Tiskárny jsou dnes oborem s velmi nízkou marží, říká šéf skupiny Petr Ryska
Pokud měl Petr Ryska v hospodaření za rok 2007 ještě nějaké minusy, v roce 2008 z výsledků zcela vymizely. Senzačně ale zní, že v kladných číslech se firma s vysokou pravděpodobností udrží i v globální krizi roku 2009. Ryska je generálním ředitelem společnosti OTK Group, před sérií domácích a zahraničních akvizic známou spíše pod značkou Obchodní tiskárny Kolín. „Žádné omezování výroby ani propouštění v této chvíli nechystáme, továrna v Kolíně jede na čtyři směny,“ říká muž, který se do ředitelského křesla posadil před necelými třemi roky.
Od té doby je postižen zvláštní deformací, kterou popisuje následovně: „Kdykoli jdu u benzinky platit (jiné nákupy prý neobstarává), přejedu očima regály se zbožím, a pokud najdu potravinářský výrobek v jiném obalu než z našich tiskáren, zneklidním a ptám se: Jak to, že jsme ten obal netiskli my?“ Poté vystavený produkt koupí a pověří odpovědí na tuto otázku své obchodní oddělení.
Nedůvěra a boj
„Když jsme byli v záporných číslech, banky nám pomohly. Teď, když se trend našeho hospodaření otočil, se přístup některých bohužel změnil. Přinejmenším kladou mnohem více otázek než dříve,“ komentuje finanční krizi Ryska. Ač z obvyklých mediálních vystoupení bankéřů nic takového nevyplývá, navyšují si banky marže na krytí budoucích rizik, a zdražují tak peníze bez ohledu na sazby ČNB. Ryska k tomu jen diplomaticky dodává, že ne všechny banky z první ligy se chovají stejně. „Mnohem tvrdší jsou také jednání se zákazníky. Tlak na ceny je extrémní. I velké nadnárodní firmy bojují o každý haléř, všichni snižují náklady až na samou hranici možností.“ Kdo si všiml, že etikety u minerálních vod jsou mnohem menší, než byly třeba před rokem?
Klika nebo záměr?
Přesto má OTK Group svým způsobem štěstí. Zásobuje obaly a etiketami především potravinářský průmysl, který pokles výroby postihl minimálně. Hrací karty, kalendáře a diáře, což je sortiment, jenž kolínskou tiskárnu kdysi proslavil, dnes tvoří méně než pět procent výrobního programu. Na těchto produktech firmy začaly šetřit úplně nejdříve. Počet individuálních zakázek rapidně poklesl. Zato pivních etiket se tisknou v Kolíně ročně miliardy. „To není náhoda. Pracujeme na tom už řadu let,“ poznamená šéf zdejšího marketingu Tomáš Latinák.
Včasné prozření
OTK Group zahájila svůj boj s celosvětovým hospodářským poklesem o dva roky dříve, než přišel. Především o stovku (na 650 lidí) snížila počet zaměstnanců. I bez auditu se dalo zjistit, co firma ke svému životu potřebuje, a co ne. Jeden příklad za všechny: pět lidí se zabývalo controllingem. Každý den připravilo příslušné oddělení pro generální ředitelství mnohastránkovou složku s aktuálním rozborem hospodářských údajů. „Neměl jsem čas to ani přečíst, potřeboval jsem tak stránku dvě. Napadlo mě, zda vůbec takové reporty potřebuju… Když jsem oddělení zrušil a jeho lidi propustil, nestalo se vůbec nic. Továrna běžela dál,“ zjistil Ryska. Nakonec propustil na sto osob hlavně v administrativě a nezaznamenal, že by někde chyběli.
Nákupem nových strojů se příprava na každou zakázku zkrátila o desítky procent. Přednost dostali tiskařští machři, kterým na rozjezd hlubotiskových zakázek stačí pětina času i materiálu než ostatním. V branži, kde jsou náklady na materiál až čtyřikrát vyšší než na pracovní sílu, to je dost podstatný údaj. Krok za krokem se produktivita zvyšovala, červená čísla černala.
Zlý, nebo hodný?
Otázka jaký je šéf – hodný, nebo zlý? – Rysku zaskočila. „Už jste někdy viděl hodného šéfa?“ zasmál se. „Když jsem do Kolína přišel, bylo to tady na chodbách všude cítit. Duch staré doby, taková pohodlnost… Udělám si osm hodin a jdu domů. Těch změn pak bylo hodně, běh na dlouhou trať. Lidi jsme motivovali: viděli, že tady vedení sedí od rána do noci, přesvědčili jsme je o vizi být silnou firmou. Věřím, že většina zaměstnanců to cítí stejně. Každý za mnou může kdykoli přijít,“ vysvětluje generální ředitel. Za důležitější však považuje změny v oblasti nákupu surovin a razantní změnu ve struktuře podniku.
Růst i v krizi
V OTK Group vznikly čtyři nové divize podle druhu výroby, bez ohledu na to, zda se tiskne v Jihočeských tiskárnách, v Obchodních tiskárnách Hořovice nebo v Kolíně. Původní autonomie managementu zůstala pouze rumunské filiálce OTK Print ve městě Dej nedaleko Kluže. Na spadnutí je fúze s jihočeskou tiskařskou sestrou v Českých Budějovicích, která má zlevnit nákupy materiálu i provoz skupiny sloučením administrativy. Z předem auditovaných výsledků vyplývá, že celkově bude OTK Group za rok 2008 v zisku kolem deseti milionů korun, zatímco předloni vykázala ztrátu 35 milionů. Letos plánuje i přes špatnou situaci na trhu zisk minimálně 30 milionů. „Zdaleka nemáme vyhráno. Tiskárny dnes jsou oborem s velmi nízkou marží, konkurence je enormní,“ varuje Ryska. Jeho slova dokumentuje loňský obrat skupiny ve výši 1,5 miliardy korun. Ale i odtud vede cesta. OTK Group má obchodní zastoupení v Rusku a v Německu. „Zvláště v Rusku jsou ohromné možnosti. Lze tam dosáhnout zajímavých marží a ještě zajímavějších objemů. Pro naši skupinu patří právě Rusko a také Polsko svou velikostí mezi klíčové exportní trhy.“ Firma zatím odložila někdejší záměry podnikatele Pavla Sehnala (do jehož impéria OTK Group patří) na další zahraniční akvizice a výstavbu továrny v Rusku. „V tuto chvíli je pro nás prioritou generovat vlastníkovi zisk a zvyšovat hodnotu jeho aktiv. Na další akvizice bude ještě čas,“ dodává Ryska.
*
TABULKA
Hospodaření Obchodních tiskáren (Kolín)
(mil. Kč)
rok 2007*rok 2008*
tržby celkem * 1107* 1017*
provozní hosp. výsl.* -33* 26*
EBITDA * 33* 77*
zisk po zdanění* -35* 10*
ROS – rent. tržeb* -3,1 %* +1,0 %*
počet zaměstnanců* 450* 400*
Pozn.: celkové tržby OTK Group činí 1,5 mld. Kč
BOX
OTK Group tvoří**
Obchodní tiskárny (Kolín)
Obchodní tiskárny Hořovice
Jihočeské tiskárny (České Budějovice)
OTK Print RO (Rumunsko)
OTK Print RU (obch. zast.)
OTK Deutschland (obch. zast.)