Německá BMW se zbavuje ztrátové značky Rover
Po více než století zmizí ze světového trhu značka Rover. Německá automobilka BMW, jež koupila britskou luxusní etiketu v roce 1994, dala minulý týden za pravdu spekulacím. Potvrdila, že prodá ztrátovou divizi osobních vozů Rover britské investiční skupině Alchemy Partners. Obchod by se měl uskutečnit do šesti týdnů. Nová firma MG Car Company chce pokračovat ve výrobě některých dosavadních modelů pod novými jmény. Cena kontraktu nebyla oznámena, list Financial Times se zmiňuje o maximálně 50 milionech liber. Znalci branže ovšem netají názor, že BMW musela Alchemy za převzetí Roveru ještě zaplatit. U BMW přesto zůstane část dluhů Roveru, které se loni vyšplhaly na 2,5 miliardy marek. Náklady na oddělení ztrátové divize vyčíslili bavorští experti na 3,2 miliardy eur. Hlavní akcionář BMW, rodina Quandtových, dohodu uvítala. Dozorčí rada vyhlásila novou strategii. Firma se soustředí na dosavadní špičkové výrobky. „Zajímá nás horní patro dolní střední třídy, upřesnil šéf představenstva Joachim Milberg. Pozor, Ford! Bezprostředně po jednání dozorčí rady BMW následovala zpráva o dalším zásahu do vlastnické struktury Roveru. Majitele nejspíš změní i úspěšná produkce terénních vozů Land Rover v Birminghamu, kterou si Němci mínili ponechat. Zájemcem je americký Ford. „Cena byla stanovena na tři miliardy eur v hotovosti, sdělil agentuře Reuters generální ředitel Fordu Jac Nasser. Britové v šoku. Oznámení transakce mezi BMW a fondem rizikového kapitálu Alchemy Brity šokovalo. Blairův kabinet totiž už dříve slíbil subvenci 152 milionů liber na zachování devíti tisíc míst v největší automobilce v Longbridge a dalších zhruba dvaceti tisíc džobů v celém Spojeném království. Regulérnost tohoto kroku předběžně zpochybnila Evropská komise. Downing Street se ještě ve středu obrátila na vedení BMW, aby zdůraznila význam divize pro ostrovní ekonomiku. K ministrům se přidaly i odbory s požadavkem, aby management BMW dostál závazku Rover podržet. Rozhodnutí o konci německého dobrodružství v Británii vládu, odbory, zaměstnance i znalce popudilo. Britský ministr průmyslu Stephen Byers obvinil Němce z nízké úrovně vzájemné komunikace. Vrchní vyjednávač odborového svazu ostrovních přepravců Tom Woodley byl stručnější: „Špičky BMW se zachovaly hanebně a nečestně. Přímé ohrožení pracovních příležitostí včetně míst u dodavatelů vyčíslili předáci na padesát tisíc. Britské odbory nevylučují protestní stávky, jejich vedení vyrukovalo ještě s větším kalibrem: naznačilo, že postup BMW může mít dopad na britsko–německé vztahy. Ekonomičtí experti, které oslovila Reuters, se shodují, že BMW nebyla schopna řídit Rover efektivně. Díl viny přisuzují také silné libře. Garel Rhys z podnikatelské školy v Cardiffu míní, že poslední kapkou pro rozhodnutí Mnichova byla vysoká pravděpodobnost, že Brusel státní dotaci pro Longbridge zamítne. Oslovit nadšence. Alchemy vznikla před třemi lety pod vedením Jona Moultona a stačila se výrazně prosadit na soukromém kapitálovém trhu. Tato londýnská skupina, jež spravuje asi miliardu liber, zamýšlí oslovit motoristické nadšence. V Longbridge hodlá pokračovat ve výrobě hlavního modelu Rover 75, stejně jako typů 25 a 45. Přes palubu nechce hodit ani starý Mini a modely MGF. Vláda přislíbila pomoc. „Budeme jednat s potenciálními novými vlastníky továren v Longbridge a Cowley, abychom si přesně vyjasnili jejich záměry. A sdělíme jim, že vláda je připravena nabídnout svou podporu, zdůraznil ministr Byers. Ekonomové jsou nicméně skeptičtí. „Víme, že divize osobních vozů Rover nemá v podstatě žádnou provozní hodnotu, připomněl pro Reuters profesor Karel Williams z Manchesterské univerzity. Prodej vozů Rover včetně typů Mini a MG klesl loni o čtvrtinu na 250 000 kusů, Land Rovery šly naopak na odbyt o šestnáct procent lépe a končily rok na 178 tisících kusech. Předpokládané eso v rukávu, „skutečný gentleman Rover 75, nezabodoval. Model přišel k zákazníkům se zpožděním a měl příliš mnoho chyb. Celkový prodej výrobků skupiny BMW loni stagnoval na 1,18 milionu vozů, po desetiletích vykázal koncern v ročním účtování schodek. I přes britské břemeno zvýšila loni bavorská automobilka provozní zisk o 4,7 procenta a čistý zisk vzrostl téměř o polovinu na 663 milionů eur. Tržby se zvýšily o sedm procent na 34,4 miliardy společné měny eurozóny. Všichni nezůstanou. Finanční skupina Alchemy připustila, že odejít bude muset větší množství pracovníků. „Je možné, že značný počet lidí odejde, budeme však schopni držet velmi podstatnou část zaměstnanců, prohlásil v rozhovoru pro rozhlasovou stanici BBC šéf Alchemy Jon Moulton. Plány nového vlastníka kalkulují už nyní s případným dalším prodejem. „Za čtyři pět let, až bude z Roveru opět zisková firma, bychom ji rádi prodali, uvedl Moulton.