Menu Zavřít

Recese přijde z Německa, shodují se odborníci. Jak se jí tuzemské firmy hodlají bránit?

8. 10. 2019
Autor: Shutterstock

Zatímco zdejší hospodářství vykazuje i nadále celkem slibný růst, na západ od českých hranic v současnosti panuje již o poznání horší atmosféra. Německý HDP vykázal během druhého letošního kvartálu drobný pokles, přičemž další propad by měl podle řady analytiků následovat hned vzápětí. Pokud se tak skutečně stane, ocitne se tato největší evropská ekonomika v recesi. Ta by potenciálně mohla mít tvrdý dopad zejména na podniky působící v ČR, neboť spousta z nich je na Německu existenčně závislá.

Podle nejnovějších statistických údajů se německé hospodářství během druhého čtvrtletí roku 2019 propadlo o 0,1 procenta. Tento nelichotivý výsledek pak analytici nejčastěji přisuzují poklesu celosvětové poptávky, kterou stahují dolů především neutichající spory mezi Spojenými státy americkými a Čínou i nejasnosti týkající se odchodu Velké Británie z Evropské Unie.

Není to přitom pouze samotné HDP, které se v současnosti vyznačuje poněkud nelichotivými čísly. Také na základě dílčích ukazatelů je patrné, že je v Německu něco v nepořádku. Poprvé od dubna roku 2013 totiž klesl takzvaný index podnikatelské aktivity. Ten ještě v srpnu dosahoval hranice 51,7 bodu, jak ovšem vyplývá z průzkumu společnosti IHS Markit, během měsíce září to bylo již pouhých 49,1.

Bude-li tento trend pokračovat i nadále, z pouhého poklesu se dost možná rázem stane recese, která se může v důsledku provázanosti celosvětové ekonomiky přelít za hranice SRN, tedy například i do České republiky, pro niž je právě Německo hlavním obchodním partnerem.

Majitelé firem působících v Česku již riziko potenciálního úpadku tuzemského hospodářského registrují a snaží se mu co nejrychleji přizpůsobit. Současně však nesmí zapomínat na problémy, které je trápí už relativně dlouhou dobu, jako je například nedostatek volných pracovních sil, jenž značně omezuje velikost jejich produkce.

„Naši zákazníci silně vnímají kritický stav na trhu práce, obracejí se na nás proto stále častěji s potřebou navýšení efektivity obchodu, kvality výroby nebo zrychlení termínů dodávek,“ přiznává Petr Hampl, člen představenstva společnosti Asseco Solutions, která se zabývá dodáváním podnikového systému HELIOS.

Pouze o omezení výroby to není

Co se týče obav z nastupující hospodářské recese, nejedná se pouze o otázku snížení výroby jako takové. To je pouze jedna část problému, kterou se musí vedení firem zabývat. Neméně důležité je umět v nastalé situaci přizpůsobit také jednotlivé podnikové systémy.

„Zaznamenáváme řadu požadavků ve smyslu další optimalizace procesů ve firmách, zejména skladového hospodářství, řízení výroby a pohybu materiálu nebo řízení lidských zdrojů,“ přibližuje Hampl a dodává: „Naši konzultanti denně pracují se společnostmi, které stále řídí sklady a výrobu prostřednictvím excelů a papírových dokumentů. Implementace ERP pro ně znamená razantní zrychlení a zefektivnění práce zaměstnanců. Jejich uvolněnou kapacitu pak firmy využívají pro další rozvoj.“

Pakliže budou systémy nastaveny optimálně, bude toto řešení podle odborníků z firmy Asseco Solutions znamenat hned dvojí úsporu – finanční i časovou.

MM25_AI

„V rámci implementace ERP je klíčové také ztotožnění uživatelů s novým systémem. Zejména velké společnosti se stovkami a tisícovkami zaměstnanců musí věnovat velkou pozornost zaškolení a důsledně vyhodnocovat aktivitu uživatelů. Díky využívání automatizovaných procesů ušetří velké týmy ročně tisíce hodin práce,“ dodává Hampl.

Na všem se dají najít pozitiva

Všechno zlé je pro něco dobré, a o období hospodářského poklesu to platí přirozeně taktéž. Občasné recese menších rozměrů mají jednu mnohdy málo doceňovanou výhodu. Dokáží totiž ozdravit trh jako takový – zůstanou jen ti, kteří k působení v daném sektoru mají skutečně ty správné předpoklady a řadí se mezi ekonomicky vyspělé hráče. Tato teoretická ekonomická pravidla v rámci volného trhu narušují pouze nepřiměřené sektorové dotace a tržní regulace na úrovni jednotlivých zemí a EU. Přesto platí, že firma, která recesi překoná, získá velmi cenné zkušenosti, z nichž může čerpat i do budoucna.

  • Našli jste v článku chybu?