Range Rover je velkolepé auto. Téměř bez kompromisů, stále připraveno sloužit snad v každé myslitelné a představitelné situaci. Modelový rok 2011 se navíc nese v duchu několika výrazných změn, které tento pocit ještě umocňují.
Foto: Land Rover
Ale popořádku, Range Rover si zaslouží alespoň pár slov o své historii. Ta je totiž jedním z klíčů k pochopení tohoto auta. První Range Rover vyjel z továrny Land Roveru před více než 40 lety, v roce 1970. A v nezměněné podobě se vyráběl dlouhých 25 let. Teprve pak se světu ukázala druhá generace, která vydržela až do roku 2001. Po ní následovala třetí modernizace. Všechny generace Range Roveru přitom vypadají skoro stejně – designově poměrně stroze, hranatě, bytelně a především účelně. Myslím, že jen ten, kdo upřednostňuje funkčnost a účelnost nad vzhledem, řekne o Range Roverech, spojujících terénní schopnosti s luxusem limuzíny, že jsou krásné.
Křesla, televize, prostě luxus
Platí to i v případě modernizace pro modelový rok 2011, která, co se designu týče, přinesla například lehce přepracovanou přední masku či světlomety s LED diodami. Jinak jde o starou dobrou klasiku. Více novinek lze najít uvnitř. Především klasické „budíky“ nahradil velký TFT displej, který po nastartování ony budíky „vykreslí“. Kromě toho samozřejmě dokáže zobrazit i řadu dalších informací (například během pohybu v terénu) a upozornění, což je asi největší přednost zvoleného způsobu. Osobně mě nadchla obrazovka multimediálního systému s funkcí Dual View. Představte si, že sedíte na místě spolujezdce a chcete si během jízdy pustit film na DVD nebo digitální televizi (ano, i to testovaný kousek uměl). Běžně to není možné, protože film odpoutává pozornost řidiče. Jenže v Range Roveru to jde – právě díky Dual View. Spolujezdec ze svého úhlu film vidí, řidič z toho svého však ne. Místo toho spustí třeba navigaci.
Jinak vše odpovídá „tradicím RR“. Interiér je velkorysý, sedět v něm je jako relaxovat v obýváku. Zpracování i materiály jsou kvalitní a sedačky připomínají spíš křesla. Ale pozor, v kabině najdete nejen okázalý, ale i funkční luxus. Tak třeba tlačítka jsou dostatečně velká na to, aby se dala ovládat i v rukavicích. Nebo celá koncepce kabiny: Spodní část zahrnuje gumové koberce, spodky dveří jsou z černého plastu, vše je lehce omyvatelné – to pro případ, že byste řídili v zablácených holinkách nebo se brodili řekou. Zajímavým řešením jsou „dvojitá“ stínítka. První otočíte do strany, druhé necháte za předním sklem.
Objem kufru na první pohled asi neohromí, po sklopení zadních sedadel se ale z 535 litrů stane 2 099 litrů a z Range Roveru je rázem stěhovák.
Range Rover TDV8
motor vznětový osmiválec objem 4 367 cm3 max. výkon 230 kW (313 k) max. rychlost 210 km/h max. toč. moment 700 N.m z 0 na 100 km/h 7,8 s spotřeba 9,4 l/100 km cena test. modelu 2 706 821 Kč
První Range pod deset
Asi největší novinkou auta pro modelový rok 2011 je nový diesel pod kapotou. Má osm válců, přímé vstřikování a dvě turbodmychadla. Maximální výkon činí 313 koní, úctyhodný je točivý moment s nejvyšší hodnotou 700 N.m. Výsledkem je rychlost až 210 km/h a zrychlení z nuly na stovku za 7,8 sekundy. To je na skoro třítunový kolos hodně slušné.
Nový turbodiesel se však chlubí i poměrně nízkou spotřebou. Podle oficiálních údajů mu stačí 9,4 litru nafty na sto kilometrů, ale i hodnota lehce přes 12 litrů, již ukazoval palubní počítač na konci testu, je na takový vůz výborná.
Zásluhu na tom má i nový osmistupňový automat ZF, který při klidné jízdě drží motor ve velmi nízkých otáčkách.
Jak jezdí
I když rychlá jízda Range Roveru – zvlášť po zapnutí sportovního režimu – rozhodně problémy nedělá, jeho silnou stránkou je spíš univerzálnost. Nejvíc mu sedí pohodová jízda. Ostatně vzhledem k hmotnosti a celkové konstrukci je to i logické. Při divočejší jízdě se naklání a dlouhý převod řízení způsobuje značné ručkování. Přesto musím říct: Jízdní vlastnosti jsou mnohem lepší, než byste u podobně vyhlížejícího auta čekali.
Skvělé schopnosti v terénu jsou dostatečně známé. Pomáhá tady pneumatický nastavitelný podvozek, stálý pohon 4 × 4, redukční převodovka a možnost zvolit jízdní režim podle terénu a povrchu. Range Rover se umí i brodit, zvládne hloubku až 70 centimetrů.
Range Rover je rozhodně velkolepé auto. Zvenku účelné, uvnitř luxusní. Díky tomu nepřitahuje takovou pozornost jako třeba příbuzné jaguary. Prostě si na nic nehraje a spokojí se s faktem, že ho ocení jen znalec. Výrobce si nicméně za to všechno nechá pořádně zaplatit – cena začíná na 2 479 210 korunách.