Podnikové řízení
Globalizace ekonomiky, růst konkurence i rychlé změny podnikatelského prostředí zvyšují náročnost a obtížnost podnikového řízení. Zvyšování jeho kvality a především jedné z jeho základních složek, kterou představuje manažerské rozhodování, je ale nemožné bez zvládnutí poznatkového fondu, jenž poskytuje manažerská ekonomika. Mimo jiné právě těmto okruhům otázek je věnováno druhé vydání knihy Manažerská ekonomika, zpracované kolektivem autorů z VŠE Praha pod vedení Miloslava Synka. Publikace je rozčleněna do dvanácti obsahově i rozsahem vyvážených kapitol. Každodenně vzniká v naší ekonomice velký počet podniků, jejichž budoucí prosperita, respektive podnikatelská neúspěšnost, závisí na promyšlenosti a kvalitě aktivit spojených se založením podniku. Chyby a nedostatky této startovní fáze života podniku se později obtížně napravují. Oprávněně je proto první kapitola věnována založení podniku, zpracování zakladatelského postupu i volbu právní formy. Druhá kapitola se zaměřuje na majetkovou strukturu podniku (strukturu aktiv) a jeho kapitálovou strukturu, to je strukturu zdrojů financování. Zde zaujme problematika optimální kapitálové struktury, oceňování podniku i jeho složek a restrukturalizace jako cesta ke zvýšení hodnoty podniku. Vzhledem k tomu, že klíčem zvyšování zisku při určité úrovni tržeb je snižování nákladů, je řízení nákladů a hlavní nástroje podporující toto řízení (normy, kalkulace a rozpočty) v centru pozornosti autorů ve třetí kapitole. Čtvrtá kapitola soustřeďuje pozornost na analýzu vztahů mezi výnosy, náklady a ziskem, vedoucí ke stanovení kritického bodu (bodu zvratu). Ostatní části publikace se věnují základní podnikové činnosti. Klíčové pro dosažení podnikatelské prosperity jsou marketingové aktivity a marketingový přístup by měl tvořit základ podnikového řízení. Dlouhodobá úspěšnost podniku není možná bez pozornosti věnované inovačním aktivitám, a to výrobkovým i technologickým. Problematice inovací a marketingu je proto věnována pozornost v páté kapitole. Významnou podnikovou činností je rovněž zabezpečení vstupů pro výrobní činnost formou nákupu. Jednotlivé stránky nákupní činnosti zahrnující organizační aspekty, metody a nástroje, řízení nákupního procesu, nákupní výzkum trhu a volba dodavatele dominují šesté kapitole. Navazující sedmá kapitola se soustřeďuje na výrobní proces, přičemž hlavní pozornost zaměřují autoři na výrobní kapacitu, její stanovení, měření jejího využití a dále na produktivitu. Jádrem osmé kapitoly je výklad postupu, potřebných vstupních informací a jednotlivých metod hodnocení ekonomické efektivnosti investic (včetně uplatnění přístupu založeného na ekonomické přidané hodnotě – EVA). Pozornost je věnována i porovnávání investičních variant, investičnímu riziku i tvorbě portfolia. Publikace představuje nesporně výrazné obohacení odborné literatury z oblasti manažerské ekonomiky a její úspěšnost bude nepochybně alespoň na stejné úrovni, jako tomu bylo u jejího prvního vydání. I když je primárně určena jako učebnice pro studenty vysokých škol ekonomických zaměření, ocení ji nepochybně i manažeři z hospodářské praxe, kteří v ní naleznou cenný zdroj informací a poučení, jak zvýšit kvalitu řešení široké palety rozhodovacích problémů s významnými dopady na prosperitu jimi řízených podniků.
Synek, Miloslav a kol.: Manažerská ekonomika. Grada Publishing. 480 stran, cena: 495 Kč.