Je možné se bavit a zároveň vydělávat, říká švýcarský podnikatel
Před dvaceti lety to byla malá začínající rodinná firma ve švýcarské Ženevě, dnes je to společnost s ročním obratem kolem sta milionů eur a pěti sty zaměstnanci. Skupina MCI organizuje kongresy i konference. Pro své klienty a jejich zaměstnance, distributory či zákazníky připravuje mimořádné akce, třeba zvláštní program spojený s návštěvou automobilového veletrhu v Ženevě nebo velkolepý sportovní turnaj. Zakladatel a šéf MCI, švýcarský podnikatel Roger Tondeur, uvádí, že jeho firma se stále více orientuje také na strategické poradenství. „Radíme našim klientům nejen v tom, kde se má určitá akce uskutečnit, ale také jim říkáme, proč by se měla uskutečnit a jak zapadá do jejich celkové strategie,“ řekl Tondeur v rozhovoru pro týdeník EURO.
MCI poskytuje služby soukromým korporacím, ale také vládním úřadům, nevládním organizacím či asociacím, jimž radí i v tom, jak získávat nové členy a rozvíjet aktivity. Tondeurova firma nedávno založila společný podnik s českou společností Guarant International, která se zabývá především kongresovou turistikou. MCI je na seznamu nejrychleji rostoucích firem v Evropě, loni v tomto žebříčku obsadila 138. místo. Střední Evropu považuje Tondeur za velmi nadějnou oblast pro další aktivity.
EURO: Svoji kariéru jste zahájil organizováním kulturních akcí v Paříži. Byla to náhoda, nebo v tom byl záměr pustit se do podnikání v této oblasti? TONDEUR: Před tím, než jsem založil společnost MCI, jsem měl dvě různé kariéry. Jedna z nich spočívala v organizování kulturních akcí. To byla moje záliba. Kulturní akce je vlastně dost široký pojem, organizoval jsem rockové koncerty a show. Kromě toho jsem pracoval v reklamní agentuře. Vlastně jsem hledal svou životní cestu. Můj otec pracoval v cestovní kanceláři, byl celosvětovým generálním manažerem společnosti Wagonlit Travel. Tam jsem šel také pracovat. Ale jen na krátkou dobu. Před dvaceti lety jsem založil MCI.
EURO: Od počátku jste tedy chtěl být podnikatelem? TONDEUR: Ano, to byla má idea.
EURO: Co vás k tomu vedlo? TONDEUR: Hledal jsem způsob, jak naložit se svými schopnostmi, talentem. Nejdříve jsem se o to snažil ve světě velkých korporací. Ale v hierarchii společnosti, v níž jsem pracoval, jsem nebyl úspěšný. Nebo přesněji řečeno, byl jsem úspěšný, ale nedělal jsem to stejně jako všichni ostatní. Chtěl jsem se zaměřit na organizování konferencí a incentivní byznys, tedy pořádání speciálních podnikových akcí. Tento typ byznysu byl ale odlišný od toho, co dělaly cestovní kanceláře. Bylo těžké být manažerem vlastního oddělení uvnitř společnosti, protože tam existovalo příliš mnoho omezení. Jedinou možností bylo dělat něco skutečně sám. V tom byla ta původní motivace.
EURO: Takže jste založil svůj byznys ve Švýcarsku… TONDEUR: Ano, ve Švýcarsku.
EURO: Je Švýcarsko vhodným místem, kde se dá začít podnikat? TONDEUR: V té době to bylo velmi vhodné místo. Před dvaceti lety bylo jednoduché vše zorganizovat, založit vlastní společnost. Zákony nebyly příliš složité a navíc to byla doba ekonomického boomu. V letech 1986, 1987 byla ve Švýcarsku nulová nezaměstnanost. Těch klíčových prvních pět let podnikání se dalo zvládnout lépe než dnes.
EURO: Také v komunistických zemích byla nulová nezaměstnanost, ale byl to uměle vytvořený stav. Ve Švýcarsku to bylo jistě jinak. TONDEUR (smích): Ano, ve Švýcarsku byla reálně nulová nezaměstnanost.
EURO: Novou společnost jste založil společně se svou ženou. Byl to dobrý nápad? TONDEUR: Setkal jsem se s ní, když pracovala ve stejné společnosti jako já. Máte pravdu, podnikat jsme se rozhodli společně. Vlastně jsme neměli žádné peníze na nastartování byznysu, takže jsme začali s absolutním minimem. Základní kapitál k založení firmy jsem si půjčil od svých rodičů a od banky. V té době to bylo padesát tisíc švýcarských franků, tedy asi 35 tisíc eur. A řekli jsme si: Budeme oba v naší firmě pracovat, a když si nebudeme schopni vyplácet plat, není to důležité. Hlavní je, aby tato společnost začala fungovat.
EURO: Jak dlouho trvalo splacení původního kapitálu? TONDEUR: Řekl bych, že až pět let. Ale první tři roky byly tím nejtěžším obdobím.
EURO: Bylo pojetí vašeho byznysu zcela nové? TONDEUR: Ano, dá se to tak říci. Měli jsme vizi společnosti, která se bude koncentrovat na určité aspekty byznysu. Zkratka MCI původně znamená Meetings, Conventions, Incentives, chtěli jsme se soustředit na organizaci setkání, konferencí a incentivního byznysu. Tato oblast tehdy ještě nebyla uznávána jako samostatný tržní segment. I proto byly ty první tři roky složité. A také proto, že jsme rostli velmi rychle.
EURO: Co máte na svém podnikání zvláště rád? TONDEUR: Považoval jsem tuto oblast za zajímavou, protože to byl velmi roztříštěný byznys. Bylo zde velmi mnoho malých společností rodinného typu, žádný velký hráč. My jsme ale nechtěli být rodinnou firmou, mým cílem bylo stát se reálnou, silnou agenturou. Víte, lidé kolem mne a také kolem mého otce tvrdili, že když chcete vydělávat hodně peněz, máte se vyhnout turismu. V něm se podle nich vydělávat nedalo. Lidé, kteří pracovali v cestovním ruchu, to dělali proto, že měli toto příjemné odvětví rádi, považovali ho za zábavné. Já jsem ale řekl, že v tomto odvětví může vyrůst reálný byznys. Můžete se bavit a přitom vydělávat peníze. Právě tohle jsem chtěl dokázat.
EURO: Dnes je situace úplně jiná. Na trhu jsou stále větší společnosti, včetně té vaší… TONDEUR: Ano. V našem odvětví pozorujeme proces konsolidace. Event management, tedy organizace různých akcí včetně kongresů, se stal uznávanou profesí po celém světě. To samé platí o managementu asociací. Myslím, že osmdesát procent byznysu nakonec ovládne malý počet velkých společností. Víte, co se stalo v reklamním světě? Před dvaceti pětadvaceti lety bylo i v něm množství malých reklamních firem. Mnoho známých korporací mělo vlastní oddělení cestovního ruchu, vlastní mediální plánovače. Dnes je tu šest velkých komunikačních impérií, z nichž každé má přibližně 120 tisíc zaměstnanců a mnohamiliardový obrat v dolarech. Těchto šest skupin kontroluje osmdesát procent světového trhu.
EURO: Pokud vím, velké korporace chtějí centralizovat své aktivity, aby měly jednoho partnera pro více zemí. TONDEUR: Přesně tak. Největší společnosti z žebříčku Fortune 500 mají kupříkladu jednu reklamní agenturu, jako Publicis či WPP, která pro ně pracuje po celém světě. Ale organizaci konferencí a podnikových akcí dosud měly na starosti různé firmy, v každé zemi jiná. To se nyní mění. Korporace zjišťují, že utrácejí mnoho peněz. Konsolidují své výdaje na tyto akce.
EURO: Mluvil jste o prvních složitých letech. S čím se potýkáte nyní, jaké jsou bariéry, které musíte překonávat dnes? TONDEUR: Od počátku jsem měl sen, že jednou budu mít velkou agenturu. Ale tenkrát znamenala velká agentura tak dvacet, třicet lidí. Když jsem začal podnikat společně se svou ženou, měli jsme tři další zaměstnance. Problém nastal ve chvíli, kdy jsme začali růst a přicházeli k nám další lidé. Ve většině firem v našem oboru to fungovalo tím způsobem, že noví pracovníci přicházeli, zůstávali dva nebo tři roky a poté odcházeli. Také naši společnost chtěli někteří lidé opustit, protože jsem pro ně neměl další zajímavou příležitost. Řekl jsem si tedy - dobrá, jestli si je chci udržet, musí firma růst. Svým nejbližším spolupracovníkům předám část byznysu a udělám z nich manažery určitého oddělení, úseku, projektu. V tom případě ale musím zvětšit společnost, aby měla aspoň padesát lidí. Mnozí si mysleli, že to je nemožné. Nikdo přece neměl padesát zaměstnanců. Bylo tedy nutné otevřít druhou kancelář.
EURO: Tu jste otevřeli v Curychu. TONDEUR: Ano, bylo to ve švýcarském Curychu. Třetí byla v Lyonu ve Francii, což je ale pouze hodinu a půl jízdy ze Ženevy, kde jsme začínali. Většina z lidí, kteří tehdy chtěli odejít, nakonec zůstala. Nyní jsou akcionáři společnosti. A dnes je to vlastně podobné. Nejtěžší je najít správné lidi, získávat ty nejlepší talenty v každé zemi.
EURO: Dnes nabíráte lidi po celé Evropě, dokonce po celém světě… TONDEUR: Ano, dnes po celém světě. My nejsme Procter & Gamble, ještě nejsme tak velkou korporací. O to více musíme budoucím zaměstnancům ukazovat příležitosti v našem odvětví. Tito lidé musejí mít větší zájem o práci u nás než o zakládání vlastního byznysu. Nemůžeme jim poskytnout džob s platem tři sta tisíc dolarů jako manažerovi ve velkých korporacích.
EURO: Kam až chcete růst? TONDEUR: Náš současný byznys plán počítá se zvýšením počtu zaměstnanců až do dvou tisícovek. Dnes máme kanceláře třeba také v Singapuru, Šanghaji a právě ji otevíráme v Indii, což má být oblast významného růstu. Chceme růst také na Blízkém východě. Nyní už jsme v Dubaji, poohlížíme se po Kataru a Bahrajnu, což jsou významná místa mezinárodních setkání. Otevíráme také kancelář v Latinské Americe, v Buenos Aires. Chystáme se na růst ve střední a východní Evropě, kde využijeme společného podniku se společností Guarant v Praze. Praha se stane naší centrálou pro expanzi ve východní Evropě, přičemž další naší důležitou destinací je Budapešť. To je velmi významné kongresové místo. Ale na řadě je také Varšava, Moskva, Petrohrad a další místa… Teď máme pět set zaměstnanců. Pokud porosteme tempem 22 procent za rok, za sedm let nás budou dva tisíce.
EURO: Jak důležitá je střední Evropa ve srovnání s jinými oblastmi? Když nepočítám Rusko, je to přece jen menší oblast než třeba asijský trh. TONDEUR: Myslím, že střední Evropa se v příštích pěti až deseti letech stane velmi významným místem mezinárodních setkání. Už v posledních letech byly Praha a Budapešť velmi atraktivními městy. Důležitou roli hrají ceny. Jestli ceny neporostou příliš rychle, budete tady moci strávit krásné dva tři dny za velmi odpovídající cenu. To znamená mírně nižší cenu než ve zbytku západní Evropy. Velmi atraktivní je dnes kupříkladu také Barcelona, možná je to dokonce v posledních letech destinace číslo jedna. Je to u moře, vždy je tam pěkné počasí… Dalším velmi atraktivním místem je Cote d´Azur, tedy Monako, Nice a Cannes. A pak jsou tu zmíněné Praha a Budapešť ve střední Evropě. Létají sem levné letecké společnosti, jsou zde krásná místa, hodně hotelových kapacit, nádherné paláce.
EURO: Vy osobně asi také hodně cestujete. TONDEUR: Ano.
EURO: Berete to jako součást svého byznysu? Máte to rád? TONDEUR: Mám rád cestování. Jsem původem Švýcar, ale ve skutečnosti jsem evropským občanem. Žiji ve světě. Pořád jsem na cestě, i když jsem na nějakém místě, jsem neustále na cestě na nějaké další místo. Jsem trochu jako cikán. Potkávám se s mnoha lidmi po celém světě, kteří jsou stejní jako já. Setkávám se s nimi v hotelích. Volám svým přátelům a ptám se jich, kde právě jsou. Když odpoví, že v Dubaji, zařídím si to tak, abych s nimi mohl jít na večeři v Dubaji. Nebo v Šanghaji, Singapuru či v New Yorku. Ale pořád je to pro mne neuvěřitelné.
EURO: Vaše společnost je známá jako organizátor kongresů, konferencí. Ale vy se snažíte nabízet širší spektrum služeb i v oblasti komunikační strategie. Jak se vám to daří? TONDEUR: Máme dvě divize. Jedna je v zásadě pro neziskové organizace, druhá je pro ty ziskové. Mezi ty neziskové patří nevládní organizace, vlády a asociace. Druhou částí jsou služby pro soukromé společnosti. Tady přecházíme od organizace událostí ke strategickému poradenství.
EURO: Někteří lidé si zřejmě budou myslet, že organizování konferencí a kongresů není příliš zajímavé. Zajímavý je přece obsah, diskuse. Jak to vnímáte? TONDEUR: Musíte obě věci vybalancovat. Není vám nic platné, že máte velmi zajímavou akci a významné hosty, jestliže je špatná organizace. Když třeba musíte nepohodlně sedět celé hodiny, nedokážete se soustředit. Stejný efekt může mít špatný zvuk, příliš malá obrazovka či málo času na přestávky. Když ráno přijdete na konferenci a stojíte ve frontě tři čtvrtě hodiny, abyste dostal cedulku, začne váš den velmi špatně. Logistika je velmi důležitá.
EURO: Nabízíte také manažerské služby asociacím, tato oblast je pro vás stále důležitější. V Česku ale asi moc klientů z tohoto sektoru nenajdete, neboť převládne názor, že zdejší asociace nejsou tak bohaté, aby si mohly dovolit vaše služby. Nebo se mýlím? TONDEUR: Nejde o to, zda jsou asociace bohaté. My jim pomáháme rozvíjet jejich aktivity, byznys. Náš profesionální management pomáhá asociacím, aby pracovaly mnohem lépe, než tomu bylo dříve. Naše poplatky za konzultaci se jim tedy vyplatí. Když asociace dosud na vše využívala dobrovolníky, pak je pochopitelně velmi těžké rozhodnout, že se bude orientovat na profesionální služby. Ale to je základní problém té či oné asociace. Chtějí učinit další krok, nebo ne? A když zvolí služby profesionálů, musejí se rozhodnout, zda budou zaměstnávat vlastní lidi, nebo budou spolupracovat se společnostmi, které se zabývají profesionálním managementem. To je ta základní volba.
EURO: Přesto si dokážu představit, že pro mnohé lidi v těchto asociacích to může být dost podezřelé. Budou si říkat: Opravdu potřebujeme služby od někoho zvenčí? TONDEUR: V mnoha případech jsou skutečným nepřítelem nového projektu lidé, kteří už pro asociaci pracují. Oni mají krásné pracovní místo, velmi klidnou práci v sekretariátu asociace a ve skutečnosti nejsou příliš efektivní. Profesionální manažeři naopak poskytnou asociaci poradenství, díky němuž se bude moci hýbat správným směrem. Využijí nejlepší praktické zkušenosti z jiných zemí, poznatků o tom, jak nejlépe pracovat uvnitř určité komunity. Posláním MCI je budování komunity, tento výraz najdete ve všech našich materiálech. Asociace je společenství lidí, kteří mají společný zájem jít určitým směrem. Důležité je to, jak dáte tyto lidi dohromady, jaký je model rady, jak se volí šéfové, kdo bude příštím šéfem, jaký je finanční model, a tak dále. A kongresy jsou většinou nejen valným shromážděním asociací, ale také hlavním zdrojem příjmů. Na kongresu se získávají peníze, sponzoři, zde se dojednávají záměry asociace a prezentují členům.
EURO: Takové asociace na vás mohou být velmi závislé. Vy jim říkáte, jak hledat nové členy, jak je učinit atraktivnější. Dokonce jim říkáte, jaké mají být jejich aktivity… TONDEUR: Neřekl bych, že jim určujeme přímo jejich aktivity, ale pomáháme jim hledat správný poměr. Usilujeme o to, aby jejich členové měli o asociaci nadále zájem a platili členské příspěvky. Dnes obvykle v asociacích platíte roční příspěvek. A každý si říká, vyplatí se mi to? I když je ten příspěvek třeba jen dvacet eur… Každá asociace si musí položit otázku, zda přináší užitek svým členům. Ještě před několika lety bylo členství v asociaci nutností. Když jste chtěl být zubařem, musel jste být členem příslušné asociace. Ale dnes je třeba sedm různých asociací zubařů. Do které vstoupíte? Půjdete tam, kde získáte největší hodnotu. Otázka návratnosti investice je velmi důležitá i ve světě asociací. Když asociace členům neposkytne všechny výhody, časem zahyne. Bude mít méně peněz, méně členů a méně sponzorů. Není možné zůstat stát na místě. Buď jdete dopředu, nebo se vracíte zpět. Asociace jsou jako korporace, mnoho z nich umírá. Mizí.
EURO: Četl jsem některé vaše případové studie. Zdá se, že musíte být opravdu nekompromisní, vést tvrdá jednání, nebo dokonce být agresivní. Velmi ostře tlačíte na hotely, aby přizpůsobily své ceny. Když jedna britská telekomunikační společnost neměla dostatečný prostor k prezentaci na konferenci GSM v Cannes, rozhodli jste se pro její účely koupit nejbližší restauraci. Jak agresivní musíte být? TONDEUR: Mluvíte o marketingu během obchodní show. Myslím, že v zásadě máte být tak agresivní, jak jen můžete. Jakákoliv dobrá myšlenka je dobrá. Nemusíte přitom jít přímo severoamerickou cestou, která je agresivní až příliš. Američané jsou někdy jako velcí sloni v porcelánu, to zrovna nepotřebujete. Vaše okolí vás musí akceptovat, takže musíte naslouchat kulturním rozdílům. Ale myslím, že to máte tlačit k maximu toho, co reálně jde. To je cesta k úspěchu.
Roger Tondeur (52) Po studiích a cestování po Evropě se Roger Tondeur vrhl na organizování koncertů v Paříži, kde získal první zkušenosti. V roce 1979 se vrátil do rodného Švýcarska, nastoupil do cestovní kanceláře Wagonlit Travel a posléze se stal šéfem její ženevské pobočky. Podílel se mimo jiné na organizování největší telekomunikační výstavy na světě Telecom, kterou navštívilo více než 250 tisíc lidí. V roce 1987 založil se svou ženou společnost MCI, která začala podnikat v oblasti event managementu, tedy pořádání kongresů i různých speciálních akcí pro hosty klientských firem a organizací. Dnes má MCI řadu poboček v Evropě, Asii i na Blízkém východě. Roger Tondeur působí v řadě mezinárodních asociací. Je také partnerem investiční firmy, která se orientuje především na akcie společností, jež působí ve stejném či podobných odvětvích jako MCI. Tondeur má tři dospělé děti a tříměsíční vnučku. Má rád cestování, literaturu a golf. Když golfový míček zamíří mezi stromy, dokáže klít v pěti různých jazycích včetně rodné francouzštiny.