Zástupci řecké vlády dnes podepsali smlouvu o prodeji největšího řeckého přístavu Pireus čínské rejdařské společnosti COSCO. Ta za zhruba dvoutřetinový podíl v přístavu zaplatí 368,5 milionu eur (deset miliard korun). Proti prodeji dnes v Aténách protestovali stávkující přístavní dělníci, kteří mají obavy o svá pracovní místa. Mezi některými protestujícími a policií došlo ke krátkým potyčkám.
Privatizace státního majetku je jednou z klíčových podmínek záchranného programu pro silně zadlužené Řecko. „Rodávají majetek, který patří řeckému lidu,“ řekl jeden z přístavních dělníků. „Proč by přístav Pireus měla mít pod kontrolou Čína a ne řecký stát?“ dodal.
Smlouvu o prodeji přístavu podepsali v Aténách řecký premiér Alexis Tsipras a šéf společnosti COSCO Sü Li-žung. Tsiprasův úřad po podpisu smlouvy oznámil, že čínský premiér Li Kche-čchiang pozval Tsiprase k návštěvě Číny, která je plánována na červen.
Společnost COSCO v rámci dohody nejprve v přístavu koupí 51procentní podíl za 280,5 milionu eur. Po realizaci slíbených investic získá dalších 16 procent akcií přístavu za 88 milionů eur. Dohodu musí ještě schválit řecké regulační úřady a parlament.
Investice stovek milionů eur
Firma se zavázala, že do přístavu investuje 350 milionů eur. Sü dnes uvedl, že COSCO zmodernizuje infrastrukturu přístavu a vytvoří nová pracovní místa. Přístav Pireus přirovnal k lodi Argó, na které se podle řeckých bájí plavil Iásón pro zlaté rouno. „Nechme tuto loď plout a přivézt zlaté rouno,“ prohlásil.
Pireus je významnou námořní branou do Asie, východní Evropy a severní Afriky. COSCO již v přístavu Pireus vlastní licenci na provoz dvou ze tří kontejnerových terminálů.
Řecko loni v červnu odmítlo dohodu s mezinárodními věřiteli, která by mu zajistila novou finanční pomoc. Řecká vláda pak musela na tři týdny uzavřít banky a zavést omezení pohybu kapitálu. Nakonec se domluvila s věřiteli na třetím záchranném programu, v jehož rámci by Řecko mělo během tří let obdržet až 86 miliard eur.
Záchranný program
Prodej státního majetku patří mezí klíčové prvky všech dosavadních záchranných programů pro Řecko. Atény ale zatím prostřednictvím privatizace získaly jen 3,5 miliardy eur, protože prodej státního majetku komplikuje politický odpor i byrokratické překážky.
Loni v prosinci řecká vláda podepsala dohodu o dlouhodobém pronájmu regionálních letišť s německou letištní společností Fraport. Smlouva v hodnotě 1,2 miliardy eur byla prvním významným privatizačním kontraktem dokončeným za vlády premiéra Tsiprase.
Čtěte také:
Čína chce z Aténského přístavu Pireus konkurenta Hamburku nebo Rotterdamu
Řecko prodá přístav Prieus, i když Syriza slibovala zastavení privatizace