V lednu se nejprve Tomáš Kuchta, tehdejší náměstek ministryně obrany, na tradičním důstojnickém plese v Hofburgu setkal s Norbertem Gehartem. Tento generálporučík je šéfem národního úřadu pro vyzbrojování rakouského ministerstva obrany. Po několika týdnech se role obrátily, Gehart využil pozvání a objevil se na českém armádním plese na Pražském hradě. A opět se mluvilo o letadlech. Gehart totiž vede speciální komisi, která má vídeňské vládě vymyslet řešení, co se stíhačkami eurofighter a jak zajistit výcvik pilotů.
Věc je jednoduchá. Rakouské letectvo se dostalo do nelichotivé situace. I přesto, že armáda dlouhodobě politiky varovala, před vládou vyhřezly dva velké problémy, které spolu velmi úzce souvisejí. První se týká nadzvukového letectva. Pokud by se Vídeň rozhodla modernizovat svých patnáct stíhaček Eurofighter Typhoon, musela by si připravit až nesmyslně vysokou sumu. Podle dřívějších propočtů by stály úpravy strojů, aby vydržely do roku 2050, v přepočtu více než 130 miliard korun. Částka je tak vysoká – nákup nových stíhaček by byl levnější – i proto, že třináct let staré eurofightery pocházejí z vůbec prvního výrobního bloku. Vývoj šel od té doby velmi rychle dopředu.
Druhý zádrhel se týká cvičných letounů. Rakousko dodnes provozuje letku patnácti švédských strojů Saab 105Ö pocházejících z přelomu 60. a 70. let minulého století. Urychleně je chce nahradit modernější technikou. Ideálně už od roku 2020.
Nadějné vyhlídky. Thajsko i Pákistán uvažují o letadlech z Vodochod
Kolem Rakouska se proto slétají zájemci nabízející kombinaci výcviku mladých pilotů i nadzvukového letectva. Tak, aby Vídeň vyřešila obě zásadní potíže jednou ranou a peníze si rozdělily spřízněné firmy.
Česko-švédská kombinace
„Britové snad nabídli, že by dali levný servis na eurofightery za to, že by Rakušanům dodali cvičné hawky. My jsme jim dali srovnání, jestli by jim pomohla kombinace našich L-39NG a švédských Jas-39 Gripen,“ popisuje Tomáš Kuchta, dnes už český velvyslanec v Srbsku.
Kontakt potvrzuje i Tobiáš Tvrdík, mluvčí společnosti Aero Vodochody: „S rakouskou stranou dlouhodobě jednáme o našich letounech. Zejména nový cvičný proudový letoun L-39NG patří mezi řešení, o něž sousední země projevila zájem.“ Přestože už proběhlo několik rozhovorů, hlavní úkol teď podle Kuchty leží na politicích. Ti by podle něj měli české nabídce přidat nějaký bonus, aby byla nejatraktivnější. „Do konce roku se ukáže,“ pokračuje Kuchta. Ostatně česká ekipa do Vídně dorazila minulý týden na neformální jednání zástupců unijních ministerstev obrany. Zásadní věci se ovšem dají čekat až od výjezdu hradní delegace v čele s Milošem Zemanem, který by měl proběhnout během několika měsíců.
Pokud by se Praha se svými jihozápadními sousedy domluvila, podnik Aero Vodochody si bude moct rozšířit seznam zákazníků. Cvičný letoun L-39NG, jehož odhalení se plánuje na podzim, už eviduje přes třicet objednávek. Čtyři proudové stroje chce Senegal, další tucet žádá americká firma RSW Aviation a maximálně šestnáct by ráda i portugalská společnost SkyTech. Cena nového letounu L-39NG by se měla pohybovat kolem 450 milionů korun.
A že má Aero Vodochody k Rakousku blízko, potvrzuje i zakázka z loňského léta. Český letecký výrobce tehdy uzavřel se schörflingskou firmou Ro-Ra Aviation Systems pětiletý kontrakt na dodávky menších komponentů. Hodnota obchodu činí v přepočtu 912 milionů korun.
Dále čtěte: