Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) otevřelo část dálnice D3 Ševětín-Borek dlouhou 10,7 kilometru, pruh do Prahy. Opačný směr otevře dnes odpoledne. Náklady na stavbu byly 1,27 miliardy korun. V provozu je nyní 70 kilometrů D3, která má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Měřit by měla 170 kilometrů. Celá dálnice D3 z Prahy k hranicím by podle premiéra Andreje Babiše měla být hotova do roku 2028.
Dálnice je náhradou za silnici I/3, která již nevyhovuje dopravním nárokům. Byla přetížená a vznikalo mnoho kolizí, které podle ŘSD nová dálnice minimalizuje. „Puštěný je provoz směrem na Prahu. Otevřít nový úsek obousměrně najednou neodpovídá bezpečnostním doporučením,“ řekl dnes mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Dálnice je náhradou za silnici I/3, která byla přetížená a vznikala tam řada kolizí, které podle ŘSD nová dálnice minimalizuje. „Puštěný je provoz směrem na Prahu. Otevřít nový úsek obousměrně najednou neodpovídá bezpečnostním doporučením,“ řekl dnes Rýdl.
Úsek staví firma Eurovia CS. Část Ševětín-Borek chtěl stát původně dokončit v březnu 2020. Stavba ještě není hotová, ale unese bezpečný provoz, proto ji ŘSD otevřelo už dnes. Na úseku, který se staví od března 2017, vyvlastnil stát asi deset pozemků. Je tam 75 stavebních objektů.
Kdy bude hotová dálnice D3?
Je to čtvrtý úsek dálnice D3, který stát za poslední dva roky otevřel. „Zprovozněním části mezi Ševětínem a Borkem pomyslně uzavíráme jednu etapu, kdy jsme dokončili dálniční spojení Českých Budějovic a Tábora,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Letos na jaře začali silničáři stavět obchvat Českých Budějovic. Bude mít dvě části: úsek Hodějovice - Třebonín dlouhý 12,5 kilometru, kde jsou náklady sedm miliard korun, a 7,2 kilometru dlouhý úsek Úsilné-Staré Hodějovice za 5,28 miliardy. Obchvat by měl být hotový v létě 2022.
ŘSD připravuje i tři zbývající části ke státní hranici s Rakouskem. Na devítikilometrový úsek mezi Třebonínem a Kaplicemi chce v roce 2020 vypsat soutěž pro stavební firmy. „Téměř šedesátikilometrová středočeská část D3 je ve fázi územního řízení,“ dodal Mátl.
Arrivederci. Italské stavební firmy opouštějí české dálnice
Dále čtěte:
Komentář: Ještě nedávno stát sliboval, že mýtné brány nebudou měřit rychlost. Teď změnil názor
Stát neumí regulovat. Možná ani nechce
Elektronické dálniční známky zvýší výnosy o 220 milionů korun, vyplývá z návrhu zákona
Stát by převzetím mýta ušetřil za deset let dvě miliardy, tvrdí Kapsch
Ministr Ťok obvinil Kapsch ze lži a trestného činu
Ministerstvo dopravy a antimonopolní úřad podaly kasační stížnost v kauze mýta