Když se staví málo nových bytů a realitní trh přešlapuje na místě, je nábytkářství jedním z prvních oborů, který se to dozví. „Ve srovnání s jinými zeměmi je z tohoto hlediska situace na českém trhu kvůli propadu stavební branže skutečně horší,“ říká přední manažer rakouského nábytkářského řetězce XXXLutz Reiko Trojer. Vstupu na tuzemský trh ale nelituje. Naopak kuje plány na další expanzi.
Můžeme říci, že tato linie našeho byznysu, postavená na prodeji nábytku různých cenových kategorií pod jednou střechou, v České republice funguje dobře. Je tu pár rozdílů v sortimentu, které jsou však výraznější v regionech než v Praze.
* Do Česka jste se značkou XXXLutz vstoupili před třemi lety. Splnil český trh vaše očekávání?
* Má tuzemský trh nějaké zvláštnosti, s nimiž se jinde nesetkáváte?
V České republice se proti jiným zemím hodně prodává nábytek venkovského stylu. My však zatím prodáváme jen v Praze, v níž je, stejně jako například ve Vídni, mnohem více mezinárodních zákazníků, kteří vyžadují pestřejší sortiment.
* V Praze-Stodůlkách jste nastoupili do prostor v obchodním centru, které zkrachovalo. Byl to dobrý tah?
Zcela jistě. Máme tu dobré výsledky a děkuji zdejším zaměstnancům, že se jim zde podařilo uchytit a udržet hospodářská čísla.
* Co nového v Česku plánujete?
Plánů máme samozřejmě hodně, ale expanze musí být stabilní. Například rozšíření počtu prodejen v Praze by bylo atraktivní, ale závisí to na vývoji trhu a cenách nemovitostí.
* Chcete expandovat do krajů?
Určitě jsou pro nás zajímavá města typu Brna či Plzně. V některých těchto městech už vlastníme i nějaké nemovitosti. Celkem jde o pět až šest takovýchto lokalit. Několik dalších míst máme vyhlédnutých také v Praze. Mou vizí je mít v České republice pět obchodních domů, což je podle mě realistický plán. Stále také počítáme s rozšířením byznysu na Slovensko.
* Kdy chcete rozšiřování byznysu rozjet?
Momentálně se soustředíme na rozvoj těch obchodů, které už máme. Souvisí to také s tím, že samozřejmě i my v Česku máme problémy s kupní silou obyvatelstva. Lidé pociťují ekonomickou a sociální nejistotu a to má vliv také na náš byznys. Takže nyní čekáme, co se bude dít dál. To se pochopitelně odráží i na našich rozhodnutích o další expanzi, což platí rovněž pro Slovensko. Rozhodnout musejí majitelé firmy.
* Máte pro Českou republiku a Slovensko konkrétní investiční plán? S jakou investicí pro zdejší expanzi počítáte?
Nejvíce při budování sítě prodejen spolkne nákup nemovitostí, jejichž cena závisí na trhu. Postavení samotné filiálky už tolik peněz nepotřebuje. Peněz na expanzi máme dost, hned můžeme postavit klidně 20 poboček. Ale naše firma je úspěšná díky tomu, že žádná naše filiálka není ve ztrátě. A od toho se odvíjí také tempo expanze.
* Lidé v poslední době příliš neutrácejí. Máte podobnou zkušenost také z dalších zemí?
Každá země má svá specifika, ale s recesí se potýká celá Evropa. Rakousko má však štěstí, že dopady krize tam příliš nepociťujeme, země je stabilní též politicky, což přináší jistotu i pro naše podnikání. A tato jistota má co do činění s investicemi. V Česku na nás dopadá útlum stavebnictví, protože je málo nových prostor, které je potřeba zaplnit nábytkem. Ve srovnání s jinými zeměmi je z tohoto hlediska situace na českém trhu kvůli propadu stavební branže skutečně horší.
* Jak to ovlivňuje vaše tržby a zisk?
Určitě se to projevuje na množství slev, které se na trhu objevují. Před pár lety by si nikdo nepomyslel, že se tu všechno bude prodávat s třicetiprocentním rabatem. Cenová bitva na českém trhu pokračuje.
* To se ale nemůže neprojevit na maržích.
Ten, kdo teď nejvíce profituje, je zákazník.
* Vy ale přece kvůli ničemu jinému než profitu nepodnikáte. Máte ho?
To je pro nás v Česku ten nejmenší problém. Za poslední tři roky se toho hodně změnilo, my se však umíme těm změnám přizpůsobit. Zatímco konkurence od nás kopíruje, my jsme mezitím už někde jinde. Z hlediska hospodářských výsledků jsme na tom stejně dobře jako na začátku, v některých ukazatelích dokonce ještě lépe.
Máme i české dodavatele, ale na celkových dodávkách se podílejí jen minimálně. Ve většině případů totiž pro nás nemají produkty, které bychom potřebovali. Problém je často ve velikosti, protože v mnoha případech dodávají jen menším obchodům. Zato my, když máme dobrý produkt, tak ho chceme pro celý koncern
* Stále se vám daří držet tržby nad miliardou korun?
To se ukáže teprve v dalších měsících. Za rok 2012 jsme utržili o něco méně. Udržet stabilní tržby je nyní na trhu velice těžké.
* Povede tato situace k tomu, že některý z nábytkářských řetězců z trhu zmizí?
Samozřejmě, že toto vyloučit nelze. Mezi nábytkáři došlo a dochází k velkým vlastnickým změnám, které vyvolala nedobrá hospodářská situace. Na tom je vidět, že konkurence má vážnější problémy než my.
* Počítáte s tím, že byste do Česka zavedli také svůj třetí prodejní koncept Mömax?
Osobně jsem přesvědčen, že by zde fungoval. Jde však o rozhodnutí, které zcela závisí na majitelích firmy.
* Čeští výrobci nábytku často žehrají na to, že od nich velké řetězce málo nakupují. Změnilo se to nějak?
Máme samozřejmě i české dodavatele, ale na celkových dodávkách se podílejí jen minimálně. Čeští dodavatelé totiž pro nás ve většině případů stále nemají produkty, které bychom potřebovali. Problém je často ve velikosti, protože výrobci z České republiky v mnoha případech dodávají jen menším obchodům. Zato my, když máme dobrý produkt, tak ho chceme pro celý koncern. Z tohoto hlediska má například Německo stále předstih.
* Kdo jsou tedy vaši dodavatelé?
Skupina Lutz má centrální nákup a většinou se všechno odehrává v Rakousku a Německu, hodně zboží pochází z Asie. Odebíráme také od nábytkářů z Itálie, ze Skandinávie, velmi silné je v produkci nábytku Polsko.
Reiko Trojer (38)
Vystudoval obor bytová řešení a nábytkářství. V Rakousku vedl vy´stavbu domů nábytku XXXLutz v Kemptenu, Neumünsteru a Nordhornu. Pracoval jako oblastní vedoucí pro Horní Rakousy. Řídil také vy´stavbu poboček v německém Aschheimu a Mnichově.
Čtěte také: