The Telegraph
Britský maloobchod nezažívá zrovna příjemný měsíc. Zatím poslední obětí menší ochoty zákazníků k utrácení je módní řetězec Jane Norman, jehož 94 vlastních obchodů a stovku koncesí v obchodních domech Debenhams zaměstnává na 1600 lidí. Firma, která se zaměřuje na oblečení pro mladší věkovou skupinu, se utopila v dluzích ve výši 140 milionů liber. Správu nad řetězcem převzala firma Zolfo Coopers, které se zatím podařilo prodat 31 poboček Jane Norman, a zachránit tak přes tři sta pracovních míst. Další tři desítky obchodů ale muselo skončit.
Nejistá budoucnost čeká i zaměstnance jiných moloobchodních řetězců, které se ocitly v problémech. Jedním z nich je například prodejce nábytku Habitat. Na pokraji krachu se zmítá i diskontní řetězec TJ Hughes, který se specializuje na módu, kosmetiku a bytové doplňky. Správce míří i do společnosti Homeform, která ovládá obchody jako Möben Kitchens, Sharps Bedrooms and Dolphin Bathroom.
„Lidé sice nakupují méně než před několika lety, ale jsou tu horší věci. Jednou z nich je, že řada obchodníků s sebou dlouho vláčela velké dluhy, které se v aktuální situaci už nedaly unést,“ říká Neil Sounders, odborník na maloobchod u poradenské společnosti Verdict.
**GAZETA WYBORCZA** Zpátky k řece
Visla byla donedávna Varšavě poněkud na obtíž. Zatímco levý břeh, při kterém leží centrum, byl po válce zabetonován nevzhlednou náplavkou, pravý byl sice ponechán bez regulace, zato zarostl tak, že se beztak nedal turisticky využít. Magistrát polské metropole to ale chce změnit. Na pravém břehu už vybudoval desetikilometrovou cyklostezku s odpočívadly, kde si zájemci mohou pronajmout stánky s občerstvením. „Až donedávna jsme se k řece stavěli zády. To se ale teď musí změnit,“ říká mluvčí magistrátu Marek Piwowarski. Oba břehy již spojují pravidelné přívozy. Rekonstrukce čeká i levý břeh – ovšem mnohem nákladnější. Šestikilometrový úsek by se měl proměnit v nový městský bulvár s kavárnami a galeriemi na pontonech. „V případě povodně je snadno vytáhneme na břeh,“ líčí Piwowarski. Rozpočet akce je asi sto milionů zlotých (610 milionů korun). Plány, jak oživit Vislu, mají ale i občanští aktivisté. Třeba společnost Ja Wisła zrenovovala starý remorkér, na němž se promítají filmy a pořádají koncerty. „Lidé se začínají k Visle vracet,“ uzavírá mluvčí Varšavy.
**REUTERS** Další čínská Volva
Automobilka Volvo vlastněná čínskou skupinou Zhejiang Geely Holding Group hodlá investovat 708 milionů dolarů do vybudování druhého závodu na území Číny. Nová továrna by měla vyrůst ve městě Ta-čching v severovýchodní provincii Chej-lung-ťiang. Společnost Geely koupila divizi Volvo Car od Fordu loni v srpnu za 1,5 miliardy dolarů. Odhaduje se, že výstavba nového závodu přijde na 4,85 miliardy jüanů (12,13 miliardy korun). S výrobou by se mělo začít v roce 2013. Z továrny by měly vyjíždět nové sedany, sportovní vozy a prozatím nespecifikované víceúčelové modely, celkově asi 80 tisíc vozů za rok. Prodej osobních aut v nejlidnatější zemi světa se loni zvýšil o 33,2 procenta na rekordních 13,8 milionu vozů. Odhaduje se, že jejich počet poroste i letos.
Obavy po (ne)sčítání
Spory kolem sčítání obyvatel na Slovensku se podepsaly i na jeho výsledku. Problémy teď může mít hlavně Bratislava, kde sčítání ignoroval velký počet lidí. „Když jsme shrnuli informace z jednotlivých městských částí, zjistili jsme, že téměř 30 procent obyvatel, kteří jsou v evidenci obyvatel, se do sčítání nepřihlásilo. To se může promítnout do přerozdělení veřejných financí, které získávají samosprávy ze státního rozpočtu,“ řekl mluvčí bratislavského magistrátu Ľubomír Andrassy.
Například ve čtvrti Petržalka vrátilo sčítací dotazníky jen asi 80 tisíc osob, podle rejstříku je tam přitom přihlášeno na trvalý pobyt víc než 110 tisíc lidí. Města teď budou na ministerstvu financí požadovat, aby při rozdělování peněz nevycházelo z údajů ze sčítání, ale dostupných aktuálních databází.
V Bratislavě jsou potíže zejména se silnicemi, které využívá mnohem více lidí, než je trvale přihlášeno. Hlavní město prý doplácí na „hloupý zákon“. Silnice první a druhé třídy má na starosti metropole, silniční daň ale vybírá samosprávný kraj, který přitom do bratislavských silnic vůbec neinvestuje
.