Bývalí akcionáři Delvity kupují kavárnu-obchod jako základ nové sítě
Zakladatelé české Delvity se pouštějí do nového podniku. Jiří Poulíček a Marko Pařík koupili obchod spojený s kavárnou Le Patio v centru Prahy za několik desítek milionů od podnikatelky Marie Borensteinové. Plánují vybudovat nový řetězec prodejen, který spojí řadu evropských metropolí. Jejich koncept spočívá v propojení prodeje exotického stylového nábytku, uměleckých a dekoračních předmětů s restauračními službami. Jiří Poulíček žil dvacet let v Belgii a po návratu do České republiky se v šestadvaceti letech stal ředitelem české maloobchodní sítě Delvita, patřící k belgické společnosti Delhaize „Le Lion . Od roku 1991, kdy otevřel první pražský supermarket, narostla Delvita tak, že je dnes podle obratu pátou největší obchodní firmou v České republice. Má více než stovku supermarketů, 6500 zaměstnanců a vloni dosáhla obratu zhruba ve výši devíti miliard korun. Po osmi letech, letos v dubnu, Poulíček vedení firmy opustil. Ač zpočátku tiskové oddělení Delvity prohlašovalo, že k tomuto kroku nevedl žádný konflikt, dnes už přiznává, že důvodem odchodu Poulíčka byly rozdílné názory mezi ním a akcionáři na aplikaci strategie firmy. To veřejně přiznává i Poulíček. V obchodních kruzích se však proslýchá, že odešel z Delvity spíše kvůli finančním nesrovnalostem. Znovu od začátku. Poulíček nyní zakládá nový byznys (EURO 30/2000). V srpnu koupil řetězec obchodů Le Patio včetně know–how od jeho zakladatelky, podnikatelky s belgickým pasem Borensteinové. Poulíček ani Borensteinová nechtějí prozradit cenu, za kterou se obchod uskutečnil, ale zdroje blízké jednáním mluví o šedesáti milionech korun. „Prodala jsem obchod, protože jsem dostala nabídku. Původně jsem sice neměla v úmyslu vše prodat, ale čas od času na mě dopadala únava: počet zaměstnanců narostl na padesát a pro mě samotnou už to začalo být příliš velké. Přesto jsem dříve nabídky nepřijímala, uvedla pro týdeník EURO Borensteinová, která rovněž vlastní exkluzivní licenci pro Českou republiku a Slovensko na prodej kávy Illy. Borensteinová ze společnosti, kterou před osmi lety založila, odchází. Má však připravený nový projekt, o kterém zatím nechce mluvit. Podnik Le Patio má nyní v Praze tři prodejny, největší má plochu tisíc metrů čtverečních a je spojená s kavárnou. Loňský obrat činil 72 milionů korun. Nejatraktivnější je na firmě neotřelý obchodní koncept – spojení dekoračního obchodu s kavárnou. Tuto myšlenku chce Poulíček dále rozvinout. „Mám v úmyslu rozšířit obchod, určený jak pro české klienty, tak pro turisty, na celý řetězec prodejen s jídlem a nábytkem a zcela propojit kavárnu s obchodem. Když se zákazníkovi bude líbit židle, na které sedí, může si ji koupit. Stejně tak například vidličku, kterou jí, zkrátka všechno uvnitř obchodu bude na prodej. Takový koncept se už možná uplatňuje v New Yorku, ale u nás je to romantičtější, tvrdí Poulíček. Každodennímu chodu nově koupené firmy se věnuje Poulíček, který je v pracovním kontaktu s Francouzem Tristanem Philippem Besnardem, zakladatelem francouzského řetězce prodejen Le Cedre rouge, jenž se stává dalším z pilířů nové koncepce společnosti Le Patio. Obchod s nostalgií. Dekorační obchody se zbožím v koloniálním duchu jsou v západní Evropě v posledních dvou letech doslova hitem. Například i v zemi módy, jakou je Francie, má dnes bezmála každá ulice svůj dekorační obchod. To vypovídá o změně životního stylu, nárůstu volného času (Francie už uzákonila pětatřicetihodinovou pracovní dobu), i o nostalgii po dobách před sto lety. I proto se české Le Patio zaměřuje hodně na export. Až čtyři pětiny zboží v obchodě -nábytku, kovářských výrobků, keramiky a skla – je vyrobeno v České republice. Poulíček chce zatím obchodovat v Evropě. „Mám představu první osy Praha–Brno–Bratislava–Budapešť. Posléze by se mohla rozšířit o Vídeň a pak možná také o zajímavý polský trh. Do budoucna taky zvažujeme přesun do Německa, Belgie a Francie, říká. Obchodním cílem je tedy vybudovat síť prodejen–kaváren Le Patio ve všech evropských metropolích a rovněž ji napojit na elektronickou prodejní síť.
Bratři Paříkové Aktivní pekaři Poulíček mluví v množném čísle, protože firmu koupil napůl s obchodním kolegou Marko Paříkem. Tento podnikatel je spolu se svým bratrem Jaroslavem majoritním akcionářem společnosti Delta Pekárny, které patří největší pekárny v republice a na českém trhu mají třetinový podíl. Firma Bratři Paříkové byla známá v českých zemích již na konci 19. století výrobou stacionárních motorů. Po druhé světové válce rodina odešla z Čech a přes Francii zakotvila v Belgii, kde podnikala v pekárenství. Po pádu komunistického režimu se bratři Paříkové vrátili do České republiky. V roce 1991 byli u zrodu české Delvity a stali se i jejími akcionáři. V polovině devadesátých let získala společnost Bratři Paříkové, vedená Jaroslavem Paříkem, balík 51 procent společnosti Agrostroj Prostějov, na kterou je nyní vyhlášen konkurs. Současně bratři vstoupili do podniku Slavia Napajedla (nyní probíhá konkurs) s 550 zaměstnanci jako majitelé 57 procent akcií. Součástí průmyslových podniků bratrů Paříkových byly také společnosti Wikov–Slavia a k. s. Prostějov. V roce 1997 prodali bratři své podíly v Delvitě a nyní se věnují budování impéria Delta. Spolu s dceřinými společnostmi dosáhly Delta Pekárny vloni obratu ve výši pěti miliard korun. Pod střechu Delty patří nejenom třináct pekáren, ale i mlýny a dopravní společnost, stejně jako nedávno otevřená společnost Panzani s prodejnami sendvičů a čerstvého pečiva pod názvem Paneria. Skupina Delta Pekárny se rozšiřuje i na Slovensko, do Polska a Maďarska. Od srpna do ní patří také polovina obchodu Le Patio.