Na jediném místě měly být od konce letošního února k dispozici formuláře pro začínající podnikatele. Otestovali jsme, jak slíbená novinka funguje měsíc po uvedeném termínu. Zase o krůček vstříc podnikatelům, aby nemuseli obíhat kdoví kolik úřadů. Tak mají fungovat jednotná registrační místa budovaná na živnostenských úřadech.
Na jediném místě měly být od konce letošního února k dispozici formuláře pro začínající podnikatele. Otestovali jsme, jak slíbená novinka funguje měsíc po uvedeném termínu.
Zase o krůček vstříc podnikatelům, aby nemuseli obíhat kdoví kolik úřadů. Tak mají fungovat jednotná registrační místa budovaná na živnostenských úřadech. K tomuto ideálu se přirozeně mají přibližovat postupně.
„Od konce února začnou všechny živnostenské úřady poskytovat rozšířený informační servis. Budou mít k dispozici potřebné formuláře k provedení daňové registrace a oznámení vůči České správě sociálního zabezpečení a úřadům práce,“ sliboval na počátku letošního února ministr průmyslu a obchodu Milan Urban.
Jeho výrok může navodit mylnou domněnku, že by živnostenské úřady měly být schopny správně zaregistrovat nového podnikatele jak pro potřeby sociální správy, tak finančního úřadu i úřadu práce. Takto ale slib myšlen nebyl. Na živnostenském úřadě měly být od konce února k dispozici „pouze“ příslušné formuláře. Zájemce by si tedy mohl vyzvednout na jednom místě už na začátku vyřizování potřebné byrokratické agendy spojené se startem jeho činnosti.
Jenomže „rozšířený servis“ v podobě všech potřebných dotazníků se nekonal ani na konci března.
TURNOV A BŘECLAV „Formuláře finančního úřadu na registraci máme, ale lidé je moc neberou. Když už se jde podnikatel registrovat, vyplní si příslušné papíry rovnou na finančním úřadu,“ říká vedoucí turnovského živnostenského úřadu Hana Lustigová. Správa sociálního zabezpečení registrační formuláře neposkytla. Pokud by je ale začínající podnikatel chtěl, mohou mu je pracovnice živnostenského úřadu stáhnout a vytisknout z internetu. Dotazník úřadu práce rovněž není k dispozici.
Přesto se nedá říci, že by se turnovští nesnažili. „Od ledna máme přehledy České správy sociálního zabezpečení pro podnikatele, které musí vyplnit k daňovému přiznání. Dříve je správa posílala přímo podnikatelům, dnes si je musí vyzvednout. Mohou tak učinit i u nás,“ říká Lustigová. Vzhledem k tomu, že s daňovým přiznáním je spojena i nutnost „přiznat“ se zdravotní pojišťovně, navrhla Lustigová i Všeobecné zdravotní pojišťovně, že jejich formuláře přidají do své nabídky. „Nedohodli jsme se. Ale vzhledem k tomu, že VZP sídlí ve stejné budově jako my, asi by to nemělo význam,“ dodává Lustigová.
Podobná situace s tiskopisy jiných úřadů je v Břeclavi. Úřednice, která nechce být jmenována, uvedla: „Máme pouze tiskopisy, ale neručíme za správnost jejich vyplnění. A zanést si je k příslušnému úřadu musí podnikatel sám.“ I v tomto případě finanční úřad formuláře poskytl, tiskopisy správy sociálního zabezpečení se stahují z internetu. „Ministerstvo průmyslu a obchodu nám zaslalo vzory příslušných tiskopisů úřadu práce. Nyní ověřujeme, které jsou ty správné,“ dodala pracovnice břeclavského živnostenského úřadu.
LITOMĚŘICE A PLZEŇ Bez problému jsou formuláře finančního úřadu k dispozici i na litoměřickém živnostenském úřadě.
„Máme k dispozici daňové formuláře pro fyzické a právnické osoby a formuláře úřadu práce v Litoměřicích (neexistuje jednotný celorepublikový formulář pro úřady práce - pozn. red.). Finanční úřad udělal dohodu a předal nám potřebné tiskopisy, takže jsme je měli k 1. březnu. Správa sociálního zabezpečení se s ministerstvem průmyslu a obchodu nedohodla, takže podáváme jen ústní informaci, jak se tam zaregistrovat. Ostatní registrace může podnikatel už udělat na živnostenském úřadu, pokud má zájem,“ říká Jaroslava Jobová, vedoucí živnostenského úřadu v Litoměřicích. Podle jejích slov si však například daňové formuláře berou podnikatelé domů a tam se v klidu rozhodují, jaké daně se jich budou týkat a se kterými nebudou mít nic společného.
Plzeňský živnostenský úřad má formuláře a manuál, který vydalo ministerstvo průmyslu a obchodu jako příručku pro budoucí jednotná registrační místa. Se zbytkem se rozhodli nespoléhat jen na ústředí a postarat se sami. „Formuláře finančních úřadů se vydávají centrálně, s úřadem práce a správou sociálního zabezpečení jsme se dohodli v místě sami. Není to nic nového, léta už spolu komunikujeme,“ říká Jiří Špak, vedoucí živnostenského úřadu v Plzni. Podnikatelé však mohou tento servis získat i na příslušných úřadech, kde jsou na něj i zvyklí. „Až budou moci vyplněné tiskopisy odevzdat tady u nás, tak to bude asi zajímavější. Je to první krok a uvidíme, co bude dál,“ dodává Špak.
NAKONEC JIHLAVA Jihlavský živnostenský úřad patří do pilotního projektu pro rozšiřování informačního servisu, proto má například formuláře správy sociálního zabezpečení k dispozici už od ledna. „Podnikatelům podáváme informace a můžeme s nimi tiskopis v obecných částech i vyplnit. Stejně tak i formulář finančního úřadu,“ říká vedoucí živnostenského úřadu v Jihlavě Irena Niklová. Potom však už musí podnikatel s příslušnými papíry ostatní instituce oběhnout sám. „Máme dokonce službu navíc -formuláře pro daňová přiznání,“ chlubí se Niklová.
Jihlavští patří, stejně jako v Plzni, ke šťastnějším v tom, že živnostenský úřad má k dispozici také tiskopisy příslušného úřadu práce. „Málokdy se ale stane, že začínající podnikatel-fyzická osoba ví, že zřídí pracovní místo. Většinou to chce nejdříve zkusit sám,“ uvádí Niklová. Takže většinu živnostníků zřejmě absence tohoto tiskopisu na mnohých jiných živnostenských úřadech moc netrápí. *
Foto popis| Více formulářů na jednom místě najdete jen tam, kde je aktivně obstarali sami úředníci.
Foto autor| foto: Profit -Martin Siebert