředitelů našich zahraničních kanceláří a
dalších odborníků.
Připravujeme třeba téma o online expanzi na německy mluvící
trhy, o aktuálních exportních příležitostech v Polsku nebo Brazílii, kontrolu
exportu zboží dvojího použití či digitalizaci firmy správně právně.
Užitečnou službou, jež byla pod křídly CzechTrade
spuštěna, je aplikace E-start. Zaměřuje se na kurzová rizika při obchodu se
zahraničím. K čemu přesně slouží?
Aplikace pomáhá kvalifikovaně předpovídat riziko finanční
ztráty při obchodování v cizích měnách, určuje dopad kurzového rizika na
obchodní operace. V praxi obchodníkům dobře slouží při rozhodování o výběru
měny, jak je měna stabilní, zda urychlit, či oddálit úhradu závazků, jak
plánovat cash flow.
Sofistikovaná kalkulačka vznikla pod záštitou Ministerstva průmyslu a obchodu a za podpory Technologické agentury ČR. Na jejím vývoji se podíleli odborníci z Ekonomické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích.
Navíc problematiku kurzových ztrát a rizik pravidelně
zařazujeme do nabídky vzdělávacích seminářů. Chytrá kalkulačka je přístupná
online na portále BusinessInfo.cz. Návštěvníci nejčastěji přicházejí napřímo
nebo z vyhledávače Google. Výpočet už dokončilo zhruba 400 uživatelů.
Na portálu BusinessInfo.cz informují ředitelé
zahraničních kanceláří CzechTrade vývozce o obchodní situaci v době koronaviru
na více než 50 trzích prostřednictvím pravidelně aktualizovaného zpravodajství.
Hodláte toto zpravodajství zatím držet?
V infomační činnosti jsme neustali. Ve vazbě na vývoj v
teritoriích naši zahraniční kolegové neustále zasílají aktuální informace a
sepisují nové články. Nejčtenější je zpravodajství z Evropy, hlavně Ukrajina,
Skandinávie, Francie, Slovinsko, Maďarsko, Polsko a Bulharsko, z mimoevropských
zemí pak Izrael, Kanada, Thajsko, Austrálie nebo Spojené arabské emiráty.
Pro využití služeb zahraničních kanceláří CzechTrade jsou
vedle našich přímých sousedů velmi vyhledávanými zeměmi Švédsko, Čína,
Maďarsko, země Beneluxu, Itálie a Velká Británie.
V době pandemie nabídla své služby agentura CzechTrade
českým firmám zdarma. Do kdy to potrvá?
Klíčové služby zahraničních kanceláří a účasti na vzdělávacích akcích jsou až do konce března 2021 stále zdarma, jedná se o exportní poradenství a asistenci přímo v teritoriích. Pro ilustraci, služby zahrnují především screening trhu, vyhledání obchodních kontaktů, ověření zájmu zahraničního subjektu o výrobek či službu nebo pomoc s řešením krizové situace. Myslím, že to byla a zůstává zásadní pomoc malým a středním firmám v této obtížné době.
PDF verze říjnového čísla magazínu Český export a podnikání ke stažení