POTRAVINÁŘI: Většina potravinářů se domnívá, že nějaká forma regulace obchodních praktik nadnárodních řetězců je potřebná. Pohledy na to, jakými cestami a jak razantně k regulaci přistoupit, se ale různí.
||
|„Chceme, aby spotřebitel preferoval zboží, kde může identifikovat výrobce,“ říká prezident Potravinářské komory Jaroslav Camplík.|
POTRAVINÁŘI:
Většina potravinářů se domnívá, že nějaká forma regulace obchodních praktik nadnárodních řetězců je potřebná. Pohledy na to, jakými cestami a jak razantně k regulaci přistoupit, se ale různí. Podle ředitele Potravinářské komory České republiky Miroslava Koberny budou potravináři stávající podobu novely antimonopolního zákona ještě připomínkovat. Návrh je totiž příliš obecný. „Aby to pro nás mělo smysl, musí se návrh zpřesnit, aby opravdu platil na obchodní řetězce. Pak by mohl dodavatelům výrobků do obchodů skutečně v něčem pomoci,“ konstatuje ředitel. Změna zákona je podle něj potřebná, neboť samoregulace chování řetězců prostřednictvím etického kodexu obchodníků se zatím neosvědčila. KAŽDÝ PES, JINÁ VES
V potravinářství je zřejmě nejvíce postiženým oborem pekárenství. Podle generálního sekretáře Podnikatelského svazu pekařů a cukrářů Stanislava Musila jsou totiž pekárenské výrobky pro řetězce nástrojem konkurenčního boje. Na levný chleba a rohlíky totiž lákají své zákazníky. Boj o ceny ovšem odnášejí výrobci. Navíc pekárenství je jediný z hlavních potravinářských oborů, který nemá nárok na unijní dotace.
Regulaci obchodních řetězců vítají i řezníci. Ti přiznávají, že velkým obchodníkům nahrává především fakt, že řada výrobců uzenin nabízí prakticky identickou produkci. „Na rozdíl třeba od pivovarnictví, kde si jednotliví výrobci rozebrali konkrétní značky, mají naše podniky podobný výrobní program, v hlavních uzenářských produktech je téměř identický, takže si konkurují sami sobě a řetězec si pak může snáze diktovat podmínky,“ říká ředitel Českého svazu zpracovatelů masa Jan Katina.
KAŽDÝ MÁ SVOU ČERNOU OVCI
Mezi potravinářskými podniky nicméně nechybí ani odpůrci novely zákona. Jedním z nich je Oldřich Obermaier, šéf mlékárenské skupiny Bongrain, která vlastní tři mlékárny a vyrábí například hermelín. „Proti připravované novele zákona jsem úplně zásadně. Žádný zákon totiž nemůže nahradit svobodně uzavřenou smlouvu mezi dvěma subjekty,“ zdůrazňuje Obermaier.
Tlak řetězců nemůže být podle něj nekonečný. „Když výrobce nemůže dodržet obchodní podmínky, nemá takový výrobek vyrábět. My jsme dnes v cenách i nákladech na srovnatelné úrovni s okolními státy, takže obchodník tam nemůže nakoupit levněji, naopak poplatky za transport by zboží na tuzemském trhu zdražily. To znamená, že se mu vyplatí nakupovat na domácím trhu,“ domnívá se Obermaier.
KDO HLEDÁ, NAJDE
Právě podporou odbytu kvalitních a identifikovatelných domácích výrobků spolu s osvětou spotřebitele hodlá posílit pozici výrobců potravin vůči řetězcům i sama Potravinářská komora. Stát by se tak mělo prostřednictvím kampaně s názvem „Najdi si svého výrobce“, v níž chce komora představovat kvalitní tuzemské potraviny a jejich výrobce. Pokud pak budou takové výrobky zákazníci v řetězcích vyhledávat a požadovat, měl by je také obchod nabízet. Právě to zlepší pozici dodavatelů potravin vůči jejich prodejcům.
„Komora přitom netvrdí, že levný výrobek je automaticky špatný, hodlá ale dovést kupující k tomu, aby žádali české zboží. Chceme, aby spotřebitel hledal výrobky, kde může identifikovat výrobce, aby se k nim mohl vracet. Aby tam nebylo jen: Vyrobeno pro…,“ popisuje taktiku prezident komory Jaroslav Camplík. Komora chce také spotřebitele informovat o složení výrobků a pojmech, s nimiž se mohou setkat na obalech potravin. Kampaň by měla být připravena před letošním březnovým potravinářským veletrhem Salima. „Cílem je, aby byl spotřebitel schopen se orientovat a sám rozhodovat, co si koupí,“ vysvětlil Camplík.