Žaloba Rakouska ve sporu o zpoplatnění německých dálnic pro osobní auta je hotová a pokud na předloženém německém modelu mýtného nebudou učiněny žádné změny, Vídeň ji v létě podá k Soudnímu dvoru Evropské unie. Řekl to rakouský ministr dopravy Jörg Leichtfried, podle něhož má rakouská žaloba proti "mýtnému pro cizince" dobré šance na úspěch.
Leichtfried zároveň vyjádřil přání, aby ve sporu o německé mýtné zavládl věcný tón. Nedávné vyjádření svého německého protějšku Alexandra Dobrindta, že by Vídeň měla skoncovat se svou „mýtnou schizofrenií“, připsal předvolebnímu boji v Německu. „Podle mého není dobré, když se v takových otázkách volí takový tón,“ řekl Leichtfried. Nejhlasitějším zastáncem zavedení mýta pro osobní automobily byla bavorská CSU, jejímž je ministr dopravy Dobrindt členem.
Německo dalo koncem března zelenou projektu mýtného pro osobní auta. Vybírání poplatku za užití dálnic by mělo začít v roce 2019.
Plán dlouhodobě kritizuje řada evropských států, především těch, které s Německem sousedí. Do jejich čela se od počátku postavilo Rakousko.
Německé mýto je proti pravidlům EU, tvrdí odborníci. Čtěte více:
Rakouský ministr v dnešním rozhovoru pro agenturu DPA zopakoval, že Rakousko nekritizuje samotný fakt, že chce Německo mýtné zavést, ale to, že by ho de facto platili pouze cizinci. Majitelé aut registrovaných v Německu mýtné podle plánu sice také uhradí, posléze se jim ale o zaplacenou částku sníží daň z motorových vozidel; majitelé nejekologičtějších aut s velmi nízkými emisemi získají dokonce větší úlevu, než kolik zaplatí na poplatcích. Rakouský ministr Leichtfried proto mluví o „mýtném pro cizince“.
„To je diskriminační a odporuje to evropskému právu. Nijak mi nevadí, že chce nějaká země zavést mýtné. Máme ale uvnitř EU společná pravidla a těmi se musejí řídit všichni. I ti velcí,“ řekl dnes Leichtfried.
Dále čtěte: