Na Slovensku začaly fungovat virtuální registrační pokladny. Jde o stejný průlom, jakým byly před časem internetové volby v Estonsku
V české diskusi o elektronické evidenci tržeb bývá ministerstvo financí kritizováno za inspiraci systémem zavedeným v roce 2013 v Chorvatsku. Česko by se prý mělo inspirovat jinde než kdesi na Balkáně. Faktem je, že podobné projekty na zlepšení výběru daní vytvářejí a rozvíjejí i jiné země. Tak třeba u našeho nejbližšího souseda na Slovensku došlo před pár dny – od 1. dubna – k významnému rozšíření systému registračních pokladen a k zavedení takzvaných virtuálních registračních pokladen pro menší plátce. Toto řešení je vnímáno jako stejně progresivní a inovativní, jako byly před časem internetové volby v Estonsku.
Registrační pokladny Slovensko zavedlo už před mnoha lety. Tržby v nich od té doby evidují obchodníci a poskytovatelé vybraných služeb, včetně restaurací a barů. Na řadu dalších činností se vztahovala výjimka, takže byly od povinnosti používat registrační pokladnu osvobozeny.
DALŠÍ KROK K EVIDENCI Výjimka však už od začátku dubna neplatí, a tak k dosavadním asi 260 tisícům registračních pokladen, které finanční správa eviduje, přibudou další u 30 až 40 tisíc subjektů – například lékařů, veterinářů, notářů, advokátů, cestovních kanceláří, hotelů, taxikářů, opravářů automobilů, elektroniky i dalšího zboží. Slovenské ministerstvo financí dříve odhadlo, že rozšíření povinného používání registračních pokladen přinese státu na daních ročně navíc 72 milionů eur (dvě miliardy korun).
S čerstvým rozšířením počtu plátců však dochází také k posunu systému založeného na klasických o? ine pokladnách směrem k systému, v němž pokladny přímo komunikují s finanční správou. Zavedeny k tomu byly takzvané virtuální registrační pokladny (VRP). Ty mohou začít používat podnikatelé a jiné profese, kterým od dubna vznikla povinnost používat registrační pokladnu a současně vydají měsíčně nejvýše tisíc účtenek.
Hotovost přijatou od zákazníků budou místo v registrační pokladně evidovat přes internet s využitím tiskárny a zvláštní, zdarma dostupné aplikace ? nanční správy pro počítače, chytré telefony a tablety. Tento přístup je zjevně motivován snahou, aby menší plátci nebyli nuceni kupovat si nákladné registrační pokladny. Neméně zjevná je podobnost se systémem elektronické evidence tržeb, který chce zavést ministr financí Babiš. Hned v první den registračního období, 2. března, požádalo o evidenci do systému VRP pět stovek podnikatelů. A počátkem dubna, při spuštění VRP, bylo evidováno více než 13 tisíc registrovaných zájemců.
PLATIT BUDOU VŠICHNI Do konce letošního roku mohou VRP používat jen ti podnikatelé, kterým vznikla povinnost používat registrační pokladnu od 1. dubna. Od ledna příštího roku pak budou mít možnost přechodu na VRP i ti plátci, kteří používali registrační pokladny už před letošním 1. dubnem. Kromě toho by se od roku 2016 měl zvýšit také maximální měsíční počet účtenek, který může podnikatel vydat, pokud chce využívat VRP. Díky tomu by se do systému mohly zapojit například menší obchody s potravinami či jiným zbožím. Zástupci finanční správy se navíc netají ambicí, aby postupně došlo k obměně všech provozovaných pokladen a jejich připojení v online režimu.
Za zmínku přitom stojí, že se na Slovensku zlepšuje výběr DPH. Podle posledních odhadů boj proti daňovým únikům – ve srovnání s rokem 2012 – přinesl do rozpočtu dodatečné příjmy ve výši 248 milionů eur v roce 2013, 650 milionů eur v roce 2014 a pro letošek se očekává 744 milionů eur. Nakolik k tomuto vývoji přispěly registrační pokladny, daňová Kobra, účtenková loterie a další opatření, je téma k diskusi – na rozdíl od sektorových daní prosazovaných sociální demokracií totiž povinná elektronická komunikace s výběrčím daní přes virtuální pokladny skutečně může do státní kasy přinést více peněz, aniž by kontraproduktivně brzdila vývoj celé ekonomiky.
O autorovi| JITKA VAŇKOVÁ, BBA ekonom Quercia, s.r.o.