České republice hrozí další mezinárodní ostuda. Majitel Student Agency Radim Jančura si hodlá v Bruselu stěžovat na krajské úřady. Nelíbí se mu monopol Českých drah.
Autor: Martin Siebert
O liberalizaci české železnice se hovoří již několik let. Sice se již uskutečnily první kroky, které vstup dalších dopravců na trh umožňují, avšak politická vůle pustit na koleje konkurenci stále chybí. Dokázalo to jednání jak státu, tak jednotlivých krajů na konci loňského roku, kdy se uzavřely s Českými dráhami desetileté smlouvy na zajištění regionální i dálkové železniční dopravy. A to bez jakéhokoli výběrového řízení.
Je logické, že se tento krok nelíbí jak majiteli firmy Student Agency Radimu Jančurovi, který má se železnicí velké plány, tak i Sdružení železničních společností zastřešujícímu většinu soukromých železničních dopravců. Na druhou stranu lze chápat i obavy krajů z roztříštění zejména regionální osobní dopravy. Jejich zástupci totiž tvrdí, že by soukromí dopravci měli zájem pouze o lukrativní tratě.
Čeká se na obsah smluv
Radim Jančura podle svých slov stížnost do Bruselu chystá, hodlá ji podat do konce února. Momentálně čeká na kopie smluv uzavřených mezi kraji, Českými dráhami a Ministerstvem dopravy. Jančura původně zvažoval i podnět k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, ale nakonec se obrátí rovnou na Brusel. Podle Jančury totiž jde o věc národního a nadnárodního významu, kterou by antimonopolní úřad stejně zřejmě přeposlal Evropské komisi.
Brněnský podnikatel tvrdí, že podpis smluv s Českými dráhami bez výběrových řízení je protizákonný a v rozporu s názorem Evropského soudního dvora. On sám krajům nabízel vlastní projekt RegioJet, který by prý byl jednoznačně výhodnější jak pro kraj, tak pro cestující i daňové poplatníky. Podle Jančurových odpůrců měl ale RegioJet zájem pouze o ty nejvýnosnější tratě, nikoli o všechny. To ale majitel Student Agency popírá, měl prý připravenu kompletní nabídku. Na jihomoravského hejtmana Michala Haška kvůli podobnému prohlášení podal i trestní oznámení pro pomluvu.
Jsou soutěže opravdu povinné? Krajští hejtmani se v reakci na obvinění ze strany Radima Jančury brání tím, že jim žádný zákon nenařizuje vypsání výběrových řízení. „Dosavadní výběrová řízení žádné pozitivní výsledky nepřinesla, naopak situaci ještě více zhoršila v tom směru, že nabízené ceny konkurence byly vyšší než ty, za které jezdí České dráhy. Proto jsme zůstali u stávajícího dopravce,“ prohlásil například hejtman Pardubického kraje Radko Martínek. Vyhlašování výběrových řízení na dopravce obsahuje evropská legislativa novelizovaná v loňském roce, kraje ale tvrdí, že chybí jednoznačný výklad. Například zástupci Pardubického kraje tvrdí, že výjimka umožňuje uzavřít v případě přepravy po železnici smlouvy s dopravcem bez výběrového řízení. „Chápu, že by se panu Jančurovi líbilo provozovat trať mezi Pardubicemi a Hradcem, která je zisková, ale co ostatní spoje?“ ptá se náměstek hejtmana Pardubického kraje Jan Tichý. Ministerstvo dopravy se při otázkách na vstup soukromých dopravců na železnici odvolává na stále chybějící zákon o veřejné službě, který by měl připravit půdu pro liberalizaci železnice. Kdy však dojde k přijetí tohoto zákona, nelze nyní ani odhadnout. Krajské vlaky budou stát letos méně Kraje zaplatí za krajskou dopravu letos osm miliard korun, z toho 2,7 miliardy přispěje krajským rozpočtům stát. Loni činily náklady veřejných rozpočtů na regionální vlaky 8,2 miliardy korun. Dvěstěmilionový rozdíl částečně tvoří snížení počtu spojů na tento rok. Loni lokálky ujely 83 milionů kilometrů, letos to bude jen 81,5 milionu. Největší pokles nastane v Královéhradeckém kraji. Zbytek chybějících plateb chtějí dráhy ušetřit v nákladech. To jim má mimo jiné umožnit právě novinka v podobě desetiletých smluv, neboť dosud se smlouvy s kraji uzavíraly vždy jen na jeden rok. Díky dlouhodobé smlouvě prý dráhy také budou mít možnost investovat miliardy do vozového parku, a to včetně dotací z Regionálního operačního programu. To, že kraje neotevírají železniční trh, vadí i exministru dopravy a bývalému středočeskému hejtmanovi Petru Bendlovi. Ten označil postup krajů, v jejichž čele stojí sociálnědemokratičtí hejtmani, za špatný a nebezpečný. Podle středočeského krajského náměstka pro dopravu Robina Povšíka ale výhodnější model než dlouhodobé smlouvy s Českými dráhami zatím neexistuje. Bendl podle něj propaguje soukromé dopravce, kteří jsou „virtuální a jejichž vlaky nikde nejezdí“. Dráhy slíbily miliardové investice do nových vozidel České dráhy ale rozhodně nedostaly dlouhodobé smlouvy s kraji zadarmo. Krajům se totiž nelíbí dosavadní kvalita zejména vozového parku a požadují radikální změny. Dráhy se proto zavázaly během deseti let investovat do modernizace stávajících a nákupu nových vozidel miliardy korun. Například jen v Moravskoslezském kraji to má být přes 2,5 miliardy korun, část z fondů Evropské unie. „Nových vozidel se samozřejmě dočkají cestující na velmi frekventovaných regionálních tratích,“ říká náměstek generálního ředitele pro osobní přepravu Českých drah Antonín Blažek. Dodal, že modernizované soupravy by měly být například na nově elektrizované trati z Opavy-východ do Českého Těšína nebo na trase z Českého Těšína do Frýdku-Místku. V Ústeckém kraji se dočkají modernizovaných motorových vlaků už letos, na příští rok zde dráhy s pomocí evropských fondů plánují nasadit zcela nová vozidla. Již nyní jezdí v Ústeckém kraji na některých regionálních tratích modernizované soupravy Regionova a několik vlaků CityElefant obsluhuje trať z Prahy do Ústí nad Labem. Nově nakoupené motorové a elektrické vlaky by měly jezdit na páteřních linkách. Dráhy mají pojištěné i rychlíky**
České dráhy a Ministerstvo dopravy uzavřely v prosinci desetiletou smlouvu také na provoz dálkových vlaků. Oproti minulosti, kdy se smlouva uzavírala vždy na jeden rok, jde o zásadní změnu. Letos zaplatí stát největšímu českému dopravci za rychlíky čtyři miliardy korun, což je zhruba stejná částka jako loni. Smlouva začala platit 1. ledna 2010 a potrvá do začátku prosince 2019.
Ministerstvo dopravy u Českých drah objednalo přepravu ve zhruba o tři procenta nižším rozsahu než loni. Škrty v jízdním řádu se prý týkají hlavně neatraktivních časů o víkendech. Ministr dopravy Gustav Slamečka do smlouvy prosadil klauzuli, podle níž lze ze smlouvy každoročně vyjmout 15 procent trhu a na provoz vlaků vypsat tendr. Po deseti letech by se tak mělo soutěžit o 75 procent výkonů v dálkové dopravě. Není však jisté, jak se k plánům úřednického ministra bude stavět jeho nástupce.