Úspěch vojenské divize učinil z Jamese Albaugha žhavého kandidáta na nejvyšší místo
Ředitel vojenské divize Boeingu James F. Albaugh nikdy příliš nestál o vnější aspekty moci. Předloni převzal vedení divize vojenských letadel a řízených střel v St. Louis a krátce poté zrušil ředitelskou jídelnu. Tím chtěl vytvořit otevřené prostředí, kde by inženýři mohli sdělovat své myšlenky nadřízeným kdykoliv a kdekoliv, i kdyby je měli vyrušit při obědě. Právě tak to fungovalo, když Albaugh jako mladý inženýr začínal ve společnosti Rockwell Aerospace, kterou Boeing koupil v roce 1996. Byl přesvědčený, že tomu tak musí být i teď, aby mohl Boeing uspět ve vojenském průmyslu. „Nechci vytvářet bariéry,“ tvrdí čtyřiapadesátiletý Albaugh.
Albaugh, jenž si na nic nehraje, byl takovým uklidňujícím záchytným bodem pro firmu, která se stále vzpamatovává ze série skandálů. Dřívější Albaughův nadřízený, finanční ředitel Michael Sears, bude vyšetřován americkými vládními orgány kvůli obvinění, že se pokusil nevhodným způsobem nabídnout místo vysoce postavené zaměstnankyni amerického válečného letectva (U. S. Air Force), která rozhodovala o nákupu tankovacích letadel Boeing 767. Tato žena, Darleen A. Druyunová, se v dubnu přiznala k jednomu bodu žaloby za nezákonné spiknutí. Očekává se, že bude odsouzena v září. Mezitím potrestalo letectvo Boeing za vlastnictví dokumentů ukradených společnosti Lockheed Martin tím, že mu odebralo zakázky za miliardu dolarů a přesunulo ji Lockheedu. Generální ředitel Boeingu Philip M. Condit byl v prosinci kvůli skandálům přinucen rezignovat.
Jasný nástupce?
Albaugh se ze zmatku potichu vynořil jako jeden z mnoha kandidátů na nejvyšší místo v Boeingu, které se uvolní v roce 2006, kdy do důchodu odejde současný generální ředitel Harry C. Stocipher. Důvody jsou zřejmé. Albaughova divize Integrované obranné systémy (IDS) v Boeingu jako jediná splňuje to, co Condit slíbil v roce 1997 při převzetí jiného výrobce letadel McDonnell Douglas, tedy zvýšit zisk zlepšením služeb a civilních a vojenských leteckých výrobků. Předloni dostal Albaugh za úkol integrovat divize vojenských letadel a řízených střel Boeingu, které vznikly po fúzi s Rockwellem a Mc Donnel Douglas a po převzetí kosmické divize společnosti Hughes v roce 2000. Boeing byl v oboru civilních letadel předstižen Airbusem, ale Albaugh tuto ztrátu nahradil. Sjednotil rozmanité technologické know-how Boeingu a nasměroval je do perspektivnějších programů, než je třeba vývoj stíhaček.
A funguje to. Letos v červnu válečné námořnictvo Spojených států (U. S. Navy) vybralo divizi IDS jako výrobce protiponorkových letadel. Nová zakázka může přinést až 44 miliard dolarů. V srpnu zrychlila americká armáda práce na projektu jménem Future Defense Systems - obranné systémy budoucnosti, pro který bude IDS vyvíjet moderní výkonné komunikační sítě v hodnotě 21 miliard dolarů. Divize, jež působí hlavně v St. Louis a v jižní Kalifornii, loni získala nové zakázky za 51 miliard dolarů, což je oproti předloňským 38 miliardám slušný nárůst. V první polovině letošního roku příjmy IDS stouply na 14,6 miliardy, což je o čtrnáct procent více než ve stejném období loni. Z provozní ztráty 398 milionů se společnost vyhoupla na zisk 1,4 miliardy.
Albaugh však musí překonat ještě mnoho překážek, než si zajistí místo v ředitelském křesle. Pravdou je, že nebyl zapleten do skandálu s tankovacími letadly. Jelikož ale Pentagon zvažuje i jiné možnosti, jak stárnoucí flotilu nahradit, bude muset Albaugh přesvědčit ministra obrany Donalda H. Rumsfelda a zákonodárce v Kongresu, že tankovací letoun 767 je tou nejlepší volbou. Navíc musí vyřešit problémy s divizí komerčních satelitů. Toto odvětví se potýká s nadměrnými náklady a kolabujícím trhem, důsledkem čehož jsou loňské odpisy za 1,1 miliardy dolarů. Pro nové vojenské zakázky bude Albaugh muset dodávat síťové technologie, které Boeing nikdy dříve nedělal. „Něco nabízet je jedna věc, ale opravdu to provést, to je něco jiného,“ myslí si Loren B. Thompsonová, ředitelka obranné analytické skupiny Lexington Institute.
Právě provedení rozhodne, zda se Albaugh vyšvihne nad ostatní silné kandidáty, mezi nimiž je také Alan R. Mulally, současný ředitel divize civilních letadel Boeingu. Mulally působí navenek agresivněji, ale Albaugh má více zkušeností v obranném sektoru, který dnes přináší více než polovinu tržeb společnosti.
Tváří v tvář takovému tlaku zůstává Albaugh naprosto klidný. Tento nadšenec do inženýrství a historie, který vášnivě sbírá italská vína, raději létá při zemi. V těle bývalého basketbalisty najdeme opravdového génia, který se vyžívá v záludnostech stavby raket a sestavování složitých komunikačních systémů. „Jim je opravdu raketový vědec,“ dosvědčuje generální ředitel Boeingu Stonecipher.
Albaugh zkušenosti využil jako hlavní architekt plánu Boeingu stát se největším dodavatelem obranných technologií příští generace. Jedním z jeho největších úspěchů byla armádní zakázka na vytvoření informačního systému, který bude spojovat tanky, letadla a obrněné transportéry na bojišti. Aby zakázku získal, vytvořil Albaugh smíšený tým lidí z různých divizí, které spolu dříve příliš nespolupracovaly. Experti Boeingu na dolování dat pracovali spolu s inženýry z Hughesu, kteří věděli, jak data zapojit do komunikačního systému. Potom k nim přidal odborníky na bojové vrtulníky Apache, již zase rozumí armádnímu systému řízení bitev. Integrace bude klíčová při získávání dalších zakázek ze sektoru obrany. „Albaugh umí geniálně analyzovat, formovat a rozvíjet nové trhy,“ uvádí Richard L. Aboulafia, viceprezident pro analýzu poradenské firmy Teal Group.
Na tuto situaci se James Albough připravoval celý život. Jako malý chlapec vyrůstal v Richlandu ve státě Washington, kde je umístěna jaderná základna Hanford. Byl tehdy obklopen samými vědci - i jeho otec pracoval na základně jako chemik. Proto se o vědu začal velmi brzo zajímat a snil o stavbě přehrad. Než však v roce 1974 dokončil své inženýrské vzdělání, byla už většina přehrad ve Spojených státech postavena, takže šel pracovat jako inženýr do Rockwell Aerospace. „Rakety mají mnoho společného se stavbou přehrad,“ vysvětluje Albaugh. „Jen místo kapalinových toků řešíte plyn protékající raketovými motory.“
Talent na všechno.
I když byl Albaugh schopný inženýr, vybudoval si reputaci také jako reformátor krachujících podniků. Největší úspěch měl na začátku devadesátých let, kdy se stal hlavním zachráncem divize raketových motorů Rocketdyne. Továrna nevycházela s rozpočtem, takže Albaugh reorganizoval výrobní linku a učil zaměstnance pracovat efektivněji. Jeho kolegové na něho vzpomínají jako na poněkud zvláštního manažera. Rick Baily, bývalý ředitel Rocketdynu a dnes viceprezident IDS si vybavuje, že mu Albaugh jednou nechal žlutý poznámkový papírek s připevněným cigaretovým nedopalkem. Mělo mu to připomenout, že do efektivity patří i zametání podlahy.
Možná mu používání zvláštních metod pomůže při čistce v divizi komerčních satelitů. Dva roky poté, co Boeing v roce 1996 koupil společnost Rockwell Aerospace, byl Albaugh jmenován ředitelem divize komunikací a kosmické techniky. Prosazoval plán na získání kosmické divize společnosti Hughes, neboť doufal, že tím zvýší know-how Boeingu v oboru satelitních komunikací a obranných síťových systémů. Teď se snaží rychle modernizovat zastaralé výrobní procesy Hughesu a zlepšit nedostatky, kvůli nimž některé satelity selhaly. „Hughes nám nechal spoustu špatných programů,“ vysvětluje Albaugh. „A já jsem za to zodpovědný.“
Problémy satelitní divize dokonce jednou přiměly představenstvo k úvahám o Albaughově propuštění. Dokonce se snažili sepsat seznam možných nástupců. Potom se ale začaly objevovat vojenské zakázky, a místo seznamu jim zůstal jen bílý list papíru. „Shodli jsme se, že je to člověk na svém místě,“ dodává Stonecipher. Při řešení nových problémů Albaugh postupně Boeing posouvá k roli jedničky vojenského průmyslu a sebe k výtahu na nejvyšší příčku.
James Albaugh Albaugh vede průnik Boeingu do oblasti vojenských technologií příští generace
- NAROZEN 31. května 1950 v Richlandu ve státě Washington
- VZDĚLÁNÍ: Bakalářský titul získal na Willamette University v roce 1972 v oboru matematika a fyzika, titul inženýra potom na Kolumbijské univerzitě v roce 1974 ve stavebnictví.
- SOUČASNÁ FUNKCE: Generální ředitel divize IDS společnosti Boeing, dvojky v amerických vojenských zakázkách za firmou Lockheed Martin
- VOJENSKÉ ZÁZEMÍ: Otec pracoval jako chemik v Richlandu, kde byla na jaderné základně Hansford sestavena první americká jaderná bomba. Hrál jako útočník v basketbalovém týmu Richlandské střední školy, který se nazýval Bombardéři.
- Záliby: Studium historie, zahrádkaření, golf (má handicap devět), sbírání vína, zejména z oblasti Piemont na severu Itálie.
- OSOBNÍ ŽIVOT: Od roku 1982 ženatý, manželka Audrey.
- NEJVĚTŠÍ ÚSPĚCH: V červnu si americké námořnictvo vybralo jeho divizi, aby vyrobila protiponorkovou verzi letounu 737 (obrázek nahoře). Zakázka má hodnotu až 44 miliard dolarů.
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Irena Vičarová, www.LangPal.com