Menu Zavřít

Ředitelka poradenské firmy: schopných manažerek není málo

15. 9. 2009
Autor: profit

„Naše síla spočívá v silné orientaci na zavedení nabytých vědomostí do praxe,“ říká Martina Jandečková, ředitelka společnosti Mg Consulting, která se zabývá vzdělávací a poradenskou činností.

Autor: Martin Siebert

Jak jste se dostala ke své profesi?

K mé profesi mě, myslím, přivedla především radost z práce s lidmi a dlouholetá zkušenost v této oblasti. Po studiu ekonomie jsem téměř 15 let pracovala v automobilovém průmyslu, v Mercedes-Benz a poté v BMW, většinu času na pozici obchodní ředitelky pro Českou republiku. Zkušenosti v oblasti managementu, prodeje, marketingu, práce s různými typy zákazníků, spolupráce s dealerskou sítí, ale i s týmem spolupracovníků pro mě byla solidním základem pro další konzultantskou činnost.

Kde vznikl nápad podnikat v oblasti manažerského vzdělávání?

První myšlenka na práci v poradenských službách přišla někdy před 10-ti lety, ale tenkrát jsem ještě nezískala odvahu opustit pohodlné zázemí velké společnosti a hlavně jsem si říkala, že práce v této oblasti vyžaduje vlastní dlouhodobou zkušenost. Do poradenství jsem vstoupila v době, kdy jsem měla jasný pocit, že ani jedna ani druhá z uvedených věcí už nejsou překážkou, a že mě chuť pustit se do toho neopustila.

Jaký byl počátek rozjezdu společnosti?

Podnikat jsem začala v roce 2006, kdy jsem se znovu setkala se svou nynější partnerkou ve společnosti, se kterou jsem měla velmi pozitivní pracovní zkušenosti právě z dob působení v Mercedes-Benz, a která v té době uvažovala o obdobném postupu. Rozhodly jsme se, že spojení dlouholeté zkušenosti z oblasti manažerské, obchodně-marketingové a vzdělávací by mohlo být zajímavé pro naše budoucí klienty. Počátek podnikání nás doslova „převálcoval“, a to nejen kvůli velkým zakázkám, které přišly, ale i kvůli rodinnému zázemí v té době. V roce 2007 se nám totiž oběma narodily přírůstky do rodiny. Rozjezd firmy jsme financovaly z vlastních zdrojů, štěstím pro nás bylo, že jsme se nemusely zadlužit.

Co vás nejvíce při založení firmy překvapilo?

Nejvíce asi obrovská míra zodpovědnosti, kterou člověk nese, když sám podniká a která je tolik rozdílná od manažerské zodpovědnosti, kterou člověk má ve velké společnosti. Dalším zajímavou věcí bylo to, že lidé, kteří se mnou pracovali v předchozích letech a měli pozitivní zkušenost z naší spolupráce v jedné oblasti, měli i nadále zájem spolupracovat v oblasti jiné. Toto ovšem neplatí paušálně, byly i zkušenosti úplně jiného rázu.

