Tři z největších rakouských koncernů se usnesly, že z alpské republiky udělají vodíkového premianta Evropy. Energetická společnost Verbund AG, ropný a plynárenský gigant OMV a ocelárny Voestalpine chtějí vývoj v této oblasti popohnat rychle vpřed – první projekt má odstartovat už do konce roku.
„Svět svůj hlad po energiích sytil posledních 170 let fosilními palivy. Je čas na další revoluci,“ uvedl šéf představenstva Verbund AG Wolfgang Anzengruber. „Pokud máme jít cestou obnovitelných zdrojů, vodíku se nemůžeme vyhnout. Nestálost větrných a fotovoltaických zdrojů si žádá udržitelnou možnost skladování energie a s vodíkem je to možné,“ řekl Anzengruber německému deníku Handelsblatt.
První projekt je již v přípravě. Jde o železniční trať v Tyrolsku Zillertal Bahn. Úzkokolejná trať má být v budoucnu energeticky autonomní a poháněná vodíkem. Při tom bude využita zásadní přednost vodíku – možnost jeho získávání nezávisle na centrálních zdrojích.
Prosadí se vodík jako pohon v automobilovém průmyslu?
Na jednom takovém nicméně chce Verbund s OMV začít pracovat ve vídeňské rafinerii Schwechat. Elektrolýzou tu má vznikat vodík pro potřeby petrochemického průmyslu. Cílem je snížení emisí oxidu uhličitého.
Rakousko si stanovilo ambiciózní cíl: do roku 2030 má veškerá energie spotřebovaná v zemi pocházet ze zelených zdrojů. Dnes má energie z obnovitelných zdrojů díky četným hydroelektrárnám podíl na energetickém mixu 75 procent. Jenže spotřeba bude dál stoupat a nové přečerpávací elektrárny budou sotva prosaditelné, připomíná Handelsblatt. Rakousko potřebuje nové úložiště pro zelenou energii.
Elektřina, nebo vodík? Německý autoklub doporučuje obojí
Řešením má být právě vodík. Pomocí elektrolýzy lze z vody získat vodík, který bude v případě potřeby opět změněn na elektřinu. Zároveň však bude možné používat samotný vodík – například jako palivo v chemickém průmyslu. Jde o klimaticky neutrální palivo, které je snadno získatelné, byť s notnými energetickými ztrátami.
Společnost Verbund AG vidí vodík jako důležitý prvek při redukci emisí oxidu uhličitého. „Vodík může nahradit uhlí v ocelárnách nebo být nasazen na železnici či nákladní dopravě,“ myslí si Anzengruber.
Verbund usiluje o užší spolupráci v rakouském průmyslu. Svou schopnost dodávat podnikům celou vodíkovou soustavu považuje šéf koncernu za příspěvek firmy ke stabilizaci rakouské energetické soustavy.
Čtěte také:
Austrálie chce být lídrem v „zelené“ výrobě vodíku. Dohodla se s Toyotou
Šéf OMV Rainer Seele vidí možnosti většího uplatnění vodíku i v automobilovém průmyslu. „Japonsko už do tohoto zdroje silně investuje,“ uvedl. Anzengruber je však v tomto opatrnější: „Autoprůmysl sází na elektromobilitu, vodíku chybí infrastruktura, a navíc je jeho získávání mnohem dražší,“ uzavřel.
Vodík má hrát v OMV důležitou úlohu ve snižování emisí CO2. Tradiční „fosilní společnost“ se však nemíní zavázat k extrémním škrtům. „Naším dlouhodobým cílem je snížit emise oxidu uhličitého o 19 procent,“ cituje Seeleho rakouský Kleine Zeitung.
Seele má k vodíku realistický přístup: „Dlouhodobě bude zelený vodík nejlepším řešením, ale nečekejme, že vše bude zítra hotové.“
Dále čtěte:
Po autech vlaky. V Německu debatují o zákazu dieselových lokomotiv
Norsko bojuje s Austrálií o kapalný vodík pro Japonsko
Vodík vs. elektřina. O „palivu“ budoucnosti se rozhoduje už dnes
Nikola proti Tesle: Američané chystají expanzi vodíkových kamionů