Mezinárodní řetězec se pustil do dobývání českého trhu se sportovním zbožím
V lednu ohlásila společnost Intersport záměr stát se do roku 2010 lídrem českého trhu se sportovním zbožím. A v uplynulých dvou týdnech k tomu učinila významné kroky. Nejprve oznámila akvizici nadpolovičního podílu v jednom z nejvýznamnějších tuzemských prodejců sportovních potřeb (Drapa Sport) a 21. března otevřela v pražské pasáži Myslbek obchod se sportovním vybavením o rozloze středně velkého hypermarketu.
„S firmou Drapa Sport jsme začali spolupracovat počátkem loňského roku, což se projevilo v rebrandingu části prodejen Drapa. Těch je v Česku sedmnáct, osm z nich již nese název Intersport Drapa. Svou pozici v Drapě jsme posílili ziskem nadpolovičního podílu, ale hodnotu transakce po dohodě s ostatními účastníky nezveřejníme. Drapa Sport dosud vlastnily dvě české soukromé osoby, z nichž jedna svůj majetkový podíl ve firmě prodala. Smyslem propojení Intersportu a Drapy je především předání know-how českému partnerovi,“ říká Gabriele Fenningerová, členka představenstva Intersport Österreich, s níž týdeník EURO hovořil o trhu sportovního zboží.
EURO: Můžete krátce představit skupinu Intersport? FENINNGEROVÁ: Intersport International Corporation se sídlem v Bernu založilo v roce 1968 deset evropských firem z Rakouska, Německa, Francie, Norska, Švýcarska, Švédska, Belgie, Dánska, Itálie a Nizozemska. A dnes je s více než 4850 obchody zastoupena už ve 33 zemích - obrat přesahuje 7,7 miliardy eur ročně. Držitelem licence pro Česko, Slovensko a Maďarsko je Intersport Österreich, přičemž v Rakousku je s tržním podílem 34 procent největším prodejcem sportovního zboží. Jedničkou jsme i na Slovensku, kde máme sedm obchodů, takže naším cílem je dosáhnout stejné pozice i v ČR a Maďarsku. Nyní se tyto trhy spolu se Slovenskem podílejí na obratu skupiny Intersport Österreich sedmi procenty, což je v absolutních číslech asi čtyřicet milionů eur. Celá skupina Intersport Österreich loni zvýšila své tržby o dvanáct procent na 643 milionů eur.
EURO: Jak chcete dosáhnout vedoucího postavení na českém a maďarském trhu? FENINNGEROVÁ: V Maďarsku jsem začali podnikat loni na podzim a nyní tam máme čtyři obchody. Dalších šest prodejen plánujeme otevřít ještě letos. V Česku máme lepší pozici: v polovině března jsme zde měli s partnery 22 obchodů, nedávno přibyla 23. prodejna v pasáži Myslbek, jež je v současnosti největším českým obchodem se sportovními potřebami (3700 metrů čtverečních). Navíc jsme majetkově vstoupili do Drapa Sportu.
EURO: Kolik chce Intersport investovat do expanze v Česku? FENINNGEROVÁ: Je obtížné určit rozsah investic. V podstatě neotvíráme vlastní obchody, ale udělujeme franšízové licence. Sám Intersport do výstavby poboček neinvestuje, náklady nesou partneři. Otevření obchodu s průměrnou prodejní plochou asi devět set metrů čtverečných přitom vyjde na 700 až 800 tisíc eur. Velikost našich prodejen se přitom v Česku pohybuje od 500 metrů až po největší v pasáži Myslbek. Nicméně investice Intersportu do systému odhaduji na sedm až dvanáct milionů eur a počet prodejen na 45 až 50 v roce 2010.
EURO: Kolik máte zájemců v Česku o licence? FENINNGEROVÁ: V současnosti jednáme v Česku se čtyřmi novými partnery. Při výběru těch nových jsme pečliví, prověřujeme nejen finanční sílu, ale i to, zda nebudou konkurovat stávajícím prodejnám.
EURO: Kolik stojí licence Intersportu? FENINNGEROVÁ: Naši partneři neplatí licence, ale kooperační příspěvek, který dostanou zpět v podobě služeb. Smyslem naší existence není primárně zisk, ale podpora našich členů, což znamená, že musíme jen pokrývat náklady. V Rakousku je Intersport družstvem, máme tam 114 členů asi s 240 prodejnami. Zároveň jsou rakouští členové i vlastníky společnosti Intersport Österreich. V Česku, na Slovensku a v Maďarsku působíme formou spolupráce nebo udělováním franšíz. Ovšem nevylučuji, že třeba za pět let se někteří z našich českých partnerů nemohou stát rovněž „družstevníky“.
EURO: Jaký zájem mají rakouští členové na expanzi, je-li cílem vašeho podnikání jen pokrytí nákladů? FENINNGEROVÁ: Rozšířené prodeje našich exkluzivních značek a zboží prostřednictvím vlastního velkoobchodu snižují celkové náklady systému, tedy například náklady na výrobu a další. Rozšířený odbyt zboží znamená nižší ceny pro spotřebitele a vyšší konkurenceschopnost zapojených obchodníků.
EURO: Proč by se měla česká firma zapojit do sítě Intersport, místo aby otevřela vlastní prodejnu? FENINNGEROVÁ: Jako samostatný prodejce máte na trhu malou šanci. My našim členům nabízíme řadu výhod, například garanci nejlepší ceny pro zákazníka – najdete-li u konkurence identický výrobek levněji, tak v našich prodejnách rozdíl v ceně dostanete zpět. Tato záruka trvá čtrnáct dnů. Kromě toho pracujeme regionálně, takže se dokážeme přizpůsobovat i místním požadavkům. Jedná-li se tedy o horskou oblast, může se náš člen více zaměřit na lyžařské vybavení. Specializace bývá pro sportovní řetězce obtížnější; spíše nabízejí ucelený sortiment. Dalším důvodem, proč se rozhodnout pro Intersport, jsou naše vlastní značky. K nejvýznamnějším patří McKinley, Genesis či Techno Pro. Svým členům zajišťujeme podporu značky, společný marketing, centralizovaný nákup či distribuci letáků.
EURO: Začátkem letošního roku ukončil v Myslbeku prodej Gigasport. Proč se domníváte, že budete úspěšní na místě, odkud konkurence odešla? FENINNGEROVÁ: O perspektivách této prodejny jsme přesvědčeni a věříme, že zde budeme úspěšní. Důvodem je například zmíněná garance nejnižší ceny a hlavně poradenství zákazníkům. Vybíráme prodavače tak, aby přispěli zákazníkům radou ve sportech, jimž se sami věnují. Třeba v rakouských prodejnách najdete u vchodu fotografie zaměstnanců s uvedením, kdo jaký sport provozuje.
EURO: V čem se liší český a rakouský trh sportovního vybavení? FENINNGEROVÁ: V ČR působí mnoho malých specializovaných prodejců, naopak v Rakousku je většina prodejen sportovního zboží propojena do řetězců. A to je směr, jímž se bude ubírat i Česko. Proces již začal, v budoucnu zřejmě řada menších obchodníků zmizí. Je to stejný vývoj jako u oděvů či bot, dlouhodobě bude prodejna bez kompletní nabídky přežívat jen stěží. Rozdíly naleznete i ve vývoji sortimentu, například ve střední Evropě popularita snowboardů roste, zatímco v Rakousku klesá.
EURO: Můžete porovnat rozdělení obou trhů? FENINNGEROVÁ: V Rakousku mají tři nejsilnější řetězce 65 procent trhu. Přitom sportovní vybavení prodávají v rámci akcí i maloobchodní řetězce, jako jsou Aldi, Lidl, Hofer či Tchibo. Ti drží asi 26 procent trhu. Sedm až osm procent zbývá na specializované prodejce. V ČR chybějí podrobnější údaje, nicméně to bude podobné.
EURO: Nebojíte se, že řetězce typu Lidl vám přeberou zákazníky? FENINNGEROVÁ: Jsem přesvědčena, že máme větší šance. Retailové řetězce nabízejí zboží především v akcích, nemají jej trvale a většina z nás nechce čekat. A navíc chcete při nákupu lyží poradit.
EURO: Projevila se nějak ve výsledcích nejteplejší zima za posledních 125 let? FENINNGEROVÁ: Oproti loňské zimě Intersport nezaznamenal pokles tržeb. Samozřejmě že jsme prodali méně lyží - propad však vyrovnaly jiné kategorie. Brzy se začala prodávat kola a vybavení pro venkovní sporty.