Menu Zavřít

Red Bull nedává lidem křídla. Firma musí v Kanadě platit odškodnění

6. 9. 2019
Autor: Profimedia.cz

Rakouský výrobce energetického nápoje Red Bull se v Kanadě dohodl na urovnání sporu ohledně sloganu „Red Bull vám dává křídla“. Musel přiznat, že pití oblíbeného nápoje nezvýhodňuje spotřebitele oproti ostatním, kteří konzumují jiné nápoje s kofeinem.

Každý Kanaďan, který v posledních 12 letech vypil plechovku nápoje Red Bull, může požádat rakouského výrobce o odškodnění ve výši deseti dolarů. S určitou mírou nadsázky se dá říci, že na odškodnění mají nárok ti, kteří si mysleli, že po vypití produktu budou mít tolik energie, že budou moci létat.

Firma Red Bull GmbH souhlasila s urovnáním sporu a vyplacením odškodného ve výši 850 tisíc kanadských dolarů (14,9 milionů korun). O případu informoval web Daily Hive.

Kanaďan Michael Attar v roce 2016 podal žalobu na výrobce, protože prý klamavě propagoval nápoj. Na internetových stránkách Red Bull uváděl, že podle „četných vědeckých studií“ jeho nápoj zvyšuje výkon. Ve skutečnosti ale nezávislé studie ukazují, že tento energetický drink není více efektivní než káva nebo jakýkoliv jiný nápoj obsahující kofein. Každý poškozený má pak nárok na odškodnění ve výši deseti dolarů.

Jak často pijete energetické nápoje?

Časopis Newsweek připomenul, že stejný spor se řešil ve Spojených státech před pěti lety. Rakouskou společnost to ale vyšlo mnohem dráž. Dohodla se na vyrovnání ve výši 13 milionů dolarů (302 milionů korun). Američtí zákazníci mohli žádat odškodnění deset dolarů v hotovosti nebo voucher na nákup jiného zboží firmy ve výši 15 dolarů.

Právě Attar na odškodnění nedosáhl, protože nebyl občanem USA, proto podal vlastní žalobu v Kanadě. Argumentoval i domnělými výhodami látky taurin, jež má také zvyšovat produktivitu. Vědecky to ale prokázáno nebylo.

Firma měla porušit zákon Quebec Consumer Protection Act, jež platí v provincii Québec, protože tvrdila, že její produkt je účinnější než například šálek kávy, který vyjde mnohem levněji. Kanadští spotřebitelé, kteří si koupili nápoj mezi prvním lednem 2007 a 23. červencem 2019 se mohou do 14. října zaregistrovat na speciálních stránkách výrobce a požádat o kompenzaci. Sama firma tvrdí, že její marketing byl vždy vtipný, pravdivý a přesný. Společnost také nikdy nepřestala používat svůj slogan o křídlech.

Nápoj „vynalezl“ v roce 1987 Dietrich Mateschitz, jenž se inspiroval thajským produktem Krating Daeng a modifikoval jej tak, aby chutnal Evropanům. Začal s jeho prodejem v lyžařských střediscích v Alpách. Na americký trh pronikl o deset let později.

V roce 2018 se prodalo 6,8 miliardy plechovek. Red Bull patří k lídrům na trhu s energetickými nápoji. Firma se zviditelňuje podporou extrémních sportů, vlastní i jednu ze stájí F1. Z českých sportovců sponzoruje například snowboardistku a lyžařku Ester Ledeckou, akrobatického pilota Martina Šonku nebo biatlonistku Markétu Davidovou.

Související články:

Rakušané sází na domácí výrobce, pro expanzi je lepší koupit místní firmu

F1 je nuda, ale řešení je naštěstí nasnadě. Dostane čtyři vrtule a bude umět létat

MM25_AI

Co je pro zuby horší než Cola? Obyčejný džus

 Pití džusu, ilustrační foto

  • Našli jste v článku chybu?