Hlasová IP komunikace (VoIP) opouští v poslední době tradiční cestu „z počítače na počítač“ a stává se reálnou hrozbou pro tradiční telefonní služby. Obecně se očekává, že například v Evropě bude VoIP do roku 2008 zaujímat podíl více než 13 procent na celkových telefonních tržbách a v období 2004 až 2008 tradiční operátoři pevných linek přijdou zhruba o 6,4 miliardy eur na tržbách. Tváří v tvář takovým hrozbám si operátoři pevných linek uvědomili, že je nemohou dále ignorovat, a začali nabízet VoIP v balíčcích se svými širokopásmovými službami. Doposud se tento růst soustředil na VoIP volání po pevných linkách. Otázkou je, zda se tento trend bude opakovat i v bezdrátovém prostředí mobilní komunikace.
Kvalita, jednoduchost, cena.
Mobilní VoIP je hlasové volání, které se přenáší jako IP pakety po radiové i páteřní síti poskytovatele služby. Hlavním rozdílem proti tradičnímu mobilnímu hlasovému volání s přepojováním okruhů je využití protokolu IP a datové sítě s přepojováním paketů mobilních operátorů. Aby se služba mohla nazývat mobilní VoIP, musí se kromě toho telefonovat z bezdrátového telefonu a volající musí zůstat připojen, i když je v pohybu.
Přijatelná kvalita, snadné používání a cenová výhodnost jsou hlavními faktory, které hovoří pro VoIP po pevných linkách a jsou rovněž předpokladem pro úspěch mobilního VoIP.
Klíčovým měřítkem kvality služby je - stejně jako u běžného VoIP - zpoždění (neboli latence) mezi odesíláním a příjmem hlasových paketů v cílovém místě. Aby mobilní VoIP mělo stejnou kvalitu jako standardní mobilní volání, nesmí být latence vyšší než 150 ms.
VoIP přes pevné sítě si získalo popularitu díky výraznému snížení cen pro uživatele. Zákazníci se širokopásmovým internetovým připojením mohou v Česku volat bez omezení a mezinárodní hovory je stojí zlomek běžné ceny. Například zákazníci ve Spojených státech v jednom z výzkumů přiznali, že díky službám VoIP od poskytovatelů jako Vonage ušetří více než polovinu výdajů na telefonování měsíčně.
Způsob telefonování pomocí VoIP přes pevné sítě se dnes již neliší od tradičního volání přes veřejnou telefonní síť. Jednoduchý VoIP adaptér umožňuje k telefonování používat současné telefonní přístroje původně určené pro klasické telefonní linky. Podobně je velmi důležité i v mobilním prostředí, aby bezdrátové VoIP služby byly tak intuitivní a jednoduché jako běžné volání z mobilu. Jakékoliv komplikace týkající se stahování softwaru, spouštění datových relací a řady dalších kroků jen odradí zájemce a ohrozí široké uplatnění této technologie.
VoIP v mobilních sítích.
Kvalita volání VoIP přes mobilní síť je závislá na dostupnosti odpovídající šíře pásma, na době zpracování v síti a na schopnosti odlišit a preferovat hlasový provoz před jinými daty. Současné sítě třetí generace mají sice již vyšší rychlost směrem ze sítě (384 Kbps), ale rychlost z koncového zařízení do základnové stanice, takzvaný uplink, zůstává omezena na 64 Kbps. Taková rychlost přestává být dostatečná, jakmile se na jednu stanici buňky přihlásí více uživatelů. Navíc je vzdušné rozhraní optimalizováno pro opravu chyb standardních mobilních volání, nikoliv tak, aby zvládalo ztráty paketů, k nimž může dojít při datových spojeních. V ideálním případě by měla být síť schopna rychle najít poškozené pakety a znovu je odvysílat (což ovšem v současných sítích 3G trvá poměrně dlouhou dobu a zvyšuje se tak latence). Zkombinujeme-li tato omezení s omezenou dostupností frekvenčních kanálů ve špičce a nepříliš spolehlivým radiovým spojením, je zřejmé, že je nutné najít mechanismus, který zajistí identifikaci a preferenci VoIP provozu proti ostatním datům.
Ani ekonomická stránka přechodu na VoIP přes mobilní datové sítě není nikterak silná. I v sítích třetí generace jsou datové tarify relativně drahé, takže v přechodu ze standardní mobilní telefonie na VoIP nevidí zákazníci žádný přínos. Odhadujeme, že pětiminutový hovor VoIP představuje asi 1 MB dat. Při srovnání současných datových tarifů a tarifů za volání zjistíme, že úspory nákladů jsou víceméně nulové.
Ani v oblasti jednoduchosti volání nedopadá mobilní VoIP nejlépe. Uživatelé si prozatím musejí obstarat zařízení, na kterém běží software klienta VoIP, což zužuje výběr na inteligentní „high-endové“ mobily s operačním systémem Pocket-PC/Win-CE/Palm. Další překážkou širokého rozšíření VoIP přes mobilní sítě je nutnost stahování a instalace softwaru. Jakmile je software nainstalován, musí uživatel, který chce volat, nejdříve spustit datové připojení k internetu, což obvykle trvá několik vteřin. Po připojení musí uživatel vstoupit do VoIP klienta, kde vytočí číslo, a poté znovu čeká, než se naváže spojení. Volání pomocí mobilního VoIP je tedy výrazně komplikovanější než použití klasického mobilního telefonu.
S VoIP po mobilních sítích jsou tedy v současné době spojené značné problémy, které brání jeho uplatnění v masovém měřítku. Na trhu se sice mohou objevit hráči, kteří se svými VoIP službami poskytovanými přes internetové datové připojení zajišťované operátory osloví menší skupinu progresivních uživatelů, ale mobilní operátoři jsou v pozici, kdy mohou proti hromadnému přechodu k těmto službám snadno bojovat. Mohou například preferovat vlastní podporované služby a přidělit zbývajícímu provozu nižší prioritu, čímž se latence „neautorizovaných“ volání VoIP dostane na nepřijatelnou úroveň a odradí potenciální uživatele. Příchod VoIP přes mobilní datové sítě coby spolehlivé alternativy k tradičnímu mobilnímu hlasovému volání bude muset počkat na dobu, kdy operátoři zprovozní HSUPA, který přinese vyšší průměrnou rychlost uplinku (až 600 Kbps). Podmínkou bude rovněž nabídka nižších tarifů pro datový přístup a široká dostupnost levných telefonů s předinstalovanými klienty VoIP.
VoIP přes jiné bezdrátové technologie.
Z ostatních současných bezdrátových technologií, které by mohly podpořit rozšíření VoIP, má pravděpodobně největší šanci Wi-Fi. Na rozdíl od volání VoIP přes mobilní síť si volání přes síť Wi-Fi (označované jako VoWi-Fi) již v současné době velmi rychle získává své příznivce. Tomu nahrávají klesající ceny vybavení a rychlé rozšiřování širokopásmového přístupu.
VoWi-Fi se na scéně objevilo s uvedením Wi-Fi telefonů. V roce 2004 jich bylo na celém světě prodáno 113 000 kusů. Wi-Fi telefony dodávají dnes hlavně společnosti Vonage a Net2Phone, což jsou firmy, které podnikají čistě v oblasti VoIP. V Česku známější Skype zvolil odlišnou strategii a snaží se, aby byl jeho software nahráván do inteligentních mobilních telefonů s podporou Wi-Fi.
V porovnání s mobilními sítěmi má Wi-Fi výrazné výhody v oblasti vyšší dostupnosti pásma a nižších nákladů. Na druhou stranu ale i v tomto případě existují zásadní problémy, které omezují vyhlídky této technologie.
Především je to omezené pokrytí sítí Wi-Fi. Při pohybu uživatelů mezi jednotlivými přístupovými body může docházet ke ztrátám paketů, což nejen zvýší latenci, ale může vést až k úplnému přerušení hovoru. Když se například volající pohybuje mezi různými přístupovými body, většina PDA, laptopů a Wi-Fi telefonů provádí vyhledávání sítě, což může zvýšit latenci na hodnotu 400 až 600 milisekund.
VoWi-Fi představuje pro uživatele významnou možnost snížení nákladů, zejména s ohledem na současný trend šíření systémů Wi-Fi v domácnostech a kancelářích. Rozbory mobilních hovorů dle místa uskutečnění ukazují, že průměrně 21 procent mobilních hovorů je z domova, 23 procent z kanceláře a 30 procent z jiných vnitřních prostor. Využití VoIP přes Wi-Fi v domácnosti, kanceláři a některých dalších vnitřních prostorách by tak mohlo snížit náklady spotřebitelů na tyto hovory o padesát i více procent. Naše výpočty ukazují, že přechodem na VoIP v místech pokrytých Wi-Fi mohou uživatelé ušetřit až 24 procent ze svých celkových nákladů na mobilní komunikaci.
Nevýhodou je samozřejmě to, že jakmile se uživatel přesune z dosahu sítě Wi-Fi, volání VoIP se přeruší. Volání VoWi-Fi z veřejných prostor navíc vyžaduje přihlášení ke službě přípojného místa (hotspot) operátora. Vzhledem k tomu, že roaming mezi různými poskytovateli služeb je stále ještě ve fázi vzniku, většina uživatelů se pravděpodobně nerozhodne pro smluvní účastnictví. Proto bude nutné zavést například hodinové „oprávnění“ nebo jiný způsob úhrady po použití vždy, když se uživatel přihlásí k dostupnému přístupovému bodu, což je samozřejmě problém.
Problémem je v současné době rovněž dostupnost jednoduchých zařízení za přijatelnou cenu. Cena speciálních Wi-Fi telefonů je značně rozdílná (dle výrobce, země prodeje, množství funkcí atd.) a nejde o zanedbatelnou záležitost (od přibližně 150 dolarů až po několik set dolarů). Jsou navíc větší a mají kratší životnost baterie než klasické mobilní telefony. Pravděpodobnost, že by uživatel nosil dva telefony – jeden mobilní a jeden Wi-Fi –, je malá. Některé tyto potíže mohou vyřešit duální zařízení, která budou pracovat ve Wi-Fi i mobilních sítích, a zajistí tak plynulé přepnutí volání z Wi-Fi do mobilní sítě, když se volající dostane z dosahu přípojného místa.
Dopady na mobilní operátory.
Po zhodnocení situace a vývoje v oblasti VoIP prostřednictvím různých bezdrátových technologií se lze domnívat, že jediné významné ohrožení tržeb z tradičních mobilních služeb představuje v příštích dvou až třech letech VoIP přes Wi-Fi. VoIP přes mobilní sítě bude až do zavedení HSUPA a lepší podpory kvality služby (přibližně v roce 2008) čelit problémům s kvalitou.
VoWi-Fi tedy v současnosti představuje jedinou dohlednou reálnou hrozbu pro zisky operátorů. Během následujících dvou až tří let se VoWi-Fi výrazněji rozvine nejdříve v podnikovém sektoru. Ve spotřebitelském segmentu získá rozvoj této technologie určitou dynamiku nejdříve po roce 2008. Současné prognózy hovoří o tom, že se v roce 2008 prodá zhruba 100 milionů telefonů s podporou Wi-Fi, což představuje takřka pět procent očekávané základny dvou miliard účastníků mobilních sítí. V té době by měla Wi-Fi penetrace dosáhnout 35 až 40 procent domácností vybavených širokopásmovým přístupem, což individuálním uživatelům umožní uspořit náklady tím, že k mobilním hovorům z domácnosti budou využívat síť Wi-Fi. Odhadujeme, že v roce 2008 technologie VoWi-Fi odčerpá zhruba sedm procent z mobilních tržeb v západní Evropě. Podnikatelská sféra se bude na ztrátě mobilních tržeb podílet 4,5 miliardy eur, zatímco individuální uživatelé téměř 1,3 miliardy eur. Urychlené zavádění širokopásmového přístupu a dostupnost zařízení dopady na tržby dále zrychlí a zvýší.
Přes všeobecnou popularitu „klasického“ VoIP je mobilní VoIP stále ještě v plenkách. Vzhledem k potenciálu této technologie ovšem nemohou mobilní operátoři VoIP ignorovat. I když si v dohledné době mohou různými zbraněmi svůj dvorek před hrozbou nástupu mobilního VoIP chránit, bylo by mylné se domnívat, že mohou nástupu mobilního VoIP nějak výrazněji bránit. Ohrožení ze strany poskytovatelů bezdrátových širokopásmových služeb se bude zvyšovat, a jestliže se operátoři dostatečně nepřipraví, aby využili případnou vlnu zájmu vyvolanou některou alternativní technologií, riskují svůj finanční zisk a své postavení na stále více konkurenčním trhu mobilní telefonie.