Článek Kouzla s úrokovou sazbou (Euro 6/2014) by se měl jmenovat spíše Vyčarovaná fakta, protože obsahuje řadu nepřesných a nepravdivých informací. Popisuje Air Bank jako banku, která v reklamě na půjčku láká klienty na nízký úrok, ale ve smlouvě je nemile překvapí sazbou vyšší.
Podle autora je v tom totiž „háček“ – pro získání nízké sazby musí klient řádně splácet.
Redaktor zřejmě naši reklamu nikdy neviděl, protože odměna za řádné splácení je od začátku trvalou součástí našeho produktu a jedním z ústředních témat naší kampaně. Nečetl ani naše smlouvy, protože v nich je úrok pro řádně splácející klienty samozřejmě uveden. Nečetl asi ani smlouvy ostatních bank, protože by jinak zjistil, že řádné splácení je předpokladem u každé půjčky – v opačném případě přicházejí u ostatních bank na řadu úroky z prodlení, různé poplatky a sankce. A nemluvil zřejmě ani s žádným z našich klientů, protože ti se o výši své základní sazby pro případ opožděného splácení dozvědí už při žádosti o půjčku, nikoli až ve smlouvě, jak tvrdí.
S kým naopak redaktor mluvil prokazatelně a v článku to sám přiznává, jsou anonymní konkurenční bankéři. Ti mu například řekli, že poskytovat úrok 9,9 procenta nedává smysl a celý byznys je postaven na nespolehlivých klientech. To je naprostý nesmysl. Náš byznys je postaven na nízkých nákladech, které nám umožňují takto výhodnou půjčku nabízet a přitom být v budoucnu ziskoví. A nesplácejících klientů máme díky pozitivnímu vlivu odměny naprosté minimum.
Naopak drtivá většina klientů u nás této šance zvrátit statistiku využívá, a stále tak má nejnižší sazbu. Nepravdivá je také informace o tom, že pro nás Home Credit zajišťuje řízení rizika. Air Bank má vlastní, zcela samostatný systém řízení rizik.
Redaktorovi jsme se to pokoušeli vysvětlit už před zveřejněním článku, ale názory ostatních bankéřů nejspíš i zde dostaly přednost.
VLADIMÍR KOMJATI tiskový mluvčí Air Bank