Virtuální a rozšířená realita dobývají svět. Lze je využít pro hraní, vzdělávání, ale také i v byznysu. Zatímco virtuální realita (VR) je digitální vizualizace čehokoliv, toho, co známe i neznáme; rozšířená realita (AR) rozšiřuje stávající realitu, ke které zobrazí něco navíc. „Ve virtuální realitě člověk vidí pouze digitální obsah, který mu byl počítačem nahrán do brýlí, takže když si v kanceláři nasadím headset, mohu se procházet po povrchu Marsu. Nevidím nic jiného než Mars, ani kousek kanceláře. Naproti tomu v rozšířené realitě si pomocí brýlí nebo mobilu můžete rozšířit stávající místo, takže si na prázdné místo v pokoji promítnete nový gauč, obraz nebo sošku“ říká Martin Kotek, prezident Asociace virtuální a rozšířené reality (AVRAR), který je jedním ze zakladatelů Czech VR Festu, největší oborové akce v zemi.
Simulují Češi prostřednictvím virtuální reality spíš známé věci, nebo nové, inovativní?
Na to nelze jednoznačně odpovědět. Češi patří mezi světovou špičku a vyvíjejí to, co dává v daném případě smysl. Zkusme si vzít pár příkladů. Barbora Šouláková z Národního ústavu duševního zdraví vede pomocí virtuální reality terapie, kdy přenese vědomí pacienta do abstraktního světa magických kruhů a meditační hudby. Prostředí reaguje na pacientovu tepovou frekvenci a naučí ho správně dýchat. Abstraktní prostředí tedy slouží k velice konkrétnímu účelu. A naopak třeba zmiňovaný Mars. Tam se asi nikdy fyzicky nepodívám, tak jsme s kolegy vytvořili realistický 3D model povrchu Marsu na základě dat posbíraných během jednotlivých misí NASA. Díky tomu se můžete virtuálně procházet po planetě, řídit vesmírná vozítka, a splnit si tak dětský sen.
Jaký potenciál mají tyto technologie v byznysu?
Největší potenciál mají tréninkové simulace.
Firmy ušetří významné finanční prostředky i čas nutný k zaškolení lidí. Trénink se navíc dá vést zábavnou formou a následně vyhodnocovat. Ve virtuální realitě je možné velmi přesně zjistit, jak efektivně trénujete, rozpoznat přesné místo, kam se díváte, a dokonce jaké při tom cítíte emoce. Díky tomu lze rozpoznat, jestli je člověk vhodným kandidátem pro danou pozici.
Funguje v Česku byznys s virtuální a rozšířenou realitou?
Očekávám velký nárůst poptávky po rozšířené realitě pro e-shopy, který nevyhnutelně povede ke změnám v celé oblasti e-commerce. Na letošním Czech VR festu několik firem ukázalo, že tomu tak bude. Startup Virtooal představil AR zrcadlo, modul pro e-shopy, pomocí kterého si zákazníci mohou vyzkoušet zboží rovnou na sobě. Ukazuje se, že už nejde jen o zkoušení nábytku ve vašem obýváku, ale i o oblečení, boty, make-up, brýle, hodinky a různé doplňky. A když se vám výrobek líbí, rovnou si ho můžete koupit. Začnou se také objevovat funkcionality, které nejen umožní vyzkoušet si produkt na sobě, ale rovnou změřit velikost nohy, aby si člověk objednal boty, které se mu nejen líbí, ale také padnou. Kamenné obchody už brzy nebudou potřeba ani pro to, abyste si v nich vyzkoušeli zboží, které si pak objednáte přes e-shop.
Rozšířená realita promění e-shopy hlavně proto, že již pro ně lze relativně levně vytvářet 3D modely zboží skenováním. To je zásadní, protože bez obsahu nebude rozšířená realita. Do teď byl největším problémem obsah - nejsou 3D modely zboží a vytvořit je by bylo extrémně drahé. Nově ale 3D skeny začnou používat největší eshopy u nás i ve světě a o tomto trendu zatím vlastně nikdo neví, proto je důležité, abychom ho v článku zmínili.
V Čechách se o tom začne mluvit po zítřejším Czech VR Festu.
Jak lze AR a VR využít na firemních akcích či na veletrzích?
Lidé se chtějí bavit a virtuální realita je záruka, že bude event nejen zábavný, ale i zapamatovatelný. VR akce pořádám několik let a lidé o ně mají čím dál větší zájem, což je vidět jednak z čísel půjčovny techniky VRrental.cz a také z čísel VRbee. cz, eventovky za měřené na VR zábavu.
Veletrhy zažívají nárůst VR expozic také. Chcete, aby na váš veletržní stánek lidé stáli frontu? Pořiďte si dobré VR a lidé se vám budou vracet i s kamarády. Na veletrzích ale nejde jen o zábavu. Chcete-li odprezentovat veškeré své výrobky a služby, je to buď velmi drahé, nebo přímo nemožné. Na Czech VR Festu vystavovala firma PresentiGO, přední expert na interaktivní prezentace. Vystavili jedno zdravotní lehátko od firmy Linet fyzicky a dalších několik desítek lehátek virtuálně. Kdyby měli vystavit všechna lehátka fyzicky, potřebovali by k tomu plochu několika set metrů čtverečních, jim však stačila plocha 15 metrů čtverečních. To dříve nebylo možné. Firmy takto šetří i stovky tisíc korun za akci a zároveň do svého byznysu vnášejí zážitky a emoce. •
O autorovi| Martin Kebrdle, spolupracovník redakce