Menu Zavřít

Radosti i starosti domácí elektřiny

15. 10. 2018
Autor: Euro.cz

Stovky malých domácích solárníků už v Česku „prodávají” přebytečnou elektřinu do sítě. Kdo se k nim chce přidat, měl by nejprve dobře počítat.

„Vy chcete solární elektřinu, kterou si vyrobíte v létě, ukládat na zimu? Jako jak jako? Jako do spíže?“ podivuje se Martha Issová v aktuální reklamní kampani společnosti E. ON, kterou nebylo snadné v posledních týdnech nezaregistrovat.

Spot má evokovat, že energetická společnost nabízí něco více než konkurence. Skutečnost je opravdu taková, že vydělat na přebytečné elektřině z domácích zdrojů není snadné a jen málo dodavatelů tuto možnost nabízí.

Příčinou je prostá skutečnost, že technologický vývoj a byznys jsou obvykle rychlejší než stát a legislativa.

Energetický regulační úřad totiž zastává názor, že podle zákona není možné za elektřinu malovýrobců bez licence dodávanou do sítě platit. Energetické firmy musely být proto hodně kreativní při vymýšlení způsobů, jak domácím solárníkům poskytnout aspoň nějaké zadostiučinění.

Začněme zmíněným E. ON a jeho konceptem „virtuální baterie“. Princip je v zásadě jednoduchý. Vše, co majitel malé domácí fotovoltaické elektrárny vyrobí a nespotřebuje hned, může uložit do baterie E. ON. Ta je opravdu jen hypotetická, elektřina se samozřejmě nikde neukládá a směřuje do sítě. Odtamtud mu ji pak E. ON dodá v případě potřeby v daném množství zpět.

Poplatek za uložení

Nic ovšem není zadarmo. Zákazník musí za uložení zaplatit poplatek začínající na 588 korunách za jednu megawatthodinu a rok, přičemž navyšovat kapacitu lze pouze po celých megawatthodinách. Za nevyužití celé kapacity se peníze nevrací.

Produkt se tedy nejvíce vyplatí tomu, kdo dokáže docela přesně odhadnout nadbytečnou produkci svého zdroje a udržet ji co nejblíže celým megawatthodinám.

To už vyžaduje docela dobré analytické schopnosti a důsledné sledování předpovědi počasí. Podle Boženy Herodesové z E. ON využívají produkt stovky zákazníků. „Dalších několik desítek žádostí evidujeme a zpracováváme. Z čísel vyplývá, že o virtuální baterii je opravdu zájem,“ hodnotí Herodesová.

Produkt Elektřina pro soláry od ČEZ se liší, byť s „virtuální baterií“ od E. ON lze najít určité paralely. Také zákazník ČEZ dodá přebytečnou elektřinu do sítě. Při velkém zjednodušení můžeme říct, že na rozdíl od E. ON přestává být elektřina jeho majetkem. ČEZ zaznamená, kolik elektřiny výrobce do sítě dodal, a na toto množství pak dostane 40 procent slevu, když elektřinu odebere zpět. Odpadá však poplatek za rezervaci kapacity stejně jako nutnost přemýšlet o tom, kolik elektřiny do sítě dodám a jaké množství se mi vyplatí.

„Zákazníkovi se přetoky vždycky nevyplatí, protože za odebranou elektřinu ze sítě například v zimě bude muset vždy platit regulované složky a daně plus například poměrně vysoký fixní poplatek za využití produktu, Za Elektřinu pro soláry zákazník nic neplatí, jen inkasuje slevu 40 procent,” popisuje přednosti mluvčí ČEZ Roman Gazdík. Také on uvádí stovky zákazníků.

Tržní ceny výkupu

Kdo má potřebu stát se skutečným energetickým podnikatelem po boku velkých energetických společností, tomu nejlépe odpovídá nabídka Bohemia Energy.

„Bohemka” totiž platí za elektřinu dodanou do sítě cenu podle aktuální spotové ceny a lze tedy říct, že jde o nejvíce tržní model. Podle mluvčí společnosti Hany Novotné vytváří malé elektrárny přebytky nejvíce v době kolem poledne, kdy je cena na trhu nejvyšší.

Zákazníci Bohemia Energy profitují z růstu cen elektřiny v poslední době. Průměrná výkupní cena během letošního srpna dosáhla na velmi příznivých 1520 korun za megawatthodinu. „Tak jako se negativně projevuje nárůst velkoobchodních cen pro ty, kdo energii spotřebovávají, tak se pozitivně projevuje u těch, kteří elektřinu vyrábějí,“ říká Novotná.

Výsledná částka se nakonec odečte z konečného vyúčtování za odběr energie. Bohemia Energy si však účtuje poplatek 300 korun za výkup každé megawatthodiny.

Ten však po dva roky nemusejí platit ti, kterým panely nainstalovala partnerská společnost S-Power. „V současné době využívá produkt Bonus S-Power 132 zákazníků,“ dodává Novotná.

FIN25

O autorovi| Jan Brož, broz@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?