Co říkáte na podnikatelské prostředí u nás? Myslím, že podnikatelské prostředí v ČR situaci nově vzniklým „mladým“ společnostem nijak neulehčuje. Je tu velmi náročná administrativní povinnost vůči státu a velmi malá podpora začínajících společností a tím i motivace k rozvoji podnikání. Zároveň je tu neuvěřitelná síla velkých společností, které svojí interní politikou rozhodně nenapomáhají rozkvětu menších a středních podnikatelů. Když srovnáte nabídku manažerských kursů před pár lety ze současností, vidíte velký posun v poptávce a nabídce? Zatímco v minulosti se klient v mnoha případech „spokojil“ s nabídkou takzvaných hotových kurzů, kdy byl obsah i rozsah standardizovaný pro všechny typy společností, dnes náročný klient vyžaduje vzdělávací projekty na míru. Šetří tak náklady i čas svých zaměstnanců vynaložený na vzdělávání. Krátce shrnuto, český manažer se stal náročnějším na obsah, rozsah i formu vzdělávání. I přes současnou ekonomickou situaci, a v mnoha případech právě proto, jsou si klienti vědomi toho, jak důležitá je investice do rozvoje zaměstnanců a jakou konkurenční výhodu může přinést v blízké budoucnosti. Kdo je typický zákazník vaší společnosti? Nemáme „typického“ klienta. Našimi klienty jsou nejen nadnárodní společnosti, pohybujeme se totiž i na Slovensku, v Polsku, v Maďarsku a dalších zemích Evropy, ale i střední a menší firmy. Máme klienty pracující v oblasti výroby, služeb, prodeje, retailu … Čili vidíte, že spektrum je skutečně široké. O jaký typ kursu je mezi vašimi klienty největší zájem? Největší zájem je v současné době o rozvojové projekty na míru, o projekty, ve kterých na vstupu změříme konkrétní firemní potřeby a požadavky. Momentálně se jedná o služby z oblasti Assessment a Development Center, ale i další metody jako je spokojenost zaměstnanců či zákazníků, mystery shopping. Na tomto základě pak navrhujeme rozvojový plán, rozsah a obsah jednotlivých kurzů. Tento postup tak klientovi zaručuje maximální efektivitu jak časovou tak finanční, vzhledem k tomu, že dostane nabídnuto pouze to, co je pro jeho nynější situaci a cíle do budoucna relevantní. Mystery Shopping, to zní až skoro magicky. O co se konkrétněji jedná? Je to výzkumná technika. Do češtiny se většinou překládá jako fiktivní nebo tajný nákup vhodný pro firmy, které chtějí vyhodnocení úrovně svých služeb a v návaznosti na to iniciovat zkvalitnění těchto služeb. Úspěch mystery shoppingu tkví především v tom, že speciálně vyškolení pozorovatelé vystupují v roli zákazníků. Podle předem vypracovaného scénáře monitorují obchodní, komunikační a vyjednávací dovednosti osob na jednotlivých pozicích klientovy společnosti. Mystery shopping je vhodný především pro společnosti, které mají přímý kontakt s cílovým klientem, nezávisle na oblasti prodeje či poskytování služeb. Velmi dobré zkušenosti s tímto produktem máme například v oblasti prodeje automobilů, kdy někteří z našich klientů, importéři automobilů, navazují výsledky dosažené v mystery shoppingu na přímé motivační nástroje pro dealerskou síť. Toto vede jednoznačně k celkovému zvýšení kvality v celé dealerské síti té které značky. V čem jste lepší než vaše konkurence? Myslím, že naše síla spočívá v silné orientaci na zavedení nabytých vědomostí do praxe. Na toto máme několik specifických instrumentů, ale taktéž zásadní pravidlo: konzultantem v Mg Consulting může být pouze ten, kdo si měl možnost v reálné praxi prožít to, co klienta učíme. Učíme-li tedy management, náš konzultant má vlastní dlouholetou zkušenost v managementu, učíme-li prodej, náš konzultant má dlouholetou vlastní zkušenost v prodeji atd. Co vám dělá největší radost v podnikání?

Asi úplně nejvíce si cením toho, když se od klienta dozvím, že mu spolupráce s námi pomohla v dalším rozvoji. Největší radost mi dělá spolupráce s manažery, kteří rozhodují o dalším rozvoji zaměstnanců, ať už se jedná o generální ředitele, šéfy oddělení lidských zdrojů nebo obchodní ředitele, a mají na něm skutečný zájem. Věřte, že tento druh spolupráce je neuvěřitelným přínosem pro všechny zúčastněné.

Pomáhá vám při komunikaci s obchodními partnery fakt, že jste žena?

Někdy ano, někdy ne, vždycky je to závislé na tom, s kým komunikujete. Spíše spoléhám na zdravý lidský rozum, nesnažím se přemýšlet o tom, zda je to pro mě v daný moment výhodou či ne.

Myslíte si, že je stále ještě málo schopných manažerek? A mají to ženy v byznyse těžší?

Myslím, že schopných manažerek málo není. Sama osobně mám možnost se spoustou schopných žen pracovat. A v čem to máme my ženy těžší? Určitě v tom, že skloubení rodinného zázemí s prací nebývá vždy jednoduché a vyžaduje to hodně energie a hlavně obrovsky náročnou časovou organizaci. Bez ní to nejde.

Baví vás řídit lidi?

Lidi mě baví řídit, asi to pramení z toho, že já mám lidi kolem sebe ráda. Ráda dávám šanci schopným lidem, kteří mají chuť posunovat věci dopředu. Jaký typ šéfa jsem, byste se musela zeptat jich.

Daří se vám skloubit soukromí s podnikáním?

Daří i nedaří. Jsou momenty, kdy si říkám, jak se mi to krásně daří a jsou momenty, kdy mám pocit, že běžím za vlastním stínem. Ale to nic nemění na tom, že mi ta rovnováha a pestrost mezi soukromím a prací vyhovuje.

Co je pro vás v práci největší výzvou?

Největší výzva pro mě bývá klient, který vlastně o vzdělávání zaměstnanců ani neuvažuje. A že ho potom realizuje? To je ta krásná odměna za tu nadstandardní snahu vysvětlit mu, že je to ta nejlepší investice, kterou mohl učinit.

bitcoin_skoleni

**Jaké máte pracovní plány do budoucna?

Rádi bychom rozšířili portfolio nabízených produktů pro naše klienty v oblasti poradenství. V praxi se neustále přesvědčujeme o tom, že práci s lidmi je nutné podchytit už v začátcích, při přijímání zaměstnanců, poté ji doprovázet a nabídnout další možnosti i po případné změně zaměstnání. Těmito myšlenkami se momentálně zabýváme.

  • Našli jste v článku chybu?