Miroslavem Kopřivou
Švédská společnost Oriflame, zaměřená na přímý prodej kosmetiky, vstoupila do tuzemska v roce 1990 a Česko nyní patří k jejím nejvýznamnějším trhům. „České zastoupení dosahuje v absolutních číslech pátých nejvyšších tržeb v celé skupině Oriflame, působící v 61 státech světa. Před námi je jen Rusko, Ukrajina, Kazachstán a Polsko. V naší zemi tedy prodáme kosmetiky za více peněz než v domácím Švédsku. Z pohledu obratu na jednoho obyvatele jsme na tom ještě lépe. Zde je ČR v rámci Oriflamu dvojkou hned po Slovensku,“ řekl týdeníku EURO ředitel Oriflame Czech Republic Miroslav Kopřiva.
EURO: Jak se daří přímému prodeji v době ekonomické krize? KOPŘIVA: Vloni jsme dosáhli obratu téměř jedné miliardy korun, což představuje meziroční navýšení o sedm procent. Přitom letos rosteme ještě rychleji - naše tržby se za prvních šest měsíců zvýšily o třináct procent. Že se nám daří i v době krize, si vysvětlujeme dvěma důvody: část lidí si chce přivydělat a většina se zajímá o možnost ušetřit při nákupu kvalitní švédské kosmetiky. S tím souvisí i nábor kosmetických poradkyň, kterých se nám nyní hlásí více než loni. Letos jich máme v průměru zatím kolem 86 tisíc a do konce roku se chceme dostat na číslo kolem 93 tisíc. Navíc právě v době recese se náš prodejní model ukazuje jako velmi vhodný - na rozdíl od obchodních řetězců nemáme žádné prodejny či rozsáhlou administrativu, jež by nás zatěžovaly fixními náklady. Kromě toho má přímý prodej v Česku velmi silné postavení. Jestliže ve světě se takto prodá asi desetina veškeré kosmetiky, tak tady to je 22 procent.
EURO: Lze srovnat tempo růstu Oriflamu s celým tuzemským trhem kosmetiky? KOPŘIVA: Český kosmetický trh roste průměrně o tři až čtyři procenta ročně, zatímco Oriflame zvyšoval obrat za posledních pět let v průměru o dvanáct procent. Navíc se dlouhodobě zvyšuje i náš podíl na českém trhu kosmetiky, jenž nyní činí asi pět procent, což nám zajišťuje postavení sedmého největšího prodejce kosmetických přípravků v tuzemsku.
EURO: Jaké je složení prodejních týmů Oriflamu? KOPŘIVA: Asi 95 procent poradců tvoří ženy, ale v pozicích vedoucích týmů je mužů dvakrát tolik, tedy přibližně deset procent. Nejčastěji se jedná o osoby mezi dvacítkou až čtyřicítkou. Naši poradci přitom nejsou výhradně Češi, máme i členy či vedoucí týmů původem například z Mongolska.
EURO: Zhoršila se v posledním období platební morálka poradkyň Oriflamu? KOPŘIVA: V posledních měsících se v Česku mírně zvýšil počet poradkyň, jež mají problémy s placením, ale tento nárůst je opravdu jen velmi malý. To potvrzuje i podíl nesplacených pohledávek se stářím tři měsíce až jeden rok, který v Oriflame ČR činí jen tři desetiny procenta obratu.
EURO: Mění se nějak prodej kosmetiky během roku? KOPŘIVA: Prodejně nejsilnější je poslední čtvrtletí, jež se na ročních tržbách podílí více než třetinou. Ostatní kvartály jsou poměrně vyrovnané s tím, že nejslabší je ten třetí. V posledních třech měsících roku tedy dosahuje svého maxima i počet poradkyň.
EURO: Kde vidíte další prostor pro růst značky na českém trhu? KOPŘIVA: Kromě dámské kosmetiky se nám daří stále více prodávat i přípravky pro muže. Tento segment trhu roste velmi rychle. Na jaře jsme také začali nabízet vitaminy a potravinové doplňky řady Wellness by Oriflame. Jádro nabídky tvoří přírodní nápoj Natural Balance, vyvinutý během osmiletého výzkumu týmem švédského profesora Stiga Steena, který se soustředil na podporu uzdravování pacientů po transplantacích srdce či plic. Přípravek obsahuje tři zdroje bílkovin: z vajec, hrášku a syrovátky. Studie prokázaly, že jeho dlouhodobé užívání vede ke zvýšení fyzické i duševní pohody a vyrovnání tělesné hmotnosti. Chceme totiž, aby lidé nejen dobře vypadali, ale skvěle se i cítili